آرامش معده ، با دمنوش زنجبیل و نعناع فلفلی
کد خبر: ۴۹۲۰
تاریخ انتشار: 2015 July 19    -    ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
زنجبیل و نعناع فلفلی هر دو گیاهانی شناخته شده و درمان های مؤثری برای مشکلات گوارشی هستند.
زنجبیل و نعناع فلفلی هر دو گیاهانی شناخته شده و درمان های مؤثری برای مشکلات گوارشی هستند.

آرامش معده ، با دمنوش زنجبیل و نعناع فلفلی

در مصر، یونان و روم باستان از نعناع فلفلی به عنوان دارو استفاده می شد. نعناع فلفلی درمان مؤثر و پر کاربردی برای خنثی کردن اسید معده و رفع حالت تهوع، سوءهاضمه، یبوست، گاز و دردهای شکمی محسوب می شود.
نعناع فلفلی معمولاً از مواد تشکیل دهنده ی بسیاری از داروهای غیر نسخه ای برای مشکلات گوارشی است. دانشمندان به تازگی در مورد اثر درمانی نعناع فلفلی بر ترش کردن، سوءهاضمه و سندروم روده ی تحریک پذیر مطالعاتی انجام داده اند.

یافته ها نشان می دهد که نعناع فلفلی به تسکین علائم سندروم روده ی تحریک پذیری کمک می کند و برای رفع یبوست های خفیف مؤثر است. اگر نعناع فلفلی در دسترس نبود، می توانید از نعناع استفاده کنید.

زنجبیل یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی آسیایی برای تسکین درد شکم و رفع تهوع و اسهال است. از زنجبیل برای رفع تهوع صبحگاهی، برخی اوقات، حالت تهوع بیماران سرطانی بعد از شیمی درمانی و برخی اوقات، رفع حالت تهوع ناشی از حرکت استفاده می شود. از لحاظ علمی ثابت شده است که زنجبیل به طور کلی، برای رفع حالت تهوع و استفراغ مفید است.

دمنوش نعناع فلفلی و زنجبیل، درمان مؤثری برای مشکلات گوارشی در ماه رمضان است اما اگر مشکل شما ناشی از سرگیجه یا عفونت گوش داخلی باشد، این دمنوش به شما کمک نخواهد کرد و باید مشکل اصلی شما حل شود.

نعناع فلفلی و زنجبیل هم باعث آرامش و هم باعث تحریک روده ها می شوند. هر دو گیاه حاوی مواد شیمیایی هستند که حرکات دودی روده را تحریک می کنند، به انقباض های منظم و هماهنگ روده و معده کمک می کنند و از سفت شدن عضلات گوارشی جلوگیری می نمایند.

در واقع، الگوهای نامنظم انقباض های عضلانی مجاری گوارشی می تواند یکی از دلایل بروز حالت تهوع یا سندروم روده ی تحریک پذیر باشد؛ به همین دلیل، برگرداندن این انقباض ها به حالت طبیعی، به رفع تهوع و درد کمک می کند.

نعناع فلفلی جریان صفرا را هم بهبود می بخشد؛ صفرا مسئول سوخت و ساز چربی ها در بدن است.
زنجبیل حاوی مواد شیمیایی به نام اولئورزین است که در بسیاری از داروهای غیرنسخه ای هاضم، ضد سرفه و ضد نفخ و ترکیبات ضداسیدی استفاده می شود.

اولئورزین و دیگر مواد شیمیایی موجود در زنجبیل باعث افزایش گردش خون می شوند و به این ترتیب، به دفع بهتر سموم از اندام های مختلف کمک می کنند. زنجبیل با تحریک حرکات دودی روده و تخلیه ی گاز و بهبود جریان خون در بافت های روده به رفع یبوست کمک می کند.

دمنوش تازه ی نعناع فلفلی و زنجبیل

مواد لازم

–    آب جوش
–    یک تکه (به اندازه ی ۲٫۵ سانتی متر) ریشه ی زنجبیل ورقه ورقه شده یا پوست کنده و خردشده
–    ۵ برگ تازه ی نعناع
تکه ها یا ورقه های زنجبیل را ته قوری بچینید. آب جوش و برگ های نعناع را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشند. دمنوش ما آماده است.

نکات احتیاطی درباره ی دمنوش نعناع فلفلی و زنجبیل

زنجبیل و نعناع فلفلی هر دو گیاهان بی خطری محسوب می شوند. علاوه بر این، میزان زنجبیل و نعناع فلفلی که برای تهیه ی دمنوش استفاده می شود، بسیار کم است و به ندرت مشکلی ایجاد می کند.
با این حال، هر زمان که خواستید از یک گیاه جدید استفاده کنید، مراقب واکنش های حساسیتی باشید. اگر از داروهای نسخه ای استفاده می کنید، قبل از مصرف این دمنوش یا هر گیاه دارویی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد تداخل های دارویی احتمالی آگاه شوید.
مصرف نعناع فلفلی در برخی از افراد، باعث افزایش ترش کردن می شود. اگر ترش کردن شما ناشی از بیماری رفلاکس معده به مری، یا فتق هیاتال (فتق معده به مری) باشد، نباید از نعناع فلفلی به هر شکلی استفاده کنید.

نعناع فلفلی مانند یک شل کننده ی عضله عمل می کند و اسفکتر بین مری و معده را شل می کند و به برگشت اسید معده به مری و باعث تشدید ترش کردن می شود.

مصرف پودر زنجبیل در برخی از موارد موجب افزایش گاز، نفخ، ترش کردن یا تهوع شده است. افراد مبتلا به زخم معده، بیماری التهابی روده، یا انسداد روده باید از مصرف زنجبیل اجتناب کنند.

در موارد بسیار نادر، زنجبیل می تواند باعث بی نظمی ضربان قلب یا افسردگی شود. زنجبیل رقیق کننده ی خون است و افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که به تازگی عمل جراحی داشته اند، نباید از آن استفاده کنند. مصرف زنجبیل برای کودکان زیر ۲ سال هم ممنوع است.

باغ دارو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار