پیکر پرفسور ترابی در تبریز تشییع شد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۴۲۱۹
تاریخ انتشار: 2016 July 25    -    ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پیکر پرفسور علی‌اکبر ترابی، استاد و محقق برجسته جامعه شناسی، مردم شناسی و فلسفه علوم کشور، ظهر امروز(۳مرداد) با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی، فرهیختگان و فرهنگیان  در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹بهمن تبریز تشییع شد.

 

محمدحسن چمیده فر معاون فرهنگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آئین تشییع پیکر این استاد فقید دانشگاه با اشاره به جایگاه علمی و فرهنگی استاد ترابی، گفت: ایشان از جمله مفاخر بنام و عالی مقدار حوزه فرهنگ، ادب، جامعه شناسی و دانشگاهی آذربایجان بود و فقدان این عزیز ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای کشور است.

 

این استاد بنام جامعه شناسی به سال ۱۳۰۵ شمسی در تبریز متولد شد و پس از طی دوره‌های ابتدائی و متوسطه در زادگاه، تحصیلات عالی خود را در فلسفه علوم و جامعه‌شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه تکمیل کرد.

 

پرفسور ترابی به مدت ۳۰ سال در دانشگاه تبریز به تدریس جامعه شناسی، مردم‌شناسی و فلسفه علوم پرداخت و به موازات تدریس و تحقیق علمی، افزون بر ۲۲ عنوان کتاب نیز به رشته تحریر در آورد.

 

جامعه‌ شناسی و دینامیسم اجتماع، مردم‌شناسی، مبانی جامعه‌شناسی، فلسفه علوم، شناخت علمی جامعه، جامعه‌شناسی روستایی، مجموعه مصاحبه‌ها، لغات و اصطلاحات، مکاتب جامعه‌شناسی معاصر و جامعه‌ شناسی در ایران امروز از جمله آثار استاد ترابی است که بسیاری از آنها به دلیل مخاطب بالا امروز جزو کتاب‌ های نایاب به شمار می‌ رود.

 

سه کتاب از این استاد فقید با عناوین مکاتب ادبی و اجتماعی، رادمردی و فرزانگی، جامعه‌ شناسی اخلاق و دانش نیز آماده چاپ است.

 

پرفسور ترابی علاوه بر حوزه‌ های جامعه شناسی و فلسفه در ادبیات نیز قلم موثری داشت و با عنوان حلاج اوغلی تخلص می‌کرد، کتاب شعر وی با عنوان «عینالی، ائل داغی» در وصف ارتفاعات شمالی مشرف به تبریز از جمله آثار نظم پرفروش این کلانشهر کشورمان در سال‌های اخیر بود.

 

پیکر پرفسور ترابی در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز در کنار دیگر شخصیت‌های به‌ نام این خطه از کشورمان به خاک سپرده شد.

 
شبستان
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv