عادت‌های نادرستی که به کلیه‌ها آسیب می‌زند
کد خبر: ۴۰۴۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 June 19    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
پژوهشگران معتقدند که پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی به تغییر سبک زندگی افراد بستگی دارد و اجتناب از عادات نادرست زیر تا حد ممکن سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند و منجر به بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.
عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند اختصاصی «تابناک باتو»؛ کلیه‌ها دارای عملکرد و کاربردی حیاتی و مهم در بدن ما هستند. آن‌ها در روز تا ۲۵ بار خون ما را پالایش می‌کنند؛ کلیه‌های سالم مایعات اضافی و مواد زائد بدن را از بین می‌برند و میزان مایعات موجود در آن را به تعادل می‌رسانند. در چند سال اخیر بیش از ۱۳درصد به تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی در آمریکا افزوده شده است.
 
به گزارش «تابناک باتو»،پژوهشگران معتقدند که پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی به تغییر سبک زندگی افراد بستگی دارد و اجتناب از عادات نادرست زیر تا حد ممکن سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند و منجر به بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.

۱) مصرف زیاد نمک

وقتی نظام غذایی دربرگیرنده مقادیر زیادی نمک باشد، کلیه قادر به تصفیه مایعات نخواهد بود. به علاوه مصرف زیاد نمک باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود. فشار خون از جمله عوامل خطرزا برای کلیه‌ها هستند. پژوهشگران دانشگاه سیدنی دریافتند که کاهش مصرف نمک می‌تواند از پیشرفت بیماری‌های کلیوی جلوگیری کند. یک تحقیق بر روی ۲۰۰۰شرکت کننده نشان داد که میزان آلبومین ادرار در افرادی که میزان مصرف نمک خود را کاهش داده‌اند تا حد زیادی پایین آمده است.
 
عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند 

۲) مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار


مصرف روزانه بیش از دو بار از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار به کلیه‌ها آسیب می‌زند. میزان پروتئین موجود در ادرار افراد شرکت کننده در یک تحقیق به صورت غیر طبیعی و بر اثر مصرف نوشابه‌ها افزایش یافته بود. مواد قندی به کار رفته در نوشابه‌ها نقش مخربی بر کلیه‌ها دارند.

 عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند
 
۳) کم تحرکی

افزایش اسید اوریک خون به اضافه انباشت کلسیم مساوی است با سنگ کلیه. ورزش و فعالیت بدنی باعث حفظ و انسجام کلسیم در استخوان‌ها و در مقابل کم تحرکی و تنبلی باعث تراکم کلسیم در مسیر جریان خون می‌شود. فعالیت های بدنی سبک مثل قدم زدن به اندازه سه ساعت در هفته میزان ابتلا به سنگ کلیه را تا ۳۱درصد کاهش می‌دهد.
 
عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند 

۴) کم خوابی


خواب ناکافی می‌تواند موجب بروز بیماری‌های کلیوی شود و عملکرد آن را مختل کند. پژوهشگران با آزمایش‌هایی که روی همستر‌ها انجام دادند، دریافتند که عملکرد کلیه‌ها در شب و روز متفاوت است. خواب ناکافی درصد ابتلا به دیابت و فشارخون را افزایش می‌دهد و هر دوی این‌ها به کارکرد کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

 عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند
 
۵) مصرف خودسرانه مسکن‌ها

مصرف بیش از اندازه مسکن‌ها از جمله استامینوفین کدئین دار و ایبوپروفن‌ها در بروز بیماری‌های کلیوی مؤثّرند. متأسفانه این دارو‌ها اغلب خودسرانه مصرف می‌شوند. برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی از مصرف خودسرانه مسکن‌ها بپرهیزید و حتما آن‌ها را پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.
 
عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند 

۶) پرخوری


تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی و اضافه وزن از عوامل بروز سنگ‌های کلیوی و اختلال در عملکرد کلیه‌هاست. این تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن روزانه بیش از ۲۲۰۰کالری احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی را تا ۴۲درصد افزایش می‌دهد. افراد چاق مقدار بیشتری نمک و پروتئین های حیوانی مصرف می‌کنند که منجر به شکل گیری سنگ‌های کلیوی می‌شود.
 
عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند 

۷) استعمال دخانیات


استفاده از مواد دخانی در هر شکلی از آن باعث تصلب شرایین و تجمع رسوبات مضر در بدن می‌شود. این رسوبات مضر باعث گرفتگی رگ‌ها شده و روند رسیدن خون به کلیه‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند و باعث کاهش فعالیت آن‌ها می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار فشار خون را بالا می‌برد و در بیماران کلیوی مشکلات مضاعفی را به بار می آورد. افراد سیگاری ۵۱درصد بیش از غیر سیگاری‌ها در معرض آسیب‌های کلیوی قرار دارند.
عادت های نادرستی که به کلیه ها آسیب می زند 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
40
نخوردن آب کافی سالم .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
آره يه جوري نوشتن انگار تنها چيزي كه به كليه ربطي نداره آب خوردنه!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار