آب آشامیدنی مردم روستای "گراب علیا" آلوده است + تصاویر
کد خبر: ۳۳۴۲۸
تاریخ انتشار: 2016 April 11    -    ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

آب آشامیدنی مردم روستای "گراب علیا" آلوده است + تصاویر

  بسیای از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت ناشی از عدم برخوردای از آب آشامیدنی سالم است. از آنجایی که محور توسعه پایدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره مندی از آب آشامیدنی مطلوب میباشد، لذا بدون تامین آبِ سالم جایی برای سلامت مثبت و رفاه جامعه وجود ندارد.

آب از دو بعد بهداشتی واقتصادی حائز اهمیت است. از بعد اقتصادی باعث به حرکت درآورندن چرخ صنعت و رونق بخشی به فعالیت کشاورزی می شود. از بعد بهداشتی، آبِ با کیفیت، تضمین کننده سلامت انسان است. 72 درصد حجم بدن انسان از آب تشکیل شده است و این خود نشان دهنده اهمیت آب در زندگی انسان است.

بسیاری از روستاهای کشور به دلیل دورافتاده بودن، جمعیت کم و یا به نوعی محروم بودن، هنوز از حقوق اولیه و مسلم خود که باید در برنامه‌ریزی سازمان‌های خدماتی و عمرانی به آن توجه ویژه ای شود، برخوردار نیستند. یکی از روستاهایی که واژه «محروم بودن» در مورد آن‌ صدق می‌کند، روستای گراب علیا است.

گراب علیا روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان روانسر واقع در دهستان دولت آباد می باشد که شغل و پیشه اصلی این مردمان کشاورزی و دامپروری است. جمعیت روستا در سرشماری سال ۱۳۹۰، ۱۳۳ نفر با ۳۸ خانوار و شامل ۶۸ مرد و ۶۵ زن برآورد گردید.

یکی از مواردی که در طی سالیان اخیر، زندگی مردمان این روستا را به مخاطره انداخته است و یا به نوعی موجب مهاجرت آنها به شهر شده است بحران کم آبی و نبود آب شرب سالم در روستا است. برآوردهای جمعیتی روستا طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ نشان می دهد که در این سال جمعیت روستا دارای ۴۱ خانوار با ۱۶۸ نفر و ۸۵ مرد و ۸۳ نفر زن بوده است و این کاهش جمعیت از سال 1385 به بعد به علت مهاجرت افراد ساکن در روستا به دلیل عدم تامین آب شرب سالم برای زندگی روزمره است.

اهالی روستای گراب در طی روزهای اخیر، طی تماس هایی با پایگاه خبری سراب روانسر ضمن گلایه از آلودگی آب آشامیدنی روستا، خواستار رسیدگی مسئولین امر در راستای بهبود وضعیت آب آشامیدنی روستای خود شدند.

این اهالی عنوان کردند عمر لوله کشی های انجام شده در روستا به بیش از 23 سال می رسد و با توجه به فرسوده بودن لوله ها و عبور آنها در کنار فضولات حیوانی، این فضولات به داخل شبکه آب نفوذ کرده و موجب آلودگی آب و بیماری های مانند اسهال، خارش پوستی، بیماری های عفونی، مشکلات چشمی و ... در اهالی روستا گردیده است.

در پایان لازم است مسئولان بدانند روستائیان و روستانشینان با کمترین امکانات همیشه پای نظام و آرمانهای انقلاب ایستاده و دولت مردان موظفند کمترین امکانات که لازمه یک زندگی روزمره است را برای این قشر زحمت کش فراهم کنند. بدون شک تامین نیازهای اساسی روستاییان و ارتقا سطح زندگی آنان از یک سو مهاجرت از روستا به شهر را کاهش می دهد و از سوی دیگر باعث رونق فعالیت های کشاوری، اقتصادی، دامپروری و ... در میان مردمان روستا به منظور رونق چرخ اقتصادی کشور می گردد.

و بایستی یاداور شد تهیه و تامین آب آشامیدنی سالم برای جامعه یکی از موثرترین و پایدارترین فناوریها برای ارتقاء سلامت جامعه است. در صورت تامین آب آشامیدنی سالم میزان مرگ از وبا 1/74 درصد، میزان مرگ از حصبه 3/63 درصد، میزان مرگ به علت اسهال خونی 1/23 درصد و میزان مرگ از بیمای اسهال 7/42 درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین برنامه یزی و هزینه در جهت تامین آب سالم سرمایه گذای قابل توجهی برای آینده خواهد بود که باید بیش از پیش مسئولان و دست اندرکاران به آن توجه کنند.


سراب روانسر
آخرین اخبار