واکنش کمیته المپیک به تمسخر شام آخر در افتتاحیه
کد خبر: ۳۲۰۱۰۸
تاریخ انتشار: 2024 July 28    -    ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵

واکنش کمیته المپیک به تمسخر شام آخر در افتتاحیه

اکانت کمیته بین المللی المپیک ویدیو مراسم افتتاحیه المپیک پاریس را از یوتیوب حذف کرد.

 مراسم افتتاحیه المپیک پاریس پنجم مرداد (۲۶ جولای) در پایتخت فرانسه برگزار شد که از لحظه برگزاری تا امروز انتقادات بسیاری را به دنبال داشته و در عین حال، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

واکنش کمیته المپیک به تمسخر شام آخر در افتتاحیه

در این رویداد هنرمندان سرشناس بسیاری مانند سیلین دیون و لیدی گاگا به اجرای موسیقی پرداختند؛ همین موضوع هم باعث شد تا برخی، افتتاحیه المپیک پاریس را پر زرق و برق بدانند و از آن راضی باشند؛ البته این تمام ماجرا نیست چرا که بخش‌هایی از آنچه در افتتاحیه المپیک پاریس گذشت، افراد زیادی را در آسیا،‌ اروپا و امریکا به خشم آورده است؛ به ویژه بخش‌های زیادی از مسیحیان معتقد، مسلمانان و البته فعالان اجتماعی حقوق خانواده و کودکان از این جمله هستند.

اگر روز گذشته مروری بر مطالب مربوط به المپیک پاریس در فضای مجازی داشتید، حتما با خشم بسیاری از مردم در سراسر جهان نسبت به افتتاحیه پاریس به خصوص به خاطر اجرای «Gojira» موجه شده‌اید. البته که نحوه حضور پررنگ همجنس‌بازان در این رویداد به تنهایی موجی از نفرت مخاطبان را برانگیخته است. به خصوص که در چند سال گذشته، نقدهای بسیاری نسبت به تبلیغات بزرگ‌نمایی شده رسانه‌ها برای این قشر به ویژه در اروپا وجود داشته و به معنای دیگر امروزه کار به جایی رسیده که مردم پرداختن رسانه‌ها به اهالی این جامعه را به وضوح آسیب‌زا نسبت به نسل‌های آینده تلقی می‌کنند. حال نمونه یکی از این آسیب‌ها، حضور یک کودک در کنار اجراکننده‌های ترنس صحنه بازسازی تابلوی «شام آخر» حضرت عیسی (ع) است که علاوه بر توهین به مسیحیان، بسیاری در حال حاضر اتهام کودک آزاری را به این اجرا وارد می‌دانند.

مراسم افتتاحیه پر زرق و برق بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باعث خشم جناح راست مذهبی در ایالات متحده و سایر مناطق جهان نیز شده است و منتقدان به‌ویژه از تصویری آشکار از «شام آخر» با حضور بازیگران همجنس‌باز ناراضی هستند تا جایی که چندین کاربر، برای توصیف این اجرا، از عبارت «کافران» استفاده کرده‌اند.

علاوه بر اجرای بحث‌برانگیز که یادآور «شام آخر» بود، یکی از اجراهای پرحاشیه این رویداد به یک نمایش مد برمی‌گردد. این اجرا شامل صحنه‌ای مشابه بازسازی مدرن نقاشی مشهور لئوناردو داوینچی بود که فیلیپ کاترین، (هنرپیشه و خواننده فرانسوی) در نقش خدای یونانی دیونوسوس ظاهر شد؛ بدنش را آبی کرده بود و برهنه در حالی که تنها با یک دسته گل پایین تنه خود را پوشانده بود روی صحنه آمد و با این کار خود موجب خشم مسیحیان شد. علاوه بر مسیحیان، کاربران در سراسر جهان بارها و بارها ویدیوی این اجرا را به نمایش گذاشته‌اند و ابراز تعجب کرده‌اند. کاربران روسی و چینی نیز با به اشتراک گذاشتن این ویدیو، اجرای افتتاحیه المپیک فرانسه را به نسبت المپیک‌های برگزار شده در کشور خود، تمسخر کرده‌اند

جنا الیس (وکیل کمپین انتخاباتی سابق دونالد ترامپ) در توییتر درحالی که بازسازی صحنه «شام آخر» را «نمادگرایی آشکار بت پرستی و شیطانی» خوانده است، در وصف اجرای توهین‌آمیز Gojira اینگونه گفته است: «در این صحنه از مراسم افتتاحیه المپیک، نقاشی معروف شام آخر بازسازی می‌شود، اما مسیح با یک زن چاق جایگزین شده است، در حالی که چهره‌های عجیب و غریب و ترنس (از جمله یک کودک!) حواریون او را به تصویر می‌کشند.»

اثر «شام آخر» از داوینچی به آخرین وعده غذایی که حضرت عیسی مسیح (ع) قبل از مصلوب شدن با ۱۲ حواری خود به اشتراک گذاشت، اشاره دارد و به طور کلی موضوعی حائز اهمیت در هنر مسیحیت است.

در کنار این‌ها، تصویر عجیب دیگری که در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، انتقادات فراوانی را به دنبال داشت، مشعل‌به‌دستی اسنوپ داگ، رپر معروف امریکایی بود. کاربران مختلفی از این موضوع انتقاد کرده‌اند که چرا باید یکی از مبلغان مصرف مواد مخدر به صورت علنی، مشعل‌دار یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان باشد!

امروز کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بابت تقلید "شام آخر" عذرخواهی کرد.
آن‌ها اعلام کردند:

"مطمئناً قصد توهین به کسی وجود نداشت. ما سعی کردیم تحمل جامعه را جشن بگیریم، معتقدیم آماری که ارائه کردیم ثابت می‌کند که موفق شدیم.

آن دکامپس، مدیر ارتباطات کمیته سازماندهی بازی های پاریس، در یک جلسه توجیهی گفت: اگر افرادی هستند که به آن‌ها توهین شده است، ما قطعا از آن‌ها عذرخواهی می‌کنیم.

همچنین پس از انتقادات گسترده از سراسر جهان، اکانت کمیته بین المللی المپیک ویدیو مراسم افتتاحیه المپیک پاریس را از یوتیوب حذف کرد.

ایسنا

آخرین اخبار