بازگشت دانشگاه‌ها به روزهای «بدغذایی»! +عکس
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۳۱۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 09    -    ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کیفیت پایین غذای دانشگاهها البته برای دانشجویان! حکایتی دیرینه است که دیگر صحبت و شکایت از آن دیگر هم برای مسئولان و هم خود دانشجویان، خسته کننده شده است.

مهمترین امکان رفاهی دانشگاهها که معمولا در استانداردهای سراسر جهان به عنوان حداقل خدمات در اختیار دانشجو قرار داده می‌شود، غذای دانشجویی است.

دانشجویی که قرار است سر کلاس بنشیند و درس بخواند، آن هم از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر، طبیعتا با یک وعده نا مناسب نمی‌تواند نتیجه‌ای بگیرد!

یادگیری کامل و فراگیری حداکثری مغز انسان شرایطی لازم و شرایطی کافی دارد که به نظر می‌رسد در برخی از دانشگاههای کشور نه تنها شرایطی کافی در نظر گرفته نمی‌شود بلکه گاها شرایط لازم و حداقلی هم در سبد غذایی دانشجویان گنجانده نشده است؛ این را می‌توان از مواد اولیه بکاگیری شده در تهیه غذای دانشجویان و طرز طبخ آن به راحتی فهمید.

این در حالی است که نگاهی به سرویس سلف‌های دانشجویی در کشورهای مختلف انگار تفاوت‌های بسیاری را نشان می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت مدتهاست به کیفیت غذای دانشجویی‌شان معترضند و مراتب این اعتراض را با به اشتراک گذاشتن تصاویر غذایی که دانشگاه به آنها می‌دهد در فضای مجازی، بارها ابراز کرده‌اند.

ضمن انتشار دو عکس از غذای دانشجویان علوم‌پزشکی جیرفت، چند عکس از غذای دانشجویی در کشورهای مختلف جهان را نیز منتشر می‌کند تا اهمیت رژیم غذایی مناسب از دید کشورهای مختلف برای دانشجویان‌شان، بیش از پیش مشخص شود.


غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مورد اعتراض قرار گرفت


غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مورد اعتراض قرار گرفت

مقـــایســـه

کیفیت‌های مختلف غذای دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور، واکنش‌های متفاوت و قابل انتظاری را در بین دانشجویان به همراه داشته است؛ معمولا غذاهای دانشجویی با توجه به درجه پایین مطلوبیت، مورد اعتراض دانشجویان قرار کرفته است.

نظر یک کارمند تغذیه درباره کیفیت پایین مواد اولیه

یک کارمند بخش تغذیه یکی از دانشگاه‌های بزرگ تهران در این باره گفت: اصلی ترین دلیل کیفیت نامطلوب غذاهای دانشجویی، عدم مرغوبیت مواد اولیه‌ای است که پیمانکاران غذای دانشجویی در دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

این کارمند بخش تغذیه که خواست نامش فاش نشود همچنین تصریح کرد: مواد اولیه نامرغوب و کیفیت پایین که قیمت بسیار پائین‌تری از مواد غذایی درجه 1 دارد، طبیعتا غذای مطلوب و با کیفیتی برای دانشجویان نخواهد شد!

وی در پایان ابراز عقیده کرد: پیمانکاران آشپزخانه دانشگاه‌ها اصلا کیفیت خروجی برایشان اهمیتی ندارد و به این طور پروژه‌ها فقط به چشم اقتصادی نگاه می‌کنند؛ مسئولان دانشگاه‌ها نیز برای از سر باز کردن این موضوع، تمام کار را با یک نظارت حداقلی به پیمانکار خصوصی می‌سپارند.

ترکیبات مناسب و ارائه پیش‌غذا، دسر و میوه متناسب با غذای روز در دانشگاه‌ها و به طور کلی برنامه‌ریزی غذایی دانشجویان از وظایف اصلی ادارات تغذیه در دانشگاه‌هاست.

سلف آزاد، معضل مضاعف

ایجاد شدن سلف‌های خصوصی اما معضل دیگری است که بعد از آزاد شدن نرخ غذای دانشجویی سر و کله‌اش در دانشگاه‌ها پیدا شد؛ تا پیش از این موضوع، سلف جداگانه اساتید دانشگاه و کیفیت بهتر غذای آنها نسبت به غذای دانشجویان که کم و بیش در بعضی از دانشگاه‌ها دیده می‌شد، یکی از موضوعات اصلی اعتراضات دانشجویی به مقوله کیفیت غذا بود، هر چند ایجاد رستوران آزاد در کنار سلف دانشجویی، جای اعتراضی را برای کسی باقی نگذاشت.

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها طبق اعلام قبلی از امروز پذیرای دانشجویان برای آغاز سال تحصیلی هستند، این انتظار می‌رود که با توجه به عدم افزایش پله‌ای قیمت غذای دانشجویی، کیفیت‌ها با سال گذشته تفاوتی نکند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
7
من سال 86 دانشگاه کاشان قبول شدم تا سال 88 کیفیت غذا خوب بود. همراه غذا مخلفاتی مثل سالاد و زیتون و ... می دادند. از سال 88 هم مخلفات حذف شد هم کیفیت غذا به شدت پایین اومد. بعد هم در کنار سلف عمومی یه سلف خصوصی باز شد که غذا های با کیفیت تر رو به قیمت بالاتر برای دانشجوهایی که خب پولدار تر بودن ارائه می داد بعدم که برای کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان قبول شدم کیفبت غذاها اصلا تعریفی نداشت و تازه وقتی از شدت گرسنگی آدم مجبور می شد غذا رو بخوره می فهمید چی خورده . باز هم رفته رفته کیفیت غذا ها کمتر می شد. اما درسته که مواد اولیه مهمه ،گاهی دیده می شه که در پخت غذا به دلیل نبود نظارت بی دقتی می شه. مثلا آشی که برای شام می دادند نخود و لوبیاش نپخته بود و عملا نمی شد خورد. و البته مشکلاتی از این دست برای سایر غذاها هم بود. در صورتی که اگر مسئولی برای بررسی کیفیت غذا وجود داشت ممکن بود که با همون مواد اولیه بشه غذاهای بهتری به دست دانشجو برسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
1
3
باز این خوبه دانشگاه ازاد با دریافت شهریه های فضایی از این هم بد تره.
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv