بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا چه موقع است؟
کد خبر: ۳۲۴۰۴۹
تاریخ انتشار: 2024 September 17    -    ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا چه موقع است؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا را از ۱۵شهریور تا ۱۵مهر توصیه کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا را از ۱۵شهریور تا ۱۵مهر توصیه کرد.

علی روح‌بخش درخصوص آخرین وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها، عنوان کرد: واکسن آنفلوانزا از دونوع هلندی برند اینفلوواک تترا و فرانسوی برند واکسی‌گریپ، حدود دوهفته پیش در داروخانه‌های حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد توزیع و در حال حاضر در داروخانه‌ها موجود است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا چه موقع است؟

روح‌بخش درخصوص این واکسن، ادامه داد: این دو واکسن سال گذشته ۳ظرفیتی بود، اما سال جاری به صورت ۴ظرفیتی(۴ نوع ویروس) ارائه شده است.

وی با بیان اینکه که قیمت واکسن نوع هلندی ۴۰۰هزارتومان و نوع فرانسوی حدود ۳۴۰هزارتومان است، خاطرنشان کرد: مانند سال گذشته بیمه‌های سلامت و تأمین‌اجتماعی و ...، هزینه این واکسن را پوشش نمی‌دهند؛ اما برخی از بیمه‌های خصوصی مانند مؤسسات یا بانک‌ها آن را پوشش خواهند داد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های پخش در تمام شهرستان‌های اطراف مشهد وجود دارد، این واکسن‌ها در داروخانه‌های شهرستان‌ها هم باید توزیع شود.

روح‌بخش دررابطه با آخرین آمار این دو نوع واکسن آنفلوانزا، مطرح کرد: درحال حاضر حدود ۴۳هزار واکسن هلندی و ۲۵هزار فرانسوی در کل داروخانه‌های مشهد و ۱۵ شهرستان توزیع شده است.

بهترین زمان تزریق این واکسن از ۱۵شهریور تا ۱۵مهر است

وی دررابطه با افرادی که باید واکسن دریافت کنند، بیان کرد: توصیه‌ می‌کنیم افراد مسن و کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای قبل و بعد تولد یا بیماری‌های مادرزادی دارند، همچنین بیماران دیابتی، خانم‌های باردار و کادرپزشکی در معرض ابتلا این واکسن را دریافت کنند و براساس پروتکل‌ها دریافت و استفاده از این واکسن را برای همه توصیه نمی‌کنیم .

روح‌بخش افزود: سال گذشته با کمبود واکسن مواجه نشدیم، بلکه اضافه هم مانده بود و با توجه به اینکه تاریخ انقضاء هرواکسن سالانه تمام خواهد شد، امیدواریم امسال هم با کمبود مواجه نشویم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد دررابطه با پرهیزهای غذایی افرادی که می‌خواهند این واکسن را دریافت کنند، اظهار کرد: هیچ پرهیزغذایی یا ناشتایی وجود ندارد اما از آنجا که واکسن ماده‌ای بیولوژیک است، افراد وقتی واکسن را دریافت کردند، آن را تا زمان استفاده در شرایط سرد نگهداری کنند.

روح‌بخش بهترین زمان استفاده این واکسن را از ۱۵شهریور تا ۱۵مهر ذکر کرد و تأکید کرد: توصیه می‌کنم تزریق این واکسن در مراکز درمان با حضور کادر درمانی صورت گیرد که اگر واکنش آلرژیک اتفاق بیفتد، کنترل و مدیریت شود،همچنین اگر بعد از تزریق این واکسن فرد دچار علائمی مانند قرمزی شدید صورت، تورم صورت، گونه و لب شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

وی اضافه کرد: افرادی که سابقه حساسیات به تزریق دارند، باید از تزریق این واکسن پرهیز کنند.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: تقاضا داریم تمام مردم خواستار این واکسن نشوند و فقط گروه‌های هدف این واکسن را دریافت کنند چرا که  اگر تمام مردم بخواهند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، با کمبود واکسن مواجهه خواهیم شد.

ایسنا

آخرین اخبار