گجت انگشتی قند خون افراد را رصد می‌کند
کد خبر: ۳۲۳۱۸۶
تاریخ انتشار: 2024 September 06    -    ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶

گجت انگشتی قند خون افراد را رصد می‌کند

مهندسان دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا یک پوشش سرانگشتی الکترونیکی ابداع کرده اند که سطح گلوکز، ویتامین ها و حتی داروهای دریافتی بدن را به طور مستقیم از عرق سرنگشتان رصد می کند.

تابناک باتو ــ  جالب آنکه این دستگاه پوشیدنی با انرژی همان عرقی که تحلیل می کند، فعال نیز می شود.

شیچاپو دینگ یکی از مولفان ارشد پژوهش در این باره می گوید: این یک دستگاه رصد سلامت خودکار در سرانگشتان فرد است. کاربر می تواند در حالت استراحت یا خواب از گجت استفاده کند درحالیکه ابزار همچنان نشانگرهای حیاتی را رصد می کند.

این حسگر که با عرق فعال می شود، می تواند به طور مداوم نشانگرهای حیاتی را رصد کند و درحقیقت ردیابی سلامتی را برای فرد به اندازه بستن یک چسب زخم دور انگشتش ساده می کند.

دستگاه به راحتی دورانگشت فرد می پیچد و از عرق سرانگشتان انرژی مورد نیازش را تامین می کند. سرانگشتان فرد با وجود اندازه کوچک شان از جمله بخش های بدن هستند که به شدت عرق تولید می کنند و هر کدام هزاران غده عرقی دارند.

گجت مذکور از تجهیزات الکترونیکی چاپی روی یک پلیمر نازک، انعطاف پذیر و ارتجاعی ساخته شده که به راحتی دور انگشت می پیچد و به اندازه ای مقاوم است که بتواند خم شدن، کشیدگی و حرکات مداوم را تحمل کند.

این دستگاه با استفاده از سلول‌های سوخت زیستی در محل تماس با نوک انگشت فعال می شود که به طور موثری مواد شیمیایی موجود در عرق را جمع آوری و به برق تبدیل کند. این انرژی در دو باتری قابل کشش نقره کلرید روی ذخیره می‌شود که ۴حسگر را تغذیه می‌کند که هر کدام برای نظارت بر یک نشانگر زیستی یعنی گلوکز، ویتامین C، لاکتات و لوودوپا به کار می‌روند. لوودوپا دارویی است که برای درمان پارکینسون استفاده می‌شود.

از آنجا که عرق از طریق کانال‌های میکروسیال کاغذی کوچک جذب می‌شود، دستگاه این نشانگرهای زیستی را تجزیه و تحلیل می‌کند و همزمان از همان عرقی که نمونه‌برداری می‌کند ، انرژی خود را نیز به دست می آورد . یک تراشه کوچک داده های حسگر را پردازش می کند و به صورت بی سیم آن را از طریق بلوتوث به یک نرم افزار موبایل یا لپ تاپ منتقل می کند.

برچسب ها: قند خون
آخرین اخبار