آپارتمان ۷ متر مربعی در هلند
کد خبر: ۳۲۳۰۴۴
تاریخ انتشار: 2024 September 04    -    ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

آپارتمان ۷ متر مربعی در هلند

در سال ۱۹۵۲، لوکوربوزیه، معمار مدرنیست فرانسوی یک خانه چوبی کوچک به مساحت ۱۳ متر ساخت. با این حال وسایل خانه او محدود بودند به حدی که حتی تختش نیز قابل استفاده نبود، اما بئاتریز رامو لوپز د آنگولو، معمار اسپانیایی ۴۵ ساله و برند آپمایر، معمار و همسر ۵۱ ساله او برای ساخت خانه کوچک خود در شهر روتردام رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند.

آپارتمان ۷ متر مربعی در هلند (خبرفوری)

«تابناک با تو» - یک زوج معمار اسپانیایی و آلمانی انبار ۷ متر مربعی ساختمانشان را به آپارتمانی شیک و متفاوت با وسایلی لوکس تبدیل کردند.

در سال ۱۹۵۲، لوکوربوزیه، معمار مدرنیست فرانسوی یک خانه چوبی کوچک به مساحت ۱۳ متر ساخت. با این حال وسایل خانه او محدود بودند به حدی که حتی تختش نیز قابل استفاده نبود، اما بئاتریز رامو لوپز د آنگولو، معمار اسپانیایی ۴۵ ساله و برند آپمایر، معمار و همسر ۵۱ ساله او برای ساخت خانه کوچک خود در شهر روتردام رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند.

این آپارتمان کوچک در طبقه بالای یک ساختمان مطعلق به سال ۱۹۵۰ با کاربری مختلط قرار دارد. زوج معمار چندین طبقه پایین‌تر در یک آپارتمان یک خوابه ۵۹ متری زندگی می‌کنند و از آپارتمان کوچکی که طراحی کردند برای استراحت کردن مهمانان خود استفاده می‌کنند. بازسازی این فضای ۷ متری بیش از یک دهه طول کشید و حالا یکی از راحت‌ترین آپارتمان‌های روتردام است! وقتی یک فضا بسیار کوچک است معماران به ساده گرایی، رنگ‌های خنثی برای تزئین محیط و استفاده از وسایل چند منظوره روی می‌آورند. با این حال خانم رامو و آقای آپمایر در فکر خلق محیطی متفاوت بودند که ساختار‌های سنتی معماری را به چالش بکشد.

آپارتمان ۷ متری خانم رامو و آقای آپمایر چهار بخش مجزا با رنگ‌هایی شاد و خیره کننده دارد: یک اتاق نشیمن با دیوار‌های زعفرانی به مساحت ۳.۶ متر مربع، یک اتاق خواب ۳.۹ متر مربعی با دیوار‌هایی به رنگ زیتونی روشن، شاید کمتر معماری شجاعت لازم برای استفاده از این رنگ متفاوت در طراحی خود را داشته باشد. در نهایت این آپارتمان با یک سرویس حمام و دستشویی با ترکیب رنگی آبی آسمانی تکمیل شده است. این آپارتمان کوچک حتی یک وان شیک دارد که به عنوان جکوزی و سونا نیز قابل استفاده است!

این زوج معتقدند طراحی ماکسیمالیستی این فضای کوچک ابداً باعث نمی‌شود اتاق‌ها به مهمان‌هایشان احساس خفگی بدهند و اتفاقاً برعکس تصور عموم طراحی متفاوت این خانه باعث شده است فضا بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد. آقای آپمپایر معتقد است وسایل مجلل و گران‌قیمت این خانه شکوه خاص و متفاوتی را به این خانه بخشیده است. خانم رامو گفت: «به نظر می‌رسید هر چه وسایل بیشتری به خانه اضافه می‌کردیم، بزرگ‌تر می‌شد. آپارتمان ما بسیار کوچک است، اما در انتها مانند یک جعبه کوچک از شگفتی‌های دور از انتظار شد.»

آپارتمان ۷ متر مربعی در هلند (خبرفوری)

این پروژه در سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ زمانی که این زوج یک اطلاعیه دست‌نویس درباره فروش این فضای ۶ متری را در آسانسور ساختمان خود دیدند. این ساختمان ۳ فضای کوچک مانند آپارتمان کوچک دو معمار دارد. اگرچه این فضا‌ها در واقع به عنوان انباری طراحی شده بودند، اما دارای پنجره، سیستم گرمایشی و لوله کشی آب هستند. این سه فضا حتی زمانی به عنوان مسکن موقت به پرستاران هلندی ارائه می‌شد. آقای آپمایر و خانم رامو با دیدن فرصت جالبی که خرید این انباری کوچک و باسازی آن ارائه می‌دهد، آن را به قیمت ۱۲ هزار دلار خریداری کردند. با این حال آغاز بازسازی این فضا سال‌ها طول کشید، زیرا هر دو معمار شناخته شده هستند و مشغولیت‌های کاری خود را داشتند. در نهایت این زوج کار بر روی انباری را آغاز کردند؛ در طراحی جدید برای بازسازی این انباری هدف استفاده بهینه از کوچ‌کترین فضا‌ها به بهترین وجه ممکن بود.

آپمایر و همسرش برای طراحی این خانه کوچک نه متر مربع، بلکه به متر مکعب فکر می‌کردند؟! آنها از تمام دیوار‌ها و فضای موجود میان کف انباری تا سقف استفاده کردند تا محیطی متفاوت با کمک رویکرد‌های متفاوت معماری بسازند. یک تخته چوب بلند و باریک موجود در خانه بیشتر شبیه به یک کمدی قدیمی است، اما در واقع ورودی حمام شیک این خانه است. یک در کشویی در حمام به وان جکوزی و سونا که در زیر شیروانی قرار دارد، منتهی می‌شود. با کمک یک نردبان می‌توان به اتاق خواب رسید که با چراغ‌های زیبایی که به شکل ستاره‌های آسمان هستند تزئین شده است.

آپارتمان ۷ متر مربعی در هلند (خبرفوری)

این زوج در مجموع، حدود ۲۳ هزار دلار برای بازسازی انباری ساختمان خود هزینه کردند و بسیاری از وسایل را به صورت دست دوم خریدند. پرداخت کردند، رقمی که ساعت‌های زیادی را که صرف حفاری روی نقشه‌ها یا حمل سنگ مرمر از بندر می‌کرد را پوشش نمی‌داد. خانم رامو آپارتمانشان را در فکر پیدا کردن راه حلی برای بحران مسکن نساختند، اما دانشجویان و اساتید را دعوت کرد تا در دانشگاه‌ها به تحلیل و بررسی این خانه شگفت انگیز و میزان کاربردی بودنش بپردازند. او گفت: آپارتمان ما درباره بهینه سازی فضا است و نه کاهش دادن فضا؛ برای طراحی این آپارتمان ما میزان استفاده از فضای موجود را به حداکثر رساندیم.

منبع: خبرفوری

 

آخرین اخبار