هشدار ترسناک دانشمندان در مورد مصرف ژامبون
کد خبر: ۳۲۲۴۳۱
تاریخ انتشار: 2024 August 26    -    ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

هشدار ترسناک دانشمندان در مورد مصرف ژامبون

مصرف روزانه ۵۰ گرم ژامبون ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
مصرف روزانه ۵۰ گرم ژامبون ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
 
طبق نتایج جدید یک مطالعه جدید در دانشگاه کمبریج، مصرف گوشت‌های قرمز و فراوری‌شده، هر دو ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. و اگر روزانه دو برش ژامبون مصرف کنید، این ریسک بسیار بیشتر می‌شود.
 
هشدار ترسناک دانشمندان در مورد مصرف ژامبون
 
دانشمندان پس از بررسی داده‌های سلامت مربوط به ۱.۹ میلیون شرکت‌کننده از سراسر دنیا این ارتباط بین مصرف ژامبون و ریسک دیابت نوع ۲ را کشف کردند. این مطالعه بخشی از پروژه InterConnect برای مطالعه دیابت و چاقی بود که بودجه آن را اتحادیه اروپا تأمین کرده است.
 
پژوهشگران این مطالعه نتایج خود را در ژورنال Diabetes & Endocrinology در نشریه Lancet منتشر کرده‌اند.
 
کاهش مصرف گوشت، خصوصاً از نوع فراوری‌شده، برای پیشگیری از دیابت لازم است.
 
ارتباط بین مصرف ژامبون و دیابت نوع ۲
 
طبق یافته‌های این مطالعه، مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فراوری‌شده (معادل فقط دو برش ژامبون) ریسک ابتلا به دیابت را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
 
همچنین دانشمندان دریافتند که مصرف روزانه حدود ۱۰۰ گرم گوشت قرمز نیز ریسک توسعه دیابت را ۱۰ درصد بالا می‌برد.
 
پژوهشگران می‌گویند که این مطالعه جامع‌ترین مدرک برای اثبات رابطه میان خوردن گوشت فراوری‌شده و گوشت قرمز فراوری‌نشده با ریسک بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ است. این یافته‌ها با توصیه‌های سلامت سازگار هستند که طبق آن‌ها افراد باید برای پیشگیری از دیابت مصرف گوشت فراوری‌شده و فراوری‌نشده را کاهش دهند.
 
درکل به‌نظر می‌رسد که ارتباطی واقعاً قوی بین مصرف گوشت و ریسک توسعه دیابت وجود دارد. حتی مصرف ۱۰۰ گرم گوشت پرندگان در روز احتمال ابتلا به دیابت را هشت درصد افزایش می‌داد. البته بررسی‌های بیشتر نشان داد که این ارتباط ضعیف‌تر از ارتباط گوشت‌های قرمز و فراوری‌شده با این بیماری است.
 
با این که این مطالعه شواهدی بسیار جامع بین مصرف گوشت پرندگان و دیابت نوع ۲ فراهم می‌کند، اما این ارتباط همچنان قطعی نیست و باید بیشتر بررسی شود.
 
جمع‌بندی کلی این پژوهش غافلگیرکننده است، زیرا باور تثبیت‌شده بر این است که مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مانند شکر سفید) عامل ریسک اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
 
مکانیسم‌هایی که مصرف گوشت را به توسعه دیابت نوع ۲ مرتبط می‌کنند به‌طور کامل مشخص نیستند. در این مقاله آمده که خوردن انواع خاصی از گوشت حساسیت انسولین یا محیط میکروبی روده افراد را مختل می‌کند و منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود.

دیجیاتو

آخرین اخبار