درمان انقلابی برای وزوز گوش
کد خبر: ۳۲۰۸۵۴
تاریخ انتشار: 2024 August 10    -    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

درمان انقلابی برای وزوز گوش

اما در تقریباً ۴۰ درصد از مبتلایان، وزوز گوش به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود که به شدت کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس نیاز مبرم به یافتن راه‌حلی برای کاهش این مشکل وجود دارد. اکنون، به لطف تحقیقات پیشگامانه از مؤسسه تحقیقات شنوایی کرِسگ دانشگاه میشیگان، امیدی نو پدیدار شده.

درمان انقلابی برای وزوز گوش می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشد (یک پزشک)

«تابناک با تو» - تا ۱۵ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده با یک مشکل پزشکی دائمی روبرو هستند: وزوز گوش. این مشکل پزشکی به صورت زنگ زدن، وزوز یا خش‌خش مداوم در گوش‌ها ظاهر می‌شود و در بسیاری، یک مزاحمت آزادهنده موقتی است.

اما در تقریباً ۴۰ درصد از مبتلایان، وزوز گوش به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود که به شدت کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس نیاز مبرم به یافتن راه‌حلی برای کاهش این مشکل وجود دارد. اکنون، به لطف تحقیقات پیشگامانه از مؤسسه تحقیقات شنوایی کرِسگ (Kresge Hearing Research Institute) دانشگاه میشیگان، امیدی نو پدیدار شده.

درمان انقلابی برای وزوز گوش می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشد (یک پزشک)

تحقیقات پیشگامانه دانشگاه میشیگان

تحقیق تازه به رهبری دکتر سوزان شور (Susan Shore) انجام شده که استاد بازنشسته در بخش گوش و حلق و بینی دانشگاه میشیگان است و در آن با همکاری دپارتمان‌های فیزیولوژی و مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه میشیگان، به پیچیدگی‌های نحوه پردازش اطلاعات دوحسی توسط مغز توجه شده. محققان می‌خواستند ببینن که آیا می‌توان از این فرآیند‌ها برای توسعه درمان‌های شخصی‌سازی‌شده برای وزوز گوش استفاده کرد یا خیر.

شور اظهار می‌کند: «ما همیشه می‌دانستیم که راه‌حل در فهم مکانیسم‌های مغز نهفته است. موضوع این است که چگونه می‌توان رویکردی شخصی‌سازی‌شده را برای استفاده از این مکانیسم‌ها جهت کاهش وزوز گوش به کار برد».

طراحی مطالعه‌ای دقیق

این تحقیق که در مجله معتبر JAMA Network Open منتشر شده، یک تحقیق بالینی تصادفی، «دو سو کور» و کنترل‌شده را شرح می‌دهد. از بین انواع مختلف وزوز گوش، تحقیق روی وزوز گوش سوماتیک متمرکز شد. این نوع خاص که توسط تقریباً ۷۰ درصد از مبتلایان به وزوز گوش تجربه می‌شود، با تغییرات قابل توجه در فرکانس یا بلندی وزوز همراه به دنبال حرکات فیزیکی مانند فشردن فک یا فشار بر پیشانی متمایز می‌شود.

درمان انقلابی برای وزوز گوش می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشد (یک پزشک)

دستگاه‌های انقلابی برای درمان

به ۹۹ شرکت کننده، یک دستگاه پیشگامانه برای درمان داده شد که توسط شرکت in۲being طراحی و ساخته شده بود. منحصر به فرد بودن این دستگاه‌ها در برنامه‌پذیری آنها نهفته بود: این دستگاه‌ها می‌توانستند به گونه‌ای تنظیم شوند که طیف شخصی وزوز گوش هر کاربر را بشناسند و درمان کنند.

دستگاه‌ها به هر کاربر طیف شخصی وزوز گوش خود را ارائه می‌دادند، اما نکته متمایز این بود که همزمان تحریک الکتریکی هم اعمال می‌شد تا یک محرک دوحسی ایجاد کند.

نتایج امیدوارکننده

در طول ۱۸ هفته، شرکت‌کنندگان دو درمان متمایز را در فاز‌های مختلف تجربه کردند. ابتدا، آنها به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه درمان فعال دوحسی را دریافت کرد و گروه دیگر درمان کنترل صوتی تنها را.

با شاخص عملکرد وزوز گوش (TFI) و فهرست ناتوانی وزوز گوش (THI) میزان درمان ارزیابی شد. این ابزار‌ها به صورت پرسشنامه‌ای، اثر وزوز گوش بر زندگی شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند. علاوه بر این، بلندی صدای وزوز گوش آنها نیز به صورت دوره‌ای ارزیابی شد.

نتایج تردیدی به جا نگذاشتند. با دریافت درمان دوحسی، شرکت‌کنندگان بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی خود گزارش کردند. نمرات ناتوانی به شدت کاهش یافت و بلندی وزوز گوش به طور قابل توجهی کم شد.

۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان پس از شش هفته درمان فعال، کاهش قابل توجهی در وزوز گوش خود گزارش کردند.

شرکت Auricle Inc؛ که حقوق انحصاری ثبت اختراع تحریک دوحسی را به دست آورده با حمایت Innovation Partnerships، مرکز تجاری‌سازی تحقیقات در دانشگاه میشیگان تأسیس شده و در حال تلاش برای دریافت تأییدیه‌های نظارتی است.

منبع: یک پزشک

 

آخرین اخبار