دارویی که شانس باروری با آی‌وی‌اف را افزایش می‌‌‌دهد
کد خبر: ۳۱۹۰۸۴
تاریخ انتشار: 2024 July 18    -    ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

دارویی که شانس باروری با آی‌وی‌اف را افزایش می‌‌‌دهد

به گفته محققان، آزمایش‌های اولیه این دارو، که به «او‌اکس‌او-۰۰۱» معروف است و به همت شرکت بیوتکنولوژی اسپانیایی «اکسو‌لایف» تولید می‌شود، نتایج «امیدبخش» داشته است. این دارو به‌شکل مستقیم روی دیواره داخلی رحم تاثیر می‌گذارد تا روند لانه‌گزینی جنین در طول دوره باروری را بهبود بخشد.

دارویی که شانس باروری با آی‌وی‌اف را افزایش می‌‌‌دهد

دارویی که شانس باروری با آی‌وی‌اف را افزایش می‌‌‌دهدتابناک باتو ــ دانشمندان می‌گویند زوج‌هایی که می‌کوشند با روش درمانی «آی‌وی‌اف» یا تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) صاحب فرزند شوند، می‌توانند به کمک قرص‌ جدید احتمال بارداری را افزایش دهند. 

به گفته محققان، آزمایش‌های اولیه این دارو، که به «او‌اکس‌او-۰۰۱» (OXO-001) معروف است و به همت شرکت بیوتکنولوژی اسپانیایی «اکسو‌لایف» (Oxolife) تولید می‌شود، نتایج «امیدبخش» داشته است. این دارو به‌شکل مستقیم روی دیواره داخلی رحم تاثیر می‌گذارد تا روند لانه‌گزینی جنین در طول دوره باروری را بهبود بخشد.

در این پژوهش، که در خلال سپتامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد، ۹۶ زن نابارور ۴۰ ساله یا جوان‌تر شرکت کردند که در ۲۸ مرکز در سراسر اروپا تحت درمان باروری با روش آی‌وی‌اف با تخمک اهداکننده بودند. آنها در دوره قاعدگی پیش از انتقال جنین و پنج هفته بعد از آن، دارونمای «او‌اکس‌او-۰۰۱» را روزانه مصرف کردند.

به گزارش اسکای‌نیوز، محققان دریافتند «نرخ حاملگی» که ۱۰ هفته پس از انتقال جنین اندازه‌گیری شد در بیماران تحت درمان با قرص «او‌اکس‌او-۰۰۱»، ۴۶.۳ درصد بود، در حالی که این میزان در بیمارانی که دارونما دریافت نکرده بودند ۳۵.۷ بود. 

دارویی که شانس باروری با آی‌وی‌اف را افزایش می‌‌‌دهد

محققان با ارائه نتایج این پژوهش در چهلمین نشست سالانه «انجمن اروپایی تولید مثل انسان و جنین‌شناسی» (ESHRE) در آمستردام اعلام کردند که این «دستاورد بالینی مهمی» است. براساس نتایج این پژوهش نرخ تولد نوزاد زنده، در زنانی که قرص جدید مصرف کرده‌اند، ۴۲.۶ درصد بود، در حالی که این میزان در میان افرادی که دارونما مصرف کرده بودند ۳۵.۷ درصد بود.

در مطالعات اولیه این دارو، که به آزمایش‌های پیش‌بالینی معروف است، بررسی‌های ایمنی انجام شده بود و اکنون قرار است آن را روی گروه بزرگ‌تری از زنان آزمایش کنند.

آخرین اخبار