آمار عجیب از اختلال یادگیری در دانش‌آموزان
کد خبر: ۳۱۸۶۶۰
تاریخ انتشار: 2024 July 12    -    ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

آمار عجیب از اختلال یادگیری در دانش‌آموزان

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور با بیان اینکه اختلال یادگیری شیوع بالایی در کشور دارد، گفت: طبق آخرین آمار قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلال یادگیری هستند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور با بیان اینکه اختلال یادگیری شیوع بالایی در کشور دارد، گفت: طبق آخرین آمار قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلال یادگیری هستند.

محمد مهدوی در آیین افتتاح نخستین پژوهشکده علوم شناختی آموزش و پرورش در استان فارس که در پژوهشکده معلم استان فارس برگزار شد، گفت: یک‌کشور زمانی می‌تواند فرصت خلق کند و پیشتاز شود که از ظرفیت‌های علوم و فناوری شناختی بهره‌مند شود.

وی بیان کرد: در علوم و فناوری شناختی صحبت بر این است که چطور انسان می‌تواند داده‌هایی که از طریق حواس دریافت می‌کند در ذهن و مغز طبقه‌بندی و پردازش کند و بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرد و بر اساس آن تصمیم رفتار می‌کند.

مهدوی افزود: بر همین اساس رویکردهای مختلفی در بحث فناوری شناختی مطرح می‌شود. حوزه علوم شناختی یک رشته کاملاً بین رشته‌ای تلقی می‌شود. حوزه‌های بین رشته‌ای فرصتی برای خلق محصولات و خدمات تکرار ناپذیر را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: علوم و فناوری شناختی در حوزه ۴ فناوری همگرا شناخته می‌شود. چهار فناوری که در کنار هم آینده بشر را متحول می‌کند. این حوزه در دو دهه اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، در ایران با شناسایی زود هنگام این حوزه فناوری، همزمان با دنیا در کشور فعال شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور، افزود: پیرو این جریان سه نسل فعالیت در کشور در حوزه علوم و فناوری شناختی شکل گرفت، گام اول معرفی علوم و فناوری شناختی، هویت‌بخشی و تبیین ضرورت توسعه علوم شناختی در کشور و جلب توجه دانشگاه‌ها و اساتید برجسته تربیت نیروی انسانی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی است.

مهدوی ادامه داد: تمرکز و تعمیق بر حوزه‌هایی که ظرفیت بیشتری دارد، تیم سازی و جلب توجه سیاست‌گذاران، جهت‌دهی حمایت‌ها به سمت حوزه‌های اولویت‌گذاری شده و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها، گام دوم در فعالیت‌های ستاد است.

وی افزود: گام سوم ادامه و تعمیق فعالیت‌های پژوهشی، توسعه نیروی انسانی برجسته و تمرکز بر کاربردسازی شبکه‌سازی و توسعه اکوسیستم است.

مهدوی با تأکید بر حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در مرکز علمی گفت: ۴۱۶ تعداد طرح پژوهشی در ۷۰ دانشگاه با تعداد هزار و ۵۰۰ پژوهشگر و هزار و ۴۸۲ تعداد مقاله و هزار و ۳۷۶ پایان نامه در در مراکز علمی و فعالیت‌های پژوهشی تحت حمایت قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور ادامه داد: اختلال یادگیری شیوع بالایی در کشور دارد طبق آخرین آمار قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلال یادگیری هستند و بخش قابل توجهی از این دانش‌آموزان در محدوده زیر هفت سال قابل شناسایی هستند و با مداخله زود هنگام این نرخ به طور معنی‌دار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که دچار اختلال یادگیری شود در سایر کارکردهای شناختی هم دچار اختلال می‌شود، بسیاری از افرادی دچار جرم و بزه می‌شوند در زمان دانش آموزی دچار اختلالات شناختی بودند.

تقویت شناخت دانش‌آموزان از اصلی‌ترین ابزارهای مقابله با جنگ شناختی است

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم گفت: آموزش و پرورش یک مجموعه محصور در مدارس و ادارت نیست بلکه تجلی خلق یک‌باور و تبلور تجسم اراده است.

فرشید قاسمی ادامه داد: آموزش و پرورش به مثابه خانواده‌ای بزرگ که روزبه روز بزرگ‌تر و در عین حال شریف‌تر، شجاع‌تر و متفکرتر می‌شود و با بهره‌گیری از وجود زنان و مردانی که دارای جوهره عشق، سخت‌کوشی، آگاهی و بردباری هستند بر جهل می‌تازد.

وی افزود: انسان‌هایی با باورهایی عالی موفقیت را برای خود و دیگران خلق می‌کنند. ایجاد یک باور مثبت و آینده ساز مبنی اینکه می‌توانیم مؤثر باشیم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم می‌تواند این زورق به آب افتاده را در این راه ناهموار به مقصود نزدیک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس تصریح کرد: صد البته راه رسیدن یه این راه مطلوب، یافتنی نیست بلکه ساختنی است و استان فارس در این مسیر گام‌های موثری برداشته است.

 وی با تأکید بر اثر مدارس علوم شناختی در جامعه امروز گفت: تحولات آینده و آموزش در اکوسیستم‌های جدید به ما نشان داده است که راهی به جز ورود به مدارس شناختی نداریم. علوم شناختی از علوم میان رشته‌ای است که شامل رشته‌های روانشناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی و انسان‌شناسی می‌شود که هر کدام کاربرد مختلفی در زندگی افراد دارند.

قاسمی با توجه به اهمیت این مدارس اظهار کرد: البته راه‌اندازی این مدارس از این جهت با اهمیت است که قوه شناخت دانش‌آموزان را پرورش می‌دهد و تقویت شناخت دانش‌آموزان از اصلی‌ترین ابزارهای مقابله با جنگ شناختی است.

وی ادامه داد: در پژوهشکده و مدارس شناختی اینکه چه‌چیز باید رشد کند و چگونه باید رشد کند به تجربه در می‌آید. استان فارس نزدیک ۹۴۵ هزار دانش‌آموز، ۶۵ هزار معلم، ۸۵ هزار بازنشسته و ۸ هزار و ۲۰۰ مدرسه، یک استان پهناور است که قطعاً می‌تواند جایگاه انجام پژوهش‌های نوین باشد.

قاسمی بیان کرد: بدون شک معلمین مدارس فارس پژوهشگر، پژوهش‌خواه و پژوهش‌خوان هستند و از راه پژوهش راه‌های ساختن آینده را طی خواهند کرد. امیدواریم با ساخت این پژوهش‌گاه بتوانیم مسیری که برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در سند تحول پیش‌بینی کرده‌ایم با موفقیت طی کنیم.

لزوم توسعه مراکز علوم شناختی در کل استان فارس

معاون امور گردشگری و زیارتی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: این اقدام ارزشمند به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور، استانداری و اداره کل آموزش و پرورش فارس صورت گرفته است.

محمد فرخ‌زاده با تأکید بر اینکه برخی از علوم را نمی‌توان از خارج کشور وارد کرد، گفت: برخی مسائل و تخصص‌ها مثل روانشناس، جامعه‌شناس و مردم شناس را نمی‌توان به کشور وارد کرد و علوم شناختی در زمره همین موارد است. امروزه سه عنصر دانش، مهارت و تجربه در کنار یکدیگر در دنیا باعث  می‌شود تا معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دچار تغییر شوند.

وی تصریح کرد: دنیا در مسیر دانش در حال تلاش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضروری است که ما نیز گام‌هایی را در این راستا برداریم.

معاون امور گردشگری و زیارتی استانداری فارس افزود: امکانات خوبی که در پژوهشکده علوم شناختی آموزش و پرورش فارس در شیراز قرار دارد باید به سایر قسمت‌های استان توسعه پیدا کند.

فرخ‌زاده ادامه داد: این پژوهشگاه می‌تواند در ایجاد درآمدهای پایدار موثر باشد. بنابراین افتتاح و بهره‌برداری از پژوهشگاه علوم شناختی دستاورد ارزشمندی است و امیدوار هستیم استان فارس الگوی سایر استان‌ها در این زمینه باشد.

آخرین اخبار