هرگز به میوه و برگ این درخت دست نزنید!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۰۱۱
تاریخ انتشار: 2024 June 13    -    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
سمی‌ترین درخت جهان برای پراکنده کردن میوه هایش باید به جزر و مد و جریان‌های آب تکیه کند.
سمی‌ترین درخت جهان برای پراکنده کردن میوه هایش باید به جزر و مد و جریان‌های آب تکیه کند.
 
هرگز به میوه و برگ این درخت دست نزنید!
 
افتخار سمی‌ترین درخت جهان باید به درخت مانچینیل Hippomane mancinella برسد که در زیستگاه‌های شور در شمال آمریکای جنوبی، دریای کارائیب و فلوریدا یافت می‌شود. منچینیل در واقع بومی دریای کارائیب، ایالت فلوریدا ایالات متحده، باهاما، مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است.
 
درخت مانچینیل را می‌توان در سواحل ساحلی و در باتلاق‌های شور پیدا کرد، جایی که در میان درختان حرا رشد می‌کند. بادشکن‌های طبیعی عالی را فراهم می‌کند و ریشه‌های آن باعث تثبیت شن و ماسه می‌شود و در نتیجه فرسایش ساحل را کاهش می‌دهد
 
این درخت عجیب میوه‌ای شبیه سیب دارد که همراه با شیره آن حاوی سم قوی چشمگیری است که در صورت تماس با پوست انسان می‌تواند باعث ایجاد تاول‌های شدید شود.
 
 
چنین حدی از سمی بودن در میوه‌ها به این معنی است که درخت نمی‌تواند به سیستم گوارشی پستانداران برای پراکنده کردن دانه هایش تکیه کند، در عوض به جزر و مد و جریان آب و نیز خانه ساحلی خودش بستگی دارد.
درخت مانچینیل گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده اسپورژهاست. محدوده بومی آن از مناطق گرمسیری جنوب آمریکای شمالی تا شمال آمریکای جنوبی امتداد دارد. نام مانچینیل از شباهت ظاهری میوه و برگ‌های آن به درخت سیب می‌آید که به آن سیب ساحلی نیز می‌گویند.
 
نام امروزی اسپانیایی‌اش «سیب کوچک مرگ» است. این امر به این واقعیت اشاره دارد که مانچینیل یکی از سمی‌ترین درختان جهان است: شیره‌ای به رنگ مایل به سفید دارد که حاوی سموم متعددی است و می‌تواند باعث ایجاد تاول روی پوست شود. شیره در تمام قسمت‌های درخت یعنی پوست، برگ و میوه وجود دارد.
 
مشخصات ظاهری درخت مانچینیل
 
هرگز به میوه و برگ این درخت دست نزنید!
 
ارتفاع مانچینیل تا ۱۵ متر می‌رسد. دارای پوست خاکستری مایل به قرمز، گل‌های کوچک زرد مایل به سبز و برگ‌های سبز براق است. برگ‌های این درخت ساده، متناوب، بسیار ریز دندانه دار یا دندانه دار و ۵ تا ۱۰ سانتی متر طول دارند.
 
خوشه‌های گل‌های سبز، میوه می‌دهد که از نظر ظاهری شبیه سیب و سبز یا زرد متمایل به سبز در هنگام رسیدن هستند. میوه مانند سایر قسمت دیگر درخت سمی است. 
 
درختی پر از سموم متعدد
 
تمام قسمت‌های درخت حاوی سموم قوی است. شیره سفید شیری‌رنگ آن حاوی فوربول و سایر محرک‌های پوستی است که درماتیت تماسی آلرژیک قوی ایجاد می‌کند. ایستادن زیر درخت در هنگام بارندگی باعث تاول زدن پوست در اثر تماس با این مایع می‌شود: حتی ترکیب یک قطره کوچک باران با شیره موجود در آن باعث تاول زدن پوست می‌شود. سوزاندن درخت ممکن است باعث صدمات چشمی شود اگر دود به چشم برسد. تماس با شیره آن (لاتکس) باعث ایجاد درماتیت بولوز، کراتوکونژونکتیویت حاد و احتمالاً نقایص بزرگ اپیتلیال قرنیه می‌شود.
 
اگرچه این میوه در صورت خوردن به صورت بالقوه کشنده است، اما چنین اتفاقاتی در دوران مدرن هنوز گزارش نشده است. بلع می‌تواند باعث ایجاد گاستروانتریت شدید همراه با خونریزی، شوک و سوپرعفونت باکتریایی و همچنین احتمال به خطر افتادن مسیر تنفس به دلیل اِدم ریه شود.
 
طبق گزارش‌ها، هنگام خوردن، میوه در ابتدا مزه خوشایند شیرینی دارد و سپس احساس مزه فلفلی عجیب... حس می‌شود و به تدریج به سمت سوزش، پارگی و سفتی گلو می‌رود. علائم تا جایی بدتر می‌شوند که بیمار «به‌دلیل درد طاقت‌فرسا و احساس یک توده بزرگ انسدادی حلق به سختی می‌تواند غذای جامد را ببلعد».
 
در محدوده رشد درخت، بسیاری از درختان دارای علامت هشدار هستند - به عنوان مثال در کوراچائوی برزیل برخی از درختان با علامت «X» قرمز روی تنه برای نشان دادن خطر مشخص شده‌اند و در آنتیل فرانسه، درختان اغلب با نوار قرمز رنگ تقریباً ۱ متر بالاتر از سطح زمین مشخص می‌شوند. اگرچه این گیاه برای بسیاری از پرندگان و حیوانات دیگر سمی است، ایگوانای خاردار سیاه به خوردن میوه و حتی زندگی در میان اندام‌های این درخت عجیب و غریب معروف است.

عصرایران

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv