استعداد ژنتیکی به استرس، سکته قلبی را افزایش می دهد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۶۸۴
تاریخ انتشار: 2024 June 11    -    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
ویژگی‌های ژنتیکی خاص برخی افراد می‌تواند آن‌ها را در مواقع استرس، مانند تعطیلات (تغییر روتین زندگی همیشگی) یا چالش‌های شغلی، در برابر حمله قلبی آسیب‌پذیرتر کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چگونه یک آسیب‌پذیری ارثی می‌تواند در پشت روند حمله قلبی باشد.

استعداد ژنتیکی به استرس، خطرسکته قلبی را در طی استرس اجتماعی-سیاسی افزایش می دهد. (یک پزشک)

استعداد ژنتیکی به استرس، خطرسکته قلبی را در طی استرس اجتماعی-سیاسی افزایش می دهد. (یک پزشک)«تابناک با تو» - ویژگی‌های ژنتیکی خاص برخی افراد می‌تواند آن‌ها را در مواقع استرس، مانند تعطیلات (تغییر روتین زندگی همیشگی) یا چالش‌های شغلی، در برابر حمله قلبی آسیب‌پذیرتر کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چگونه یک آسیب‌پذیری ارثی می‌تواند در پشت روند حمله قلبی باشد.

بسیاری از پزشکان متوجه افزایش حملات قلبی در تعطیلات مهم مانند کریسمس، در زمان رویداد‌های ورزشی بزرگ مانند سوپر باول و در پی انتخابات آمریکا شده بودند. اما این پژوهش اولین تحقیقی است که به دنبال زمینه ژنتیکی این روند بود.

برای انجام این تحقیق، داده‌های تقریباً ۱۸۵۰۰ نفر که اطلاعات و نمونه‌های خونی را برای گنجاندن در Mass General Brigham Biobank ارائه کردند، تجزیه و تحلیل شد. در میان معیار‌های سلامتی جمع‌آوری‌شده برای هر فرد، نمره‌ای به نام نمره خطر پلی‌ژنیک روان‌رنجوری (nPRS) وجود داشت، که معیاری کاملاً تثبیت‌شده از استعداد ژنتیکی افراد برای استرس است.

در طول دوره ۲۰ ساله مطالعه، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، حدود ۱۸۹۰ شرکت‌کننده؛ دچار حمله قلبی یا همان سندرم حاد کرونری (ACS) شدند.

افرادی که nPRS آن‌ها بالاتر از میانگین بود، ۳۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به ACS در زمان‌های استرس‌زا بودند، حتی اگر عوامل دیگری مانند وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل و دیابت به عنوان مخدوش‌کننده حذف می‌شدند.

استعداد ژنتیکی به استرس، خطرسکته قلبی را در طی استرس اجتماعی-سیاسی افزایش می دهد. (یک پزشک)

افراد با nPRS بسیار بالا نیز بیشتر مستعد اضطراب و افسردگی بودند و این نیز خطر ابتلا به ACS را در آن‌ها تشدید می‌کرد، به طوری که در افرادی که این علائم روان‌شناختی را داشتنند ۳.۲ برابر بیشتر احتمال داشت سکته قلبی در حین استرس وجود داشت.

دوره‌های «استرس بالا» که برای هدف این تحقیق گنجانده شد، پیامد‌های فوری انتخابات ریاست‌جمهوری و رویداد‌های ورزشی بزرگ محلی آمریکا (شامل بازی‌های سوپربول و پلی‌آف NBA)، و همچنین ۱۰ روز پس از کریسمس بود. این زمان‌ها به عنوان شاهد با سایر روز‌های سال مقایسه شد.

ابوهاشم امیدوار است که حالا که احتمال آسیب‌پذیری بیشتر این افراد در طی استرس مشخص شده، بتوان مداخله انجام داد. مثلا بشود با رزش، یوگا، تمرکز حواس یا سایر رویکرد‌هایی استرس و در نتیجه احتمال سکته قلبی آن‌ها را کم کرد.

مشکل این مطالعه این بود که گذشته‌نگر بود و در این نوع مطالعات نمی‌توان بین دو چیز رابطه علی و معلولی قطعی را مشخص کرد. صرفا می‌شود همراهی این دو را با هم مشخص کرد. به همین خاطر به مطالعات آینده‌نگری در این زمینه هم نیازمندیم.

اما صرف‌نظر از آن دست‌کم می‌توانیم به صورت آگاهانه خود را در معرض اخبار بد کمتری قرار دهیم. به خصوص وقتی می‌دانیم هر روز با گوش کردن به اخبار با سیل اخبار بد روبرو می‌شویم و کاری هم از دستمان برنمی‌آید!

این تخقیق در جریان نشست علمی سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق ارائه شد.

منبع: یک پزشک

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv