ماجرای آزادی یک زندانی بی‌ملاقاتی بعد از ۱۵ سال
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۲۴۶
تاریخ انتشار: 2024 June 04    -    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
مقدمات آزادی یک زندانی بی‌ملاقاتی بعد از ۱۵ سال در جریان حضور مسئولان قضایی دادگستری استان تهران در ندامتگاه ورامین و برگزاری جلسه مصالحه با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران فراهم شد.

مقدمات آزادی یک زندانی بی‌ملاقاتی بعد از ۱۵ سال در جریان حضور مسئولان قضایی دادگستری استان تهران در ندامتگاه ورامین و برگزاری جلسه مصالحه با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران فراهم شد.

ماجرای آزادی یک زندانی بی‌ملاقاتی بعد از ۱۵ سال

ششم خردادماه بود که علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در راس یک هیات قضایی و هم‌زمان با حضور ۲۴۵ نفر از مقامات و مسئولان قضایی استان تهران در زندان‌های این استان در ندامتگاه ورامین حضور یافت و ضمن ملاقات چهره به چهره با زندانیان درخواست‌های آن‌ها را اخذ کرد و مورد رسیدگی قرار داد.

در پی حضور مقامات و مسئولان قضایی دادگستری کل استان تهران در زندان‌ها، زمینه آزادی ۳۱۵ نفر از زندانیان فراهم گردید و به تعداد ۵ هزار نفر از زندانیان مستحق و مشمول شرایط نیز مرخصی یک هفته‌ای اعطا شد.

در جریان حضور رئیس کل دادگستری استان تهران در ندامتگاه ورامین یک زندانی بدون ملاقاتی با ماندگاری بیش از ۱۵ سال در زندان شناسایی گردید که به جهت ارتکاب قتل غیرعمد و عدم توانایی در پرداخت دیه به اولیای دم بلاتکلیف مانده بود.

آغاز تلاش‌ها برای تعیین تکلیف و استخلاص یک زندانی با ماندگاری ۱۵ سال در زندان

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن استماع اظهارات این زندانی به معاون قضایی دادگستری در امور زندان‌ها دستور داد تا در اسرع وقت جلسه‌ای به‌منظور مصالحه با حضور طرفین پرونده برگزار گردد تا مقدمات استخلاص این فرد از زندان فراهم شود.

دست فرد زندانی در بسیاری از موارد کوتاه است

در همین راستا، جلسه‌ای با حضور اولیای دم، ستاد دیه، خیرین و مسئولان قضایی در دادگستری کل استان تهران برگزار شد.

القاصی در این نشست با اشاره به آثار و تبعات ماندگاری در زندان برای فرد زندانی و خانواده وی گفت: باید نسبت به زندانیان دغدغه داشت و مسائل آن‌ها را پیگیری کرد؛ چرا که فرد زندانی در بسیاری از موارد برای پیگیری امورات خود دسترسی لازم را ندارد و بعضا اشخاصی هستند که هیچ کسی را در خارج از زندان برای پیگیری امورات خود ندارند که مساعدت به این‌گونه از زندانیان در اولویت مجموعه قضایی استان تهران است.

نقش تصمیمات لحظه‌ای در وقوع برخی از اتفاقات ناگوار

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه به نقش تصمیمات لحظه‌ای در وقوع برخی از اتفاقات ناگوار اشاره کرد و گفت: در بسیاری از پرونده‌های قضایی به‌خصوص پرونده‌های قتل، منشاء وقوع آن یک توهین یا یک لحظه غفلت بوده است که سبب شده هم خود فرد، هم خانواده آن شخص و هم خانواده طرف مقابل یک عمر درگیر آن موضوع و اتفاق ناگوار شوند.

وی در ادامه به نگاه قانون مجازات اسلامی به احقاق حقوق اولیای دم اشاره کرد و گفت: قانون‌گذار در خصوص جرایم عمدی و غیرعمدی حق قصاص و جبران خسارت را پیش‌بینی کرده است؛ اما در کنار تمامی این موارد مساله گذشت و بخشش را نیز مورد توجه قرار داده است.

برخی از جرایم غیرعمد تبعات جبران‌ناپذیری به‌طور ناخواسته به همراه دارد

القاصی در ادامه به خسارات و تبعات ناشی از برخی از جرایم غیرعمد اشاره کرد و گفت: گاها در پی لحظه‌ای غفلت و بی‌مبالاتی اتفاق ناگوار و حادثه تلخی به‌طور ناخواسته رخ می‌دهد که تعمدی در آن نیست اما تبعات جبران ناپذیری در پی دارد؛ لذا باید توجه داشت که در این نوع از جرایم نیت و انگیزه‌ای برای ایراد آسیب وجود نداشته و لحظه‌ای بی‌توجهی سبب شده تا آن اتفاق و حادثه ناگوار به‌طور ناخواسته رقم خورد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه ضمن تسلیت به اولیای دم حاضر در این نشست خطاب به مادر متوفی گفت: به‌رغم گذشت چندین سال از آن حادثه ناگوار، داغ شما همچنان سنگین و فراموش نشدنی است؛ چرا که نفس اتفاقی که رخ داده، ناراحت‌کننده و ناگوار است اما باید توجه داشت که تعمدی در اتفاق ناگواری که سبب فوت مرحوم شده است، در کار نبوده و فرد مرتکب بیش از ۱۵ سال است که به‌دلیل عجز از پرداخت دیه در زندان به‌سر می‌برد.

وی ضمن اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام به اهمیت مقوله گذشت و بخشش و آثار و تبعات ناشی از آن در جامعه خطاب به اولیای دم متوفی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات ریاست محترم قوه قصاییه مبنی بر گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه، در این نشست از شما دعوت به‌عمل آمده است تا با گذشت خود مقدمات استخلاص این فرد از زندان را فراهم کنید و به او فرصت زندگی دوباره دهید.

در ادامه این نشست، فرد زندانی با ارتباط تصویری از زندان در جلسه مصالحه حضور یافت و از خانواده اولیای دم تقاضا کرد تا با گذشت خود سبب رهایی وی از زندان شوند که در نهایت با توجه به مذاکرات به‌عمل آمده از سوی مسئولان قضایی، نماینده ستاد دیه و خیرین، اولیای دم متوفی با گذشت بخشی از حق خود زمینه آزادی این زندانی را با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش فراهم کردند.

فارس

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv