واردات گوشی پرطرفدار و محبوب ممنوع شد!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۵۱۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 June 03    -    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
اخبار چند روز اخیر درباره‌ی واردات گوشی‌های اپل، پیچیده و مبهم بود، اما به نظر می‌رسد که ظاهراً قرار است واردات همه‌ی مدل‌های آیفون به کشور ممنوع شود.
 براساس گزارش زومیت، واردات گوشی‌های آیفون به ایران به یکی از داستان‌های سریالی و طولانی تبدیل شده است که هر چند مدت یک بار خبرساز می‌شود و تصمیمات جدیدی درباره‌ی آن گرفته می‌شود. هرچند به‌تازگی اعلام خبر سود بازرگانی ۹۶ درصدی برای گوشی‌های آیفون در صورت لغو ممنوعیت، احتمال آزادسازی واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ را بالا برد، اما حالا خبر‌های جدیدی از سوی گمرک مطرح شده که در صورت اجرایی شدن واردات مدل‌های قبل از آیفون ۱۴ هم ممنوع می‌شود.
 
دهم خردادماه رسانه‌ها از ممنوعیت ترخیص مدل‌های مختلف آیفون خبر دادند. صدری‌خواه، مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران، این خبر را اعلام کرده و توضیح داده بود که طی بخشنامه‌ای که به گمرکات اجرایی در تاریخ ۸ خردادماه در خصوص واردات تلفن همراه اعلام کرده، واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل ممنوع اعلام شده و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذی‌صلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است.
 
واردات گوشی پرطرفدار و محبوب ممنوع شد!
 
همچنین در بخشنامه جدید گمرک اعلام شده که واردات آیفون به‌صورت کامل ممنوع شده است و مدل‌های آیفون ۱۳ و پایین‌تر که پیش از این محدودیتی نداشت و حتی گوشی‌های ریپک و ریفربیشد آن هم که بدون اینکه نظارتی روی آن‌ها انجام بگیرد، بدون مشکل وارد کشور می‌شد حالا ترخیصشان ممنوع شده و امکان ورود به کشور را ندارند.
 
مدت زیادی از انتشار این خبر هم نگذشته بود که سازمان توسعه تجارت آن را تکذیب کرد و به ایسنا توضیح داد که ممنوعیت واردات گوشی‌های اپل شامل مدل‌های قبل از آیفون ۱۴ نمی‌شود: «پیگیری ایسنا از سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ممنوعیت واردات مطرح شده در این نامه‌ها مربوط به مدل‌های ۱۴ به بعد است و ممنوعیت جدید در رابطه با ورود آیفون به کشور وضع نشده است.»
 
در این خبر البته به این نکته هم اشاره شده بود که طبق اعلام سازمان توسعه تجارت سود بازرگانی ۹۶ درصد برای گوشی‌های آیفون که هفته گذشته اعلام شده بود برای همه مدل‌های آیفون در نظر گرفته شده است. این در حالی بود که قید «در صورت لغو ممنوعیت» در نامه پیشین این تصور را به وجود آورده بود که تعرفه ۹۶ درصدی برای مدل‌های ممنوعه است.
 
با وجود تکذیب موضوع عدم ترخیص مدل‌های پایین‌تر از آیفون ۱۴ از سوی سازمان توسعه تجارت، این تکذیبیه هم توسط رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی تکذیب شده است!
 
مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که روز نهم خردادماه گمرک خبر بسته شدن واردات همه مدل‌های گوشی آیفون را به آن‌ها اعلام کرده است. اسدی در این خصوص می‌گوید: گمرک ایران اعلام کرده است که آیفون ۱۳ را هم ترخیص نمی‌کند و واردات تمام مدل‌های آیفون بسته شده است. آخرین صحبتی که با گمرک داشتیم روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته بود که به ما اعلام کردند که از ۱۶ خردادماه اجازه واردات آیفون ۱۳ را هم نمی‌دهیم.
 
البته رئیس انجمن واردکنندگان نسبت به بخشنامه‌های صادرشده اخیر انتقاد کرده و توضیح داده است: «بخشنامه‌ای که صادر شده پر از ابهام و تناقض است و مانند فیلم‌های برخی کارگردانانی است که پایانی باز دارند و فقط تمام فشار این داستان را روی گردن ما انداخته‌اند.»
 
علاوه بر ابهام و تناقض، یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در خصوص واردات آیفون به کشور این است که در مدت دو سالی که از اولین زمزمه‌ها برای لغو واردات آیفون ۱۴ به بعد تا امروز که دائماً خبر از تصمیم جدیدی می‌رسد هیچ توضیحی درباره‌ی چرایی هر تصمیم جدید داده نمی‌شود. هیچ مقامی خودش را مسئول پاسخ‌گویی به سؤالات و ابهامات نمی‌داند و کسی این سردرگمی‌ها را برطرف نمی‌کند.
 
این سریال طولانی و پرابهام تصمیم‌گیری‌ها و بخشنامه‌ها احتمالاً به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید و فعلاً ادامه‌دار خواهد بود؛ چراکه اسدی اعلام کرده است «امروز (سیزدهم خرداد) با سازمان توسعه‌ی تجارت جلسه داریم تا درباره‌ی این موضوعات صحبت کنیم و تکلیف روشن شود.» بنابراین، باید منتظر اخبار جدید یا حتی تصمیمات تازه‌تری باشیم.
زومیت
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
0
0
نباید وارد شود؛ رجیستری هم نباید شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv