مصریان ۴ هزار سال پیش به دنبال درمان سرطان بودند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۷۸۲
تاریخ انتشار: 2024 May 30    -    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
محققان می‌گویند: این اولین شواهد از مداخله مستقیم جراحی در درمان سرطان است؛ همان‌جایی که پزشکی مدرن شروع می‌شود

مصریان ۴ هزار سال پیش به دنبال درمان سرطان بودند

مصریان ۴ هزار سال پیش به دنبال درمان سرطان بودندتابناک باتو ــ محققان کشف کردند که مصریان بیش از ۴ هزار سال قبل می‌کوشیدند از طریق جراحی سرطان را درمان کنند.

محققان در پژوهشی جدید یک جمجمه انسان را تجزیه و تحلیل کردند. این جمجمه، از مجموعه داک‌ورث دانشگاه کیمبریج، احتمالا به سال‌های بین ۲۶۸۶ و ۲۳۴۵ پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در این جمجمه شواهدی مبنی بر وجود توده‌ سرطانی بزرگ و همچنین بیش از ۳۰ ضایعه کوچک‌تر در اطراف آن، که به توده‌های «متاستاتیک» معروف‌اند، مشاهده شد. محققان در بررسی این جمجمه نشانه‌هایی از بریدگی در اطراف این ضایعات سرطانی را مشاهده کردند که احتمالا با یک جسم تیز فلزی ایجاد شده‌ بود. به گفته محققان، مصریان باستان برای درمان این مرد، که احتمالا ۳۰ سال داشته است، به جراحی متوسل شده‌اند.

قدیمی‌ترین شرح شناخته‌شده از سرطان به ۱۶۰۰ پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد که در سند پزشکی «ادوین اسمیت پاپیروس» آمده است. این کتاب قدیمی‌ترین کتاب جهان درمورد عمل جراحی است. این سند پزشکی چندین توده سرطانی سینه را شرح می‌دهد اما در عین حال تاکید می‌کند که «هیچ درمانی» برای آن وجود ندارد.

به گفته نویسندگان این پژوهش، که روز چهارشنبه ۲۹ مه در مجله «مرزهای پزشکی» (Frontiers in Medicine) منتشر شد، یافته‌های جدید تصور ما از زمان شروع پزشکی مدرن را تغییر خواهد داد. ادگارد کاماروس پرز، یکی از نویسندگان این پژوهش از اسپانیا، به لایو‌ساینس می‌گوید: «آنچه ما کشف کردیم اولین شواهد مداخله مستقیم جراحی در درمان سرطان است و این همان جایی است که پزشکی مدرن شروع می‌شود.»

مصریان ۴ هزار سال پیش به دنبال درمان سرطان بودند

این تیم تحقیقاتی همچنین جمجمه زنی ۵۰ ساله را که بین سال‌های ۶۶۴ و ۳۴۳ پیش از میلا مسیح زندگی می‌کرد، تجزیه و تحلیل کردند، که این جمجمه هم در مجموعه داک‌ورث دانشگاه کمبریج نگهداری می‌شود. در جمجمه این زن، مانند جمجمه مرد، اثر بزرگی از جراحت دیده می‌شود که از سرطان خبر می‌دهد. البته دو جراحت دیگر روی جمجمه‌ این زن مشاهده شد که به‌دلیل استفاده از سلاح تیز ایجاد شده بودند. جراحت‌های ناشی از آسیب درمان شده بودند که نشان می‌دهد پزشکی مصر باستان آن‌قدر پیشرفته بوده است که این صدمات را درمان کند، اما مصریان راه علاجی برای سرطان پیدا نکرده بودند.

کاماروس پرز با تکیه بر نتایج به‌دست‌آمده گفت که سرطان در دانش پزشکی مصر باستان همچون «مرز» بود؛ جایی که نشان می‌دهد آنها احتمالا برای درمان سرطان کوشیدند، اما موفق نشدند. با این همه این تیم تحقیقاتی قصد دارد تا بیشتر در گذشته کاوش کند تا از این طریق به نحوه برخورد انسان‌ها با بیماری سرطان در طول هزاران سال پی ببرد.
منبع: ایندیپندنت فارسی

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv