معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان
کد خبر: ۳۰۹۸۹۸
تاریخ انتشار: 2024 April 06    -    ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
استودیوی معماری التقدم از مسجد باب‌السلام در مسقط عمان رونمایی کرده که از پنج حجم هندسی تشکیل شده و یک مناره‌ی مخروطی شکل دارد. این مسجد که در پایتخت کشور عمان افتتاح شده، طوری طراحی شده که ظاهری معاصر داشته باشد تا به یک نقطه عطف محلی تبدیل شود.

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)«تابناک با تو» - استودیوی معماری التقدم از مسجد باب‌السلام در مسقط عمان رونمایی کرده که از پنج حجم هندسی تشکیل شده و یک مناره‌ی مخروطی شکل دارد.

این مسجد که در پایتخت کشور عمان افتتاح شده، طوری طراحی شده که ظاهری معاصر داشته باشد تا به یک نقطه عطف محلی تبدیل شود.

مروان البلوشی، معمار التقدم می‌گوید: «دیدگاه کارفرما ساخت یک سازه‌ی نمادین و پایدار بود، یک بنای آموزشی معماری به ویژه برای دانشجویان معماری. طراحی جاودانه‌ی این مسجد با الهام از میراث عمانی، اشکال هندسی را به صورت استراتژیک بخاطر مزایای آکوستیکی و محیطی ادغام می‌کند. هدف ما این بود که طراحی این مسجد جاودانه باشد، به یک دوره خاص وابسته نباشد، بلکه متمرکز بر تجربه‌ای باشد که بتواند معاصر تلقی شود.»

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

التقدم تجربه‌ای برای نمازگزاران است که با دیدن مناره مخروطی آن آغاز می‌شود و با ورود به باغ‌هایی که اشکال هندسی را بهم متصل می‌کنند و در نهایت به فضا‌های عبادت منتهی می‌شوند، ادامه می‌یابد.

البلوشی گفته: «ویژگی طراحی این مسجد، تمرکز اولیه روی تجربه‌ی نمازگزار است که با نمای دور ساختمان (یعنی مناره) آغاز می‌شود و تا باغ و آب‌نما که سازه‌های مسجد را در خود جای داده، امتداد می‌یابد.»

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

«این عبور تدریجی، مردم را از فضای شلوغ شهر به سمت یک تجربه معنوی هدایت می‌کند و در نمازخانه اصلی با فضایی آرام که حالت آرامش و معنویت ایجاد می‌کند، به اوج می‌رسد.»

مسجد از پنج شکل گرد تشکیل شده که رنگ رز ملایمی دارند که از رنگ کوه‌های نزدیک عمان الهام گرفته است.

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

بزرگ‌ترین بلوک مسجد شامل نمازخانه‌ی مردانه می‌شود که پنجره‌های زیرسقفی و یک بخش تمام قد لعابدار دارد که جهت قبله را مشخص می‌کند.

کنار فضای نماز مردانه، بلندترین شکل شامل فضای نماز زنانه می‌شود و بالای آن یک برج مخروطی شکل است که به عنوان مناره عمل می‌کند.

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

سه حجم دیگر شامل فضای نگهداری و وضوخانه مردانه و زنانه می‌شود که نمازگزاران قبل از نماز در آنجا وضو می‌گیرند. هدف التقدم ایجاد فضا‌های ساده‌ای بوده که حاوی عناصر زینتی پیچیده نباشند.

البلوشی توضیح می‌دهد: «تمرکز خاصی روی تقویت تجربه نمازگزار شده که با ساده‌سازی و حذف عناصر برهم‌زننده‌ی آرامش و معنویت نمازگزاران، انجام شده است.»

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

«مسجد به دلیل‌عدم وجود حکاکی‌ها یا خطوط تزئینی روی دیوار‌های آن برای جلوگیری از حواس‌پرتی نمازگزاران دارای اهمیت است.»

البلوشی می‌گوید: «هر جنبه از طراحی مسجد دلیلی دارد. مثلاً شکل ساختمان‌ها مانند مصلای مردانه به چند دلیل دایره‌ای است، یکی از آن‌ها رساندن صدای امام جماعت به نمازگزاران با حداقل استفاده از بلندگو و کاهش مصرف برق است؛ شکل دایره‌ای صدا را تقویت می‌کند.»

«افزون بر این، حرکت باد در منطقه مطالعه شد و بین در‌ها و شکل دایره‌ای طرحی خلق شد که جریان ثابت هوا بین فضا‌های داخلی و خارجی را تضمین کند و هوای پاک دائمی برای نمازگزاران را فراهم کند.»

«ویژگی دایره‌ای در طراحی این مکان، برخلاف خطوط تیز، با طبیعت بدن انسان همسو است و به فضا حس طبیعی‌تری می‌دهد.»

معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان (فرادید)

مسجد باب‌السلام یکی از چندین مسجد معاصر است که به تازگی تکمیل شده است.

منبع: فرادید

برچسب ها: معماری ، مسجد ، مدرن ، عمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار