می‌میریم اما سربازی نمی‌رویم
کد خبر: ۳۰۸۹۲۸
تاریخ انتشار: 2024 March 25    -    ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
 همزمان با تظاهرات اعتراضی گسترده «حریدی‌ها» علیه پیش‌نویس قانون خدمت نظامی در شهر اشغالی بیت‌المقدس، مجادله و کشمکش به جامعه صهیونیستی بازگشت.
 همزمان با تظاهرات اعتراضی گسترده «حریدی‌ها» علیه پیش‌نویس قانون خدمت نظامی در شهر اشغالی بیت‌المقدس، مجادله و کشمکش به جامعه صهیونیستی بازگشت.
 
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی که مهمترین آن‌ها «می‌میریم و سربازی نمی‌رویم» تلاش کردند تا پل اصلی در بیت المقدس را مسدود کنند، اما پلیس رژیم صهیونیستی آن‌ها را متفرق و یک نفر را بازداشت کرد.
 
می‌میریم اما سربازی نمی‌رویم
 
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا پیش‌نویس قانونی را تحمیل کند که خدمت نظامی شامل همه جوانان شهرک‌نشین از جمله حریدی‌ها شود و دوره خدمت اجباری را از ۳۲ ماه به ۳۶ ماه افزایش دهد و در عین حال این قانون درمورد سربازان وظیفه فعلی نیز اجرا شود.
 
به موجب این پیش‌نویس، نیروهای ذخیره به‌جای سن ۴۰ سالگی در  ۴۶ سالگی از خدمت معاف شوند و به جای یک الی ۲ هفته، باید سالانه ۴۲ روز خدمت کنند.
 
محافل اسرائیلی حریدی‌ها را پرونده‌ای لاینحل می‌دانند و معتقدند که درگیری میان نتانیاهو و رهبران مذهبی آن ادامه خواهد داشت و غافلگیری‌های بیشتری را به همراه دارد.
 
به نوشته سایت شبکه الجزیره، «اسحاق یوسف» خاخام ارشد یهودیان شرقی (سفاردیم) رژیم صهیونیستی اخیرا گفته بود در صورتی که حریدی‌ها ملزم به رفتن به خدمت سربازی شوند، همگی آن‌ها به خارج از اراضی اشغالی خواهند رفت.
 
حریدی‌ها یک گروه یهودی افراطی ارتدوکس هستند که به بهانه پرداختن به مطالعه تورات، خدمت نظامی انجام نمی‌دهند. حریدی‌ها برای حفظ این نظام آموزشی مذهبی از کابینه پول دریافت می‌کنند.
 
«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی معتقد است کابینه با تحمیل این پیش‌نویس قانون می‌خواهد از حدود ۶۶ هزار جوان این گروه برای پیوستن به ارتش بهره برد.
 
اعضای حریدیم ۱۳ درصد از کل جمعیت شهرک‌نشینان را تشکیل می‌دهند و کابینه نتانیاهو شامل ۲ حزب حریدیم از جمله «شاس» و «یهدوت هتوراه» است.
 

این جنجال در حالی بالاگرفته که ارتش رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جنگ ویرانگری را علیه غزه آغاز کرده که به گفته منابع فلسطینی، ده‌ها هزار شهید و زخمی بر جای گذاشته که اغلب آن‌ها کودک و زن هستند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار