تابوی شیر دادن فرزند در چین
کد خبر: ۳۰۷۹۴۵
تاریخ انتشار: 2024 March 13    -    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
تنها ۲۹ درصد از نوزادان در چین با شیر مادر تغذیه می‌شوند این در حالیست که میانگین جهانی تغذیه با شیر مادر در سطح جهانی ۴۳ درصد است.

ماجرای مادری در چین که به دلیل شیر دادن به نوزادش در یک مرکز خرید مورد انتقاد قرار گرفت بحث شیردهی در انظار عمومی را بار دیگر مطرح ساخته است. به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، در تاریخ ۲۶ فوریه مادر دو فرزند در شانگهای از اتاق کارکنان یک مرکز خرید برای شیر دادن به کوچک‌ترین فرزندش استفاده کرد. با این وجود، یکی از کارکنان مرکز خرید که نگران وسایل خود در اتاق بود دو بار بدون در زدن وارد شد. آن مادر ویدئویی از دعوای خود با کارکنان مرکز خرید را در فضای مجازی منتشر کرد که ۵ میلیون بازدید در شبکه اجتماعی چینی دویین داشت. او گفت از این که مشاهده کرد کارمند مرکز خرید از خود درک بیشتری نشان نداده ناامید شد. درگیری بین آن دو زن نشان دهنده عدم حمایت اجتماعی از شیردهی زنان در سرزمین اصلی چین بود. بسیاری از زنان در چین از شیر دادن به نوزادان خود در ملاء عام یا به شدت خجالت می‌کشند یا از احساس شرمساری می‌ترسند.

تابوی شیر دادن فرزند در چین

تغذیه با شیر مادر هم چنان در چین محبوبیت ندارد. نتایج تازه‌ترین داده‌های منتشر شده توسط بنیاد تحقیقات توسعه چین در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد ۲۹ درصد از نوزادان زیر شش ماه در سرزمین اصلی با شیر مادر تغذیه می‌شوند که بسیار کمتر از میانگین جهانی ۴۳ درصدی است. سازمان بهداشت جهانی از تغذیه با شیر مادر به عنوان اقدامی سالم برای زنان و کمک کننده به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان، بیماری قلبی و دیابت حمایت می‌کند. هم چنین، این روش تغذیه نوزاد به تاخیر در بازگشت چرخه قاعدگی و افزایش فاصله تولد کمک می‌کند.

عدم حمایت اجتماعی

در سال ۲۰۲۱ میلادی کمیسیون بهداشت ملی چین برنامه اقدام ترویج تغذیه با شیر مادر (۲۰۲۱-۲۰۲۵) را راه اندازی کرد که در آن هدف دستیابی به نرخ شیردهی ۵۰ درصد و بالاتر برای نوزادان زیر شش ماه تا پایان سال ۲۰۲۵ تعیین شده است. هدف از این طرح پوشش ۸۰ درصدی تسهیلات عمومی برای حمایت از مادران شیرده است. در حال حاضر هنوز امکانات عمومی کافی در چین وجود ندارد و کیفیت در برخی از مکان‌هایی که اتاق‌های مراقبت از نوزاد را ایجاد کرده اند پایین‌تر از حد استاندارد است.

سال گذشته زن و شوهری در چین از این که متوجه شدند در هیچ یک از ۲۰ ایستگاه خدمات بزرگراهی که در طول سفر ۹۰۰ کیلومتری در سراسر کشور به آنجا رفته بودند اتاق مراقبت از نوزاد وجود ندارد ناامید شدند. پدر آن نوزاد سه ماهه می‌گوید: " تنها دو ایستگاه خدمات اتاق مراقبت از نوزاد داشتند. از یکی از آن‌ها استفاده نمی‌شد و از دیگری به عنوان انبار استفاده می‌شد. همسرم مجبور به شیر دادن و تعویض نوزادمان در خودرو شد". از دیگر دلایلی که تغذیه با شیر مادر در چین محبوبیت کمتری دارد می‌توان به عدم حمایت از مادران در بازگشت به محل کار و تبلیغات بیش از حد محصولات شیر خشک اشاره کرد.

مادری و استقلال بدن

گزارشی که به طور مشترک توسط گروه جهانی تغذیه با شیر مادر و سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، استقلال بدن زنان را این گونه توصیف کرد: "حق تغذیه با شیر مادر در هر زمان و هر کجا که بخواهند". زنان در چین اغلب هنگام شیر دادن در مکان‌های عمومی شرمساری را تجربه می‌کنند. بسیاری از مادران نگرانی‌های خود را در مورد خجالت کشیدن خود و دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. زنان دیگری هستند که این را حق خود می‌دانند که بچه دار نشوند.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار