طولانی‌ترین رشته کوه روی زمین در کجاست؟
کد خبر: ۳۰۷۷۶۶
تاریخ انتشار: 2024 March 14    -    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
رشته‌کوه‌های بزرگی را می‌توان در هر قاره‌ای یافت، با این حال طولانی‌ترین زنجیره‌ی پیوسته قله‌ها در هیچ یک از این هفت خشکی قرار ندارد. جالب است که پهناورترین رشته‌کوه جهان در ته دریا قرار دارد. این زنجیره کوهستانی طولانی که به‌عنوان محدوده اقیانوس‌های میانی شناخته می‌شود،

طولانی‌ترین رشته کوه روی زمین در کجاست؟ (یک پزشک)

طولانی‌ترین رشته کوه روی زمین در کجاست؟ (یک پزشک)«تابناک با تو» - رشته‌کوه‌های بزرگی را می‌توان در هر قاره‌ای یافت، با این حال طولانی‌ترین زنجیره‌ی پیوسته قله‌ها در هیچ یک از این هفت خشکی قرار ندارد. جالب است که پهناورترین رشته‌کوه جهان در ته دریا قرار دارد.

این زنجیره کوهستانی طولانی که به‌عنوان محدوده اقیانوس‌های میانی شناخته می‌شود.

خطوط کلی صفحات تکتونیکی زمین را ترسیم می‌کند و به شکلی در سراسر جهان پخش شده که شبیه درز‌های یک توپ بیس‌بال است.

با مجموع طول حدود ۶۵۰۰۰ کیلومتر، محدوده اقیانوس میانه ببسیار بزرگ‌تر از کوه آند ۷۶۰۰ کیلومتری است.

با این حال، در حقیقت، محدوده اقیانوس میانی دارای یک مزیت ناعادلانه است، زیرا در واقع از چندین سیستم پشته زیر آبی جداگانه تشکیل شده است که در مرز‌های صفحات تکتونیکی مختلف وجود دارد. در این مرز‌ها است این صفحات از هم جدا می‌شوند و به ماگما اجازه می‌دهند که بالا بیایند و شکاف‌ها را پر کنند.

طولانی‌ترین رشته کوه روی زمین در کجاست؟ (یک پزشک)

به طور متوسط، قله‌های این پشته‌های زیردریایی حدود ۲۵۰۰ متر از کف دریا ارتفاع دارند. از جمله مشهورترین آنها، خط الراس میانی آتلانتیک است که درست از مرکز اقیانوس اطلس امتداد دارد و از قطب شمال به قطب جنوب می‌رسد.

از آنجایی که صفحات تکتونیکی با یکدیگر در تماس هستند، برآمدگی‌هایی که بین آن‌ها تشکیل می‌شوند همگی به هم متصل شده‌اند و مجموعه‌ای ناگسستنی از محدوده‌های زیر آب را تشکیل می‌دهند که مجموعاً محدوده میانی اقیانوس را تشکیل می‌دهند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار