راهکارهای نوین درمان غلظت خون
کد خبر: ۳۰۷۴۴۴
تاریخ انتشار: 2024 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
سمیه نیکوفرد بنیانگذار تکنیک فلبوتومی در ایران با ارسال یادداشتی به ایلنا با اشاره به عوارض خطرناک غلظت خون به ارائه راهکارهای نوین علمی برای کاهش آن پرداخت.

راهکارهای نوین درمان غلظت خون

سمیه نیکوفرد بنیانگذار تکنیک فلبوتومی در ایران با ارسال یادداشتی به ایلنا با اشاره به عوارض خطرناک غلظت خون به ارائه راهکارهای نوین علمی برای کاهش آن پرداخت.

متن یادداشت سمیه نیکوفرد درباره راهکارهای نوین درمان غلظت خون به این شرح است:

غلظت خون نه تنها در ایران بلکه در اقصی نقاط دنیا به یک معضل بزرگ برای جوامع تبدیل شده و سلامتی افراد را با چالشی جدی مواجه کرده است. اطلاع از میزان غلظت خون با آزمایش خون CBC Diff صورت می پذیرد که در آن شمارش تعداد سلولهای خونی انجام می شود و تعداد گلبول‌های قرمز و سفید، پلاکت‌ها، مقدار هموگلوبین و هماتوکریت در این آزمایش محاسبه می گردند.

در این حالت، معمولا" افزایش گلبول قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت، نشانگر میزان غلظت خون افراد می باشد و همچنین انجام آزمایش Ferritin(فریتین )که ذخایر آهن موجود در کبد را بررسی می کند، وجود آهن اضافی در بدن را مشخص می نماید که به نوعی، رادیکال آزاد محسوب شده و موجب آسیب، التهاب و فیبروز بافت ها به خصوص کبد، قلب، پوست و مفاصل میشود.

طی سالهای متمادی که افتخار خدمت به عنوان پزشک رسمی سازمان انتقال خون ایران را داشته ام به کرات شاهد این مسئله بوده ام که غلظت خون بالا عوارض خطرناک و جبران ناپذیری بر سلامت افراد مبتلا خواهد گذاشت.

از این روی با توجه به سوابق اجرایی شخصی و مطالعات صورت گرفته در خصوص راهکارهای علمی کاهش غلظت خون، دریافتم که روش های سنتی موجود و خون گیری به روش های متفرقه در مراکز غیربهداشتی و عموما" غیر قانونی، نه تنها سلامت افراد را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهد بلکه کوچکترین تاثیری در کاهش غلظت خون نیز ندارد.

با توجه به نیاز موجود جامعه در این خصوص، ضمن انجام معاینات بالینی و بررسی آخرین یافته ها و تکنیک های کاهش غلظت خون در دنیا، به تکنیک اجرایی خاصی رسیدم که در آن، کاهش غلظت خون به روشی غیرتهاجمی و اثرگذار صورت می پذیرد و این تکنیک به صورت بالینی از نیمه دوم آذرماه 1402 در مطب و درقالب ویزیت تخصصی بررسی غلظت خون اجرایی گردید.

در این روش بر عکس روش های سنتی که به طور یکطرفه خون را از رگها خارج می نمایند، از یک دست تزریق نوعی خاص از سرم و همزمان از دست دیگر خونگیری صورت می پذیرد. در این تکنیک منحصر به فرد با توجه به اینکه کاهش حجم خون صورت نمی پذیرد، لذا کاهش سطح هموگلوبین در سطح خون را به صورت پایدارتری خواهیم داشت.

مهمترین درمان اضافه بار آهن کبد و غلظت خون، فلبوتومی های مکرر تا نرمال شدن سطح آهن است ، این تکنیک که به کمک سرم های خاص و نه سرم های تزریقی معمولی صورت می پذیرد نه تنها به کبد و کلیه فشاری وارد نمی آورد، بلکه در کاهش علمی غلظت خون بسیار موثر عمل می نماید. بدیهی است نیاز افراد با توجه به درجه غلظت، فیزیولوژی و وضعیت سلامت فردی به تکرار این روش متفاوت بوده و بسته به نظر پزشک، الگوریتم های درمانی متفاوتی در این خصوص تعیین می گردد.

با توجه به عوارض متعدد و خطرناک غلظت خون مانند حمله قلبی، سکته مغزی، آمبولی ریه، بزرگ ‌شدن کبد و طحال، افزایش فشار خون، زخم معده، دردهای استخوانی، نقرس ،سنگ کلیه، کبدچرب و بسیاری بیماری های دیگر، توجه ویژه به درمان غلظت خون امری مهم و اجتناب ناپذیر است که متاسفانه نه تنها در میانسالان و افراد سالخورده بلکه در جوانان و نوجوانان نیز زیاد به چشم میخورد و در این راستا لزوم ارائه خدمات مبتنی بر یافته های روز دنیا مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و افزایش مراکز بهداشتی و دارای امکانات استاندارد بیش از پیش نمایان می گردد. در این خصوص لزوم اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی و ترویج سبک زندگی سالم نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.

افزایش سطح سلامت عمومی جامعه کاری تیمی است که به کمک نهادها و سازمان های مرتبط در این حوزه و در قالب یک حرکت جمعی و هدفمند، تاثیرگذارتر و ماندگارتر می باشد. مشخصا"، زندگی سالم و انجام اقداماتی چون دوری از دخانیات و غذاهای ناسالم، خواب با کیفیت و کافی ، پرهیز از تنش های عصبی و اضطراب، عدم مصرف تزریقی استروئیدها در ورزشکاران و انجام ورزش صحیح و علمی می توانند کمک شایانی به ارتقای کیفیت زندگی افراد بنمایند.

ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار