جایگزین آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان کیست؟
کد خبر: ۳۰۷۳۹۸
تاریخ انتشار: 2024 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
پس از آنکه آیت‌الله احمد جنتی از نامزدی مجلس خبرگان و ریاست بر این مجلس کناره‌گیری کرد، خبر‌هایی درباره خروج او از شورای نگهبان نیز به گوش می‌رسد.

جایگزین آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان کیست؟

پس از آنکه آیت‌الله احمد جنتی از نامزدی مجلس خبرگان و ریاست بر این مجلس کناره‌گیری کرد، خبرهایی درباره خروج او از شورای نگهبان نیز به گوش می‌رسد.

آیت‌الله جنتی که دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری است، در دوره آتی مجلس خبرگان حضور ندارد. گفته می‌شود او شاید پُست دبیری شورای نگهبان را نیز کنار بگذارد.

از میان گزینه‌های جایگزینی، از آیت الله مدرسی یزدی به عنوان دبیر آینده این شورا نام برده می‌شود.

جایگزین آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان کیست؟

آیت الله مدرسی یزدی کیست؟

آیت الله سید محمدرضا مدرسی مصلی معروف به مدرسی یزدی، متولد ۱۳۳۴ در یزد است.

او عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و در کارنامه خود سابقه بیش از سی سال تدریس در حوزه علمیه قم (بیست و پنج سال درس خارج فقه و اصول) را دارد و مدرس دانشگاه و عضو هیئت امناء بنیاد ملی نخبگان است.

وی پس از تحصیلات دیپلم علاوه بر تحصیل دروس رسمی حوزه علمیه به فراگیری دروس نجوم، هیئت، فلسفه غرب، اقتصاد و زبانهای خارجی پرداخت و در رشته‌های فلسفه و کلام و تفسیر و حدیث نیز مطالعه و تحصیل کرد.

جایگزین آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان کیست؟

وی تحصیلات حوزوی را تا میانه دوره سطح در مدارس یزد و نزد پدر آغاز کرد و از سال ۱۳۵۱ در قم ادامه داد.

وی در دروس هیئت و عرفان آیت الله حسن حسن‌زاده آملی و فلسفه شهید مرتضی مطهری و عبدالله جوادی آملی شرکت کرد. ضمن ادامه دوره سطح مکاسب را نزد ستوده و کفایه را نزد آیت الله جعفر سبحانی تحصیل کرد و دروس خارج فقه و اصول را عمدتاً نزد آیات کاظم تبریزی، حسین وحید خراسانی و جواد تبریزی فراگرفت و از اساتیدی چون حضرات آیات حائری، میرزا هاشم آملی و محمد تقی بهجت نیز استفاده برد.

وی علاوه بر تألیف به تدریس از جمله خارج فقه و اصول نیز اشتغال داشته و دارد. وی در سال‌های مبارزه در قم آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی را از نقشه ساواک در سوء استفاده از مجلسی که برخی از علما و فضلا قرار بود در آن حضور یابند، آگاه ساخت.

وی نامزد انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان بود که با قرارگیری در جایگاه ۲۵ استان تهران از راهیابی به این مجلس بازماند.

او نامزد انتخابات سال ۱۴۰۰ میان دوره‌ای مجلس خبرگان بود که از استان خراسان رضوی به این مجلس راه یافت و در سال ۱۴۰۱ با حُکم رهبر انقلاب به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد.

تکرار تجربه خبرگان در شورای نگهبان؟

البته هنوز به‌طور رسمی خبری درباره تغییر دبیر شورای نگهبان منتشر نشده و گمانه‌زنی‌ها دراین رابطه صرفا براساس خروج داوطلبانه آیت الله جنتی از مجلس خبرگان است.

خبرفوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار