شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن
کد خبر: ۳۰۷۳۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 March 08    -    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
همه ما بار‌ها و بار‌ها شاهد درگیری‌های مختلف و توهین افراد به یکدیگر بوده ایم. در قانون کشور ما، توهین و فحاشی، جرم محسوب می‌شود و مرتکب شونده آن باید مورد مجازات قرار بگیرد. توهین و فحاشی جزو جرائم قابل گذشت است و با شکایت فرد مورد توهین قرار گرفته آغاز می‌شود.

شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن (خبرفارسی)«تابناک با تو» - همه ما بار‌ها و بار‌ها شاهد درگیری‌های مختلف و توهین افراد به یکدیگر بوده ایم. در قانون کشور ما، توهین و فحاشی، جرم محسوب می‌شود و مرتکب شونده آن باید مورد مجازات قرار بگیرد. توهین و فحاشی جزو جرائم قابل گذشت است و با شکایت فرد مورد توهین قرار گرفته آغاز می‌شود.

همه ما بار‌ها و بار‌ها شاهد درگیری‌های مختلف و توهین افراد به یکدیگر بوده ایم. در قانون کشور ما، توهین و فحاشی، جرم محسوب می‌شود و مرتکب شونده آن باید مورد مجازات قرار بگیرد. توهین و فحاشی جزو جرائم قابل گذشت است و با شکایت فرد مورد توهین قرار گرفته آغاز می‌شود. این شکایت تنها با رضایت شاکی و یا صدور حکم و مجازات مجرم خاتمه می‌یابد. پیگیری چنین دعاوی مراحل خاص خود را دارد که هر یک از افراد شاکی و متشاکی می‌توانند وکالت خود را به بهترین وکیل تهران بسپارند. در این مقاله از سایت وکیل چی (vakilchi.com) به بررسی همه جانبه شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن می‌پردازیم، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن (خبرفارسی)

فحاشی شامل چه مواردی می‌شود؟

فحاشی به معنی دشنام دادن، بد دهنی و توهین به دیگران است. قانون گذار، فحاشی را جرم تعریف نموده است که دعاوی مربوط به توهین و فحاشی در دسته دعاوی کیفری قرار می‌گیرند. جرم فحاشی به دو نوع قذف و غیر قذف تقسیم می‌شود. قذف در ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی به معنی نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر تعریف شده است. این جرم می‌تواند به صورت الکترونیکی اتفاق افتاده باشد، به این معنی که به صورت پیامک یا در فضای مجازی باشد. فحش ناموسی نیز در این دسته از جرائم فحاشی قرار دارد. جرم فحاشی غیر قذف، به جرمی گفته می‌شود که فردی با الفاظ رکیک به فرد دیگر بی احترامی نموده باشد. فحاشی ممکن است نسبت به زنان و کودکان، افراد عادی و یا ... اتفاق بیفتد که هر یک از این موارد، مجازات خاص خود را دارند.

مجازات جرم توهین و فحاشی در قانون جدید

در خصوص برخی از قوانین، با توجه به گذر زمان و تشخیص قانون گذار تغییراتی در قوانین ایجاد می‌شود. قانون مجازات جرم توهین نیز دچار این تغییرات شده است. در قانون جدید، برای جرم فحاشی کاهش مجازات حبس تعزیری انجام شده است. اما جریمه نقدی این جرم افزوده شده و قانون جدید به معنی کاهش مجازات نخواهد بود. جرم توهین به دو دسته توهین ساده و توهین مشدد تقسیم بندی شده است. طبیعتا مجازات فحاشی مشدد بیشتر از توهین ساده خواهد بود. در قانون جدید برای جرم توهین ساده، مجازات نقدی بین ۵۰ هزار ریال تا ۱ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. در صورتی که توهین مشدد انجام شده باشد، مجرم طبق قانون جدید به چهل و پنج روز تا سه ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و جریمه نقدی بین ۲ میلیون تا ۲۵ میلیون ریال محکوم خواهد شد. در صورتی که قذف رخ داده باشد، به دلیل این که این جرم جزو جرائم حدی است، شامل مجازات ۸۰ ضربه شلاق می‌باشد.

شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن (خبرفارسی)

نحوه اثبات جرم فحاشی و توهین

برای انجام هر گونه شکایت بر علیه فردی دیگر باید مدارک و مستنداتی برای اثبات ادعا وجود داشته باشد. ممکن است برخی از افراد به دلایلی مانند خصومت شخصی اقدام به شکایت از فرد دیگری بنمایند. برای چنین مواردی شاکی باید برای ادعای خود دلایل قابل قبولی را ارائه نماید. این موضوع، در خصوص جرم فحاشی و توهین نیز صادق است و شاکی چنین دعاوی باید ادعای خود را اثبات نماید.

یکی از راه‌های اثبات جرم توهین و فحاشی، وجود شهود و شهادت آن‌ها است. وجود دو شاهد عاقل که در محل جرم حضور داشته اند و شاهد توهین متشاکی بوده اند می‌تواند ادعای شاکی را اثبات نماید. شهود باید بتوانند در دادگاه حضور یافته و شهادت دهند که جرم توهین رخ داده است. در صورتی که فیلم و یا صدای ضبط شده‌ای هم وجود داشته باشد، می‌توان برای اثبات جرم توهین از آن استفاده نمود. علم قاضی هم از دیگر مواردی است که می‌تواند به اثبات ادعای شاکی کمک نماید. البته قاضی برای علم یافتن باید مدارک و مستنداتی را در اختیار داشته باشد. برای شکایت از این جرم بایستی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرد و بعد از ثبت نام در سامانه ثنا، شکواییه و ادلیه را به همراه ادله اثبات جرم ثبت کنید. بعد از طرح شکایت و ارائه مدارک مورد نیاز و شواهد، شکواییه به دادسرا ارسال می‌شود.

شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن (خبرفارسی)

مجازات فحاشی در فضای مجازی چیست؟

امروزه با پیشرفت روز افزون علم و افزایش چشمگیر استفاده افراد از فضای مجازی و برنامه‌های آن، سبب شده علاوه بر مزایای استفاده از این برنامه ها، باعث به وجود آمدن مسائلی نیز شود، از جمله مورد توهین و فحاشی قرار گرفتن فردی از جانب فرد دیگر در صفحه گفت و گوی طرفین، به کار بردن الفاظ رکیک در صفحه چت و موارد دیگر. با توجه به ماده قانونی ۶۰۸ و در نظر داشتن این ماده، مجازات جرم توهین در فضای مجازی، برنامه‌های پیام رسان مجازی، و ... اعمال شلاق تا ۷۴ ضربه و جریمه نقدی بین ۵۰ هزار ریال تا ۱ میلیون ریال می‌باشد. همچنین لازم است بدانید با توجه به آخرین مجازات جرم توهین در فضای مجازی، در صورتی که از مصادیق ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای باشد، شامل مجازات ۴۵ روز تا ۱ سال و یا جریمه نقدی به مبلغ ۵ میلیون ریال تا چهل میلیون ریال می‌باشد، لازم به ذکر است ممکن است هر دو مجازات برای فرد اعمال شود.

کلام آخر

در این مقاله شکایت از فحاشی و قانون جدید مجازات آن را مورد بررسی قرار دادیم. حفظ شخصیت و شان هر فرد جزو قوانین است و زیر پا گذاشتن این قانون، جرم محسوب می‌شود. به کار بردن هر گونه الفاظ زشت و رکیک که سبب بی احترامی به فرد مقابل شود، در دسته جرائم توهین و فحاشی قرار می‌گیرد. شاکی باید از مجرم شکایت نموده و با ارائه مدارک، ادعای خود را اثبات نماید. مجرم این جرم با توجه به شخصی که او را مورد اهانت قرار داده است و در چارچوب قوانین مجازات اسلامی، باید مجازات شود.

منبع: خبرفارسی

برچسب ها: شکایت ، قانون ، جدید ، مجازات
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
اشتباه است این مطالب مال چندسال پبش است که فحش معمولی 5تا 100 هزارتومن جرا داشت. الان جرم تعزیری درجه 6 است که 6تا 24 میلیون تومان جزا دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار