«مار» 4 هزار ساله سفالی که از زیر شن‌ها بیرون آمد
کد خبر: ۳۰۷۱۴۶
تاریخ انتشار: 2024 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
باستان شناسان دانشگاه ملی Tsing Hua در تایوان، در جریان کاوش در تپه‌های شنی منطقۀ گوانین، مار ۴۰۰۰ ساله‌ای را کشف کردند که از سفال ساخته شده و کارشناسان معتقدند ممکن است در آیین‌های شمنی ماقبل تاریخ از آن استفاده شده باشد.
این شیء جالب توجه که ممکن است دستگیرۀ یک گلدان یا ظرف سفالی بوده باشد، به نظر می‌رسد که نمایانگر مار کبرای تایوانی باشد؛ تنها گونۀ مار کبرا که بومی کشور تایوان است.
 
این مصنوع سفالی در یک سایت حفاری متشکل از تپه‌های شنی در منطقه گوانین شهر تائویوان، در ساحل شمال غربی تایوان کشف شد؛ منطقه‌ای که قبلا نیز در آن آثار باستانی زیادی با قدمت هزاران سال کشف شده‌اند.
 
به گفته محققان، مارها و به ویژه توانایی آن‌ها در پوست‌اندازی، اغلب به عنوان نماد زندگی، مرگ و تولدِ دوباره توسط جوامع باستانی مورد توجه بوده‌اند.
 
«مار» 4 هزار ساله سفالی که از زیر شن‌ها بیرون آمد
 
 
هانگ لین چیو، دانشیار موسسه مردم شناسی در تسینگ هوآ، به نیوزویک گفت: «مارها اغلب به عنوان حیوانات نمادین در اساطیر و ادبیات در نظر گرفته می‌شوند و پل بین بهشت و انسان محسوب می‌شوند».
 
چیو گفت که این دستۀ سفالی مارمانند احتمالاً توسط شمن‌های قبیله‌ای در مراسم قربانی استفاده می‌شده است.
 
در سپتامبر سال گذشته، باستان‌شناسان مکزیکی نیز یک بلوک سنگی بزرگ یافتند که با تصویر یک مار تزئین شده بود. در سال 2021 هم یک عصای چوبی که بیش از 4000 سال پیش شبیه به مار تراشیده شده بود، در تالاب‌های جنوب غربی فنلاند پیدا شد.
 

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار