طرز تهیه شیره خرما در خانه
کد خبر: ۳۰۷۱۳۰
تاریخ انتشار: 2024 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
شیره خرما، فرآورده طبیعی و مفیدی است. قند طبیعی برای بدن ضرر ندارد و انرژی مورد نیاز را نیز فراهم می‌کند. برای آماده‌سازی مواد شیره خرما، حدودا ۱۵ دقیقه زمان احتیاج خواهد بود. از طرف دیگر، مدت زمان کافی برای پختن شیره نیز حداقل ۴۵ دقیقه است.

«تابناک با تو» - شیره خرما، فرآورده طبیعی و مفیدی است. قند طبیعی برای بدن ضرر ندارد و انرژی مورد نیاز را نیز فراهم می‌کند. برای آماده‌سازی مواد شیره خرما، حدودا ۱۵ دقیقه زمان احتیاج خواهد بود. از طرف دیگر، مدت زمان کافی برای پختن شیره نیز حداقل ۴۵ دقیقه است.

طرز تهیه شیره خرما در خانه

به صورت کلی، شما می‌توانید طی ۱ ساعت، شیره خرما را در منزل تهیه کنید! شیره خرما را می‌توان به همراه ارده کنجد در وعده صبحانه استفاده کرد که بسیار مقوی و سالم است.

خواص شیره خرما چه هستند؟

شیره خرما، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و حاوی انواع ویتامین‌های گروه B است. مقدار زیادی ویتامین C نیز در شیره خرما وجود دارد. برخی از املاح معدنی شیره خرما، شامل؛ اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم و آهن هستند. شیره خرما، منبعی سرشار از انرژی است؛ چون، دارای مقدار قند طبیعی بالایی است.

بهبود و درمان کم‌خونی

یکی از خواص مهم شیره خرما، کمک به بهبود مشکل کم‌خونی است. این فرآورده طبیعی، غنی از آهن و اسید فولیک است؛ به همین علت، مصرف آن می‌تواند نیاز بدن افراد را به این دو املاح معدنی تامین کند. همچنین، استفاده مستمر از شیره خرما، به افزایش گلبول‌های قرمز خون، کمک خواهد کرد. اگر شما نیز از مشکل کم‌خونی رنج می‌برید، می‌توانید با ترکیب شیره خرما و شیره انگور، این مشکل را به راحتی برطرف کنید!

تامین انرژی و بهبود خلق‌و‌خو

شیره خرما، می‌تواند انرژی مورد نیاز فعالیت‌های روزانه شما را تامین کند. به همین خاطر، بهتر است آن را به وعده صبحانه روزانه خود اضافه کنید! اگر مستمرا از شیره خرما به عنوان صبحانه استفاده کنید، متوجه تغییرات مثبت در خلق‌و‌خو و همچنین افزایش انرژی خودتان خواهید شد.

لازم به ذکر است که؛ شیره خرما دارای طبع گرم است! از این رو، افرادی که طبع گرمی دارند، بهتر است کمتر از این محصول استفاده کنند تا جوش نزنند و کبد آن‌ها صفراوی نشود.

مواد لازم برای درست کردن شیره خرما در خانه

۴۵ عدد خرمای بدون هسته
۱۲ پیمانه آب

این اعداد فقط نسبت خرما و آب را نشان می‌دهد. برای افزایش مقدار شیره خرما، مقدار خرما را اضافه کنید فقط دقت کنید که نسبت آب را رعایت کنید.

مراحل درست کردن شیره خرما در خانه

بهتر است برای درست کردن شیره خرما در خانه، از خرما‌های ریزتر یا دفرمه شده استفاده کنید. اگر از خرما‌های‌تر که شیره زیادی دارند استفاده کنید، می‌توانید مقدار شیره بیشتری تهیه نمائید! بنابراین، بهتر است از خرما‌های خشک و بدون شیره برای انجام اینکار استفاده نکنید. همچنین، در صورتی که خرما خشک باشد، مدت زمان پخت آن نیز طولانی‌تر خواهد بود.

بهتر است اجازه دهید که خرما قبل از پخت، چند ساعت در آب باقی بماند و کاملا خیس بخورد. انجام اینکار باعث می‌شود تا بافت خرما نرم شود و گوشت و هسته آن راحت‌تر جدا شوند.

در اولین مرحله، شما بایستی خرما‌ها را به خوبی بشوئید. سپس، هسته و پوست آن‌ها را جدا کنید. خرما‌ها را همراه ۴ پیمانه آب، بر روی حرارت قرار داده تا نرم شوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، با یک گوشت‌کوب برقی یا دستی، خرما‌ها را کاملا مخلوط کنید و هم بزنید. اینکار را تا زمانی که خرما‌ها به صورت پوره دربیایند، ادامه دهید. در صورت تمایل، می‌توانید از یک غذاساز یا مخلوط‌کن نیز برای تهیه پوره خرما استفاده نمائید.

پس از انجام تمام مراحل ذکر شده، خرما‌ها را دوباره در یک قابلمه بریزید و ۸ لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را بر روی حرارت ملایم بگذارید تا خرما‌ها پوره شده و به آرامی پخته شوند.

هنگام درست کردن شیره خرما در خانه ممکن است مواد کمی سفید رنگ شوند؛ اما جای هیچگونه نگرانی نیست! دلیل این امر آن است که؛ شیره و شهد خرما‌ها وارد آب شده است.

برای تهیه یک شیره خرمای شفاف، بهتر است حین پخت شیره، کف روی آن را جمع کنید تا نتیجه محصول کاملا خالص شود.
با گذشت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه از زمان پختن پوره خرما، مواد را در داخل یک لگن کیسه‌ای بریزید. سعی کنید پوره پخته شده خرما را کاملا صاف کنید تا ذرات درشت آن در داخل کیسه بمانند و شهد خرما‌ها کاملا از آن‌ها خارج شود.

از پارچه نازک برای صاف کردن شیره خرما استفاده نکنید؛ زیرا، ذرات خرما نیز به راحتی از داخل آن رد خواهند شد.
دقت کافی را برای انجام این مرحله به خرج دهید؛ چون، در کیفیت و نتیجه شیره خرما تاثیر خواهد داشت!

دقت داشته باشید که ذرات خرما به هیچ عنوان وارد شیره نشوند؛ زیرا، اینکار باعث می‌شود تا بافت شیره پس از پخت خراب شود و ماندگاری آن کمتر شود.

سپس در مرحله آخر درست کردن شیره خرما در خانه شیره بدست آمده را مجددا بر روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. این مرحله، بیشتر از مراحل قبلی زمان خواهد برد؛ چون شیره باید کاملا پخته شود. هر چند دقیقه یکبار، مواد را هم بزنید تا نچسبند. اواخر پخت شیره خرما، بافت آن سریعا غلیظ می‌شود؛ بنابراین، بهتر است دائم آن را هم بزنید و مراقب باشید تا ته نگیرد. نهایتا، صبر کنید تا شیره خرما به غلظت کافی دست پیدا کند.

در آخر، زمانی که شیره خرمای پخته شده به غلظت کافی رسید؛ می‌توانید آن را در داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید و آن را در یخچال بگذارید.

لازم است به یاد داشته باشید که؛ قبل از انجام این کار باید ظرف را کاملا بشوئید و استرلیزه نمائید تا شیره کپک نزند.

فراموش نکنید که؛ غلظت شیره خرما پس از خنک‌تر شدن بیشتر می‌شود. به همین خاطر، بهتر است اجازه ندهید غلظت خرما هنگام پختن زیاد از حد بالا برود.

اگر بعد از اتمام کلیه مراحل طرز تهیه شیره خرما، به این نتیجه رسیدید که؛ شیره بدست آمده سفت‌تر و غلیظ‌تر از حد انتظار است، بهتر است کمی آب جوش را به آن بیافزائید. سپس، برای مدتی کوتاه شیره را دوباره بجوشانید تا رقیق شود.

برعکس نکته قبلی، اگر شیره خرمای تهیه شده زیاد از حد رقیق شده؛ می‌توانید بیشتر آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و نهایتا به غلظت مناسب برسد.

در صورت کم بودن غلظت شیره خرما، مدت ماندگاری آن نیز کاهش پیدا می‌کند و سریع کپک می‌زند. به همین علت، بهتر است سعی کنید غلظت نهایی شیره بالا باشد.

شیره خرما خانگی، کاملا بدون قند و شکر مصنوعی تهیه می‌شود. از این رو، چاق کننده نیست و سالم‌تر از محصولات کارخانه‌ای است که به صورت صنعتی تولید می‌گردند.

تا زمانی که شیره کاملا خنک نشده است، آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید؛ زیرا پس از سرد شدن آن، شیره سفت می‌شود و به سختی داخل ظرف ریخته خواهد شد.

الف

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار