چه زمانی باید نگران درد در قفسه سینه باشیم؟
کد خبر: ۳۰۶۸۳۵
تاریخ انتشار: 2024 March 01    -    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
 درد قفسه سینه یکی از نشانه‌های جدی احتمال وجود مشکل قلبی‌-عروقی است، اما ممکن است به دلایل بسیار دیگری نیز رخ دهد که چندان نگران‌کننده نیستند.

 درد قفسه سینه یکی از نشانه‌های جدی احتمال وجود مشکل قلبی‌-عروقی است، اما ممکن است به دلایل بسیار دیگری نیز رخ دهد که چندان نگران‌کننده نیستند.

احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه ممکن است به قلب، رگ‌ها، ریه، مشکلات گوارشی، شرایط اسکلتی‌-عضلانی، یا حتی به مشکلات روانی-عصبی مربوط باشد. برای اینکه بدانیم چه زمان باید نگران درد در قفسه سینه باشیم، نگاهی می‌اندازیم به نشانه‌های هر یک از این موارد.

 

چه زمانی باید نگران درد در قفسه سینه باشیم؟

 

حمله قلبی

نگران‌کننده‌ترین علت درد قفسه سینه شاید حمله قلبی باشد. انسداد ناگهانی جریان خون در سرخ‌رگ‌های خون‌رسان و اکسیژن‌رسان به ماهیچه‌های قلب ممکن است به آسیب‌دیدگی و مرگ ماهیچه‌های قلب منجر شود. ضربان یا ریتم غیرطبیعی قلب (آریتمی) در حمله قلبی نیز می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود. به همین دلیل است که تماس فوری با اورژانس برای فردی که نشانه‌های حمله قلبی دارد ضروری است.

نشانه‌های بروز حمله قلبی در افراد متفاوت است، اما شایع‌ترین نشانه آن درد قفسه سینه است. این درد اغلب در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود و معمولا نوعی ناراحتی مبهم در ناحیه‌ای وسیع است، نه درد در یک نقطه دقیق و مشخص. این درد حتی ممکن است به گردن، فک، یا بازوها نیز بزند.

دیگر نشانه‌های حمله قلبی عبارت‌اند از: تنگی نفس، تهوع و استفراغ، تپش قلب (ضربان تند و نامنظم)، و بی‌حالی.

نکته مهم این است که برخی افرادی که دچار حمله قلبی می‌‌شوند درد قفسه سینه ندارند، بلکه علائم دیگری دارند که ممکن است نتوان به‌سادگی تشخیص داد. این‌ نوع حمله‌ها را حمله قلبی خاموش می‌نامند. از هر پنج مورد حمله قلبی، یکی حمله خاموش است.

آنژین مزمن

انسداد شریان‌های خون‌رسان به قلب (بیماری عروق کرونر) به‌تدریج و در طول زمان ایجاد می‌شود و می‌تواند جریان خون به قلب را، به‌ویژه در هنگام فعالیت بدنی، محدود کند. این وضع به بروز نوعی درد در قفسه سینه منجر می‌شود که به آن «آنژین مزمن» می‌گویند.

آنژین معمولا به‌حالت فشار خفیفی در قفسه سینه است که موقع ورزش کردن احساس می‌شود و با استراحت کردن از بین می‌رود. هر آنژین جدید، متغیر، یا شدت‌یافته جدی است و باید هرچه زودتر بررسی شود.

پریکاردیت

پریکارد کیسه نازک دولایه‌ای است که سطح قلب را می‌پوشاند. التهاب این پوشش نازک «پریکاردیت» نامیده می‌شود که یکی از عوامل بالقوه جدی درد قفسه سینه است. پریکاردیت معمولا درد شدیدی دارد و با تنفس عمیق یا دراز کشیدن بدتر می‌شود.

پریکاردیت در مواردی ممکن است به تجمع مایع درون کیسه قلب منجر شود. این مایع اضافی ممکن است فشار روی قلب را افزایش دهد و از توان قلب برای تلمبه کردن و ارسال خون به بقیه بدن بکاهد. این مشکل می‌تواند به «تمپوناد قلبی» منجر شود، موردی اورژانسی که نیازمند مراقبت و درمان فوری است.

افت فشار خون، احساس سبکی سر یا سرگیجه، تنگی نفس، تپش قلب، رنگ‌پریدگی، و سرد شدن پوست و احساس اضطراب از علائم تمپوناد قلبی‌اند.

تنگی آئورت

تنگی آئورت در واقع باریک شدن دریچه قلب است که خون را از قلب به داخل آئورت منتقل می‌کند. تنگ شدن شدید آئورت ممکن است باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی، سبکی سر و سرگیجه، و حتی غش، به‌ویژه در هنگام فعالیت یا تمرین بدنی شود.

پارگی آئورت

پارگی یا دیسکسیون آئورت به پاره شدن دیواره آئورت مربوط می‌شود. آئورت رگ اصلی خونی قلب است که خون اکسیژن‌دار را از قلب به بقیه بدن منتقل می‌کند. پارگی آئورت عارضه‌ای جدی است که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ می‌شود.

محل درد به محل پارگی بستگی دارد. این درد، که معمولا شدید، ناگهانی، تیز، و شبیه ضربه چاقو در مرکز قفسه سینه یا بالای شکم است، در پشت بدن احساس و منتشر می‌شود.

دیگر علامت‌های آنوریسم آئورت یا بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره سرخ‌رگ آئورت عبارت‌اند از: فشار خون کم، ضربان قلب سریع،‌ سبکی سر و سرگیجه، تنگی نفس، از دست دادن هشیاری، نشانه‌های عصبی مانند ضعف در گفتار و خستگی، احساس اضطراب شدید، و پوست رنگ‌پریده و سرد و مرطوب.

آمبولی ریه

آمبولی ریه به‌علت لخته‌ شدن خون در یکی از سرخ‌رگ‌های ریوی یا بافت شش‌ها رخ می‌دهد و اغلب ناشی از لخته شدن وریدهای عمقی پاها است.

آمبولی ریه ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، اما عواملی مانند سرطان و جراحی و اختلال‌های خون‌لختگی خطر ابتلا به آمبولی ریه را افزایش می‌دهد.

دردهای ناشی از آمبولی ریه متفاوت‌ است، اما به‌طور معمول ممکن است در هر جایی از قفسه سینه یا پشت باشد و هنگام تنفس عمیق بدتر شود.

دیگر نشانه‌های آمبولی ریه عبارت‌اند از: تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، سرفه، و میزان کم اکسیژن در خون.

دردهای قفسه سینه که دلایل غیر قلبی و عروقی دارند

درد قفسه سینه، علاوه بر اینکه علت‌های قلبی و عروقی دارد، ممکن است به دیگر اندام‌های درون قفسه سینه مربوط باشد.

دلایل تنفسی

مشکلات ریوی می‌تواند باعث درد قفسه سینه و کمردرد شود. پنوموتوراکس یا فروپاشی ریه وضع کشنده‌ای است که در آن هوا از ریه خارج و به فضای بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه می‌رود.

این وضع می‌تواند ناشی از آسیب جراحتی باشد یا خود‌به‌خود پیش بیاید. درد قفسه سینه ناشی از پنوموتراکس با تنفس عمیق بدتر می‌شود و ممکن است در هر نقطه‌ای از شانه احساس شود.

تنگی نفس، میزان کم اکسیژن در خون، پوست مایل به رنگ آبی، سبکی سر و سرگیجه، و فشار خون کم از دیگر نشانه‌های این وضع‌اند.

عفونت‌هایی که منجر به التهاب در راه‌های عبور هوا می‌شوند، مانند برونشیت و ذات‌الریه، نیز ممکن است باعث درد قفسه سینه شوند.

دلایل گوارشی

مشکلات مربوط به مری و معده نیز ممکن است باعث درد قفسه سینه شود. رفلاکس اسید و بیماری رفلاکس مری معده و روده (GERD) هر دو از علت‌های شایع درد قفسه سینه‌اند که تشخیص آن‌ها از درد حمله قلبی دشوارتر است.

دلایل روانی

حمله‌های عصبی مربوط به اختلال اضطرابی نیز می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود. این دوره‌های حمله‌های عصبی ناگهانی شروع می‌شود و ممکن است به ضربان قلب سریع، اضطراب، سوزن‌سوزن شدن دست‌ها، و حالت تهوع منجر شود.

حمله عصبی با وجود آنکه باعث می‌شود احساس کنید که اتفاق بدی دارد می‌افتد یا حتی با مرگ روبه‌رو هستید، به‌خودی‌خود کشنده نیست.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار