پیش‌بینی سرمای بی‌سابقه‌ای که ایرانی‌ها را زمین‌گیر خواهد کرد
کد خبر: ۳۰۶۷۰۰
تاریخ انتشار: 2024 February 28    -    ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
هر چقدر دی و بهمن در سرما و بارش بی‌فروغ بودند، اسفند در حال جبران است. طبق هشدار سازمان هواشناسی، در ۲۳ استان کولاک برف و در ۵ استان تشدید بارش و وزش باد شدید اتفاق خواهد افتاد.

 هر چقدر دی و بهمن در سرما و بارش بی‌فروغ بودند، اسفند در حال جبران است. طبق هشدار سازمان هواشناسی، در ۲۳ استان کولاک برف و در ۵ استان تشدید بارش و وزش باد شدید اتفاق خواهد افتاد.

زمستان دیرهنگام در ماه آخر سال

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: هوا سردتر از اسفندهای مشابه شده اما اینکه بگوییم سرمای بی‌سابقه‌ای آغاز شده و ادامه خواهد داشت احتمال آن دور از انتظار نیست.

وارد نهمین روز ماه اسفند شده‌ایم و برای امروز و آخر هفته پیش‌بینی‌ها از بارش‌های جدی باران و برف در بیش از ۲۰ استان کشور خبر می‌دهد. اما برخی‌ها این سرما را جدی‌تر هم گرفته‌اند و شایعاتی درباره اینکه بی‌سابقه‌ترین اسفند از نظر سرما را در پیش خواهیم داشت، به گوش می‌رسد.

در پاسخ به این سوالات، احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: هوا سردتر از اسفندهای مشابه شده اما اینکه بگوییم سرمای بی‌سابقه‌ای آغاز شده و ادامه خواهد داشت، اشتباه است.

وظیفه ادامه می‌دهد: اگر میانگین ۳۰-۴۰ سال اخیر را درنظر بگیریم، سرما طی مدت مشابه در اسفندهای گذشته نیم درجه نسبت به شرایط بلندمدت سردتر بوده است. البته این شرایط میانگین کشور محسوب می‌شود، مثلا در برخی از مناطق کشور از جمله خراسان و استان‌های شمالی سردتر از بقیه نقاط بوده‌اند و سرمای آنها افزایش بیشتری نسبت به گذشته داشته است.

او با تاکید بر اینکه از ابتدای هفته گذشته تا امروز به‌طور متوسط هوا نسبت به نرمال همیشگی سردتر بوده است، اظهار می‌کند: انتهای این هفته هم سرما همچنان ادامه خواهد داشت و بر اساس پیش‌بینی‌ها این سرما تا اواسط هفته آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره اینکه گفته شده سرمای بی‌سابقه‌ای در اسفند امسال مورد انتظار است،‌توضیح می‌دهد: به دو دلیل این شایعه سرمای بی‌سابقه شکل گرفته است. یکی اینکه چون دی و بهمن با بی‌هنجاری مثبت دما مواجه بودیم، به این معنا که هوای خیلی سردی نداشتیم یعنی شاید در برخی مقاطع سرمایی بود اما درهرحال به نسبت، هوای خیلی سردی را تجربه نکردیم و همین باعث شده برخی‌ها این سرما را خیلی عجیب و بی‌سابقه تفسیر کنند. از طرفی چون این سرما پایدار و تقریبا طولانی شده، این تصور را پیش آورده که بی‌سابقه بوده است.

او ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم براساس متوسط کشوری حرف بزنیم، این روزها ۳ تا ۶ درجه زیر نرم، هوای سرد را در کل کشور تجربه کرده‌ایم.

به گفته وظیفه توده هوای سرد پرنفوذی که از مناطق شمالی آمده همچنان پایدار هستند که احتمالا تا هفته سوم اسفند ادامه خواهد داشت اما به تدریج با روند افزایشی دما روبه‌رو خواهیم شد.

او درباره روزهای آینده و آخر هفته نیز می‌گوید: پنج‌شنبه، جمعه و شنبه نیز در برخی از نقاط کشور از جمله پایتخت، مناطق مرکزی و نیمه شرقی کشور سرما و کاهش دمای زیاد تا منفی چهار و پنج درجه را پیش‌بینی می‌کنیم.

گفتنی است که سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ اعلام کرده که بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف و مه چهارشنبه (۹ اسفندماه) در شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استانهای فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استانهای البرز، قزوین و تهران و پنج‌شنبه (۱۰ اسفند) در شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استان‌های سمنان، خراسان شمالی، کرمان و یزد پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی هوا تا ۱۹ فروردین ماه / بارش‌های فراتر از نرمال

پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی از امروز تا ۱۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ را ارائه کرد.

بر این اساس بارش اسفندماه عمدتا متمرکز بر شرق و جنوب‌ شرق کشور، دامنه شرقی کوه‌های زاگرس میانی و دو سوی دامنه ‌های البرز مرکزی و غربی خواهد بود. بارش انباشته در جنوب‌ شرق کشور با احتمال حدود ۷۵ درصد بین ۳۰ تا ۸۰ میلیمتر بیش از نرمال خواهد بود.

بارش در شمال‌ شرق، شمال‌ غرب و دامنه غربی کوه‌های زاگرس کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است. بارش هفته دوم (۱۴ تا ۲۰ اسفند) در نوار شمالی در محدوده نرمال تا کمتر از آن، در مرکز و نیمه جنوبی کشور ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال خواهد بود. بارش انباشته جنوب‌ شرق کشور با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد از ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

بارش انباشته هفته سوم (۲۱ تا ۲۷ اسفند) با احتمال حدود ۵۰ درصد در دو سوی کوه های زاگرس، ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر بیش از نرمال، در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق بین نرمال تا بیش از آن خواهد بود.

پیش بینی هوای فروردین

بارش هفته چهارم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۵ فروردین ۱۴۰۳) در مناطقی از کوه‌های زاگرس در محدوده نرمال تا بیش از آن و در سایر مناطق نرمال برآورد می‌شود. انتظار می‌رود بارش کشور در هفته‌های پنجم و ششم (۶ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۳) در محدوده نرمال باشد.

در نوار ساحلی شمال، جنوب، شمال ‌غرب و دامنه‌های غربی کوه‌های زاگرس از ۱ تا ۵ درجه سلسیوس و در سایر مناطق از ۵ تا ۱۰ درجه کمتر از نرمال است همچنین نابهنجاری دمای هفته دوم (۱۴ تا ۲۰ اسفند) در نوار شمالی، شمال ‌غرب و استان‌های غربی کشور ۱- تا ۳- درجه و در سایر مناطق ۳- تا ۱۰- خواهد بود.

 دمای هفته سوم (۲۱ تا ۲۷ اسفند) نسبت به هفته‌ های قبل متعادل شده، بطوری‌که در مرکز، جنوب و جنوب‌ شرق ۱ تا ۲ درجه کمتر از نرمال و برای سایر مناطق تا یک درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هفته ‌های چهارم و پنجم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳) ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و در هفته ششم در نوار شمالی کشور ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال مورد انتظار است.

برترین ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار