جانوران شگفت‌انگیزی که در یک کوهستان زیردریایی کشف شدند
کد خبر: ۳۰۶۶۳۹
تاریخ انتشار: 2024 February 28    -    ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
در سواحل اقیانوس آرام شیلی، دنیای دیگری وجود دارد.

 بیش از ۱۰۰ گونه جدید و ناشناخته در یک رشته‌کوه زیر آب در سواحل شیلی کشف شده است. از میان این موجودات جدید می‌توان به انواع قبلا توصیف‌نشده‌ای از مرجان‌ها، اسفنج‌های شیشه‌ای، توتیاهای دریایی، دوزیستان، خرچنگ‌های دریایی و مجموعه‌ای از ماهیان عجیب و ماهیان مرکب اشاره کرد.

اینها اکتشافات یک گروه بین‌المللی از دانشمندان است که اخیراً کوه‌های دریایی در امتداد خط‌الراس نازکا و سالای گومز را کاوش کردند، زنجیره‌ای از کوه‌های زیر آبی به طول ۲۹۰۰ کیلومتر که از سواحل شیلی تا راپا نویی معروف به جزیره ایستر، امتداد دارند.

جانوران شگفت‌انگیزی که در یک کوهستان زیردریایی کشف شدند
 
 

دانشمندان به سرپرستی دکتر خاویر سِلانِس از دانشگاه کاتولیکا دل نورت، از یک ربات زیرآبی برای عبور از عمق ۴۵۰۰ متری زیر سطح دریا و جمع‌آوری داده‌های ۱۰ قله از ۲۰۰ کوه استفاده کردند.

کوه‌های زیردریایی با کناره‌های شیب‌دار به احتمال زیاد بقایای آتشفشان‌های خاموش هستند. این ویژگی‌های شگفت‌انگیز معمولاً به کندوهایی از تنوع زیستی بدل می‌شوند، چون برای حیات‌وحش سطح جامدی را فراهم می‌کنند و غذا و مواد مغذی را برای آن‌ها تامین می‌کنند.

جانوران شگفت‌انگیزی که در یک کوهستان زیردریایی کشف شدنداین خرچنگ احتمالاً یک گونه جدید است که در مرجانی در عمق 669 متری ثبت شده است

هر یک از کوه‌های دریایی که محققان آن‌ها را بررسی کردند، خانه اکوسیستم کاملاً متفاوتی بودند. این اکوسیستم‌ها شامل بخش‌هایی از صخره‌های مرجانی اعماق دریا و باغ‌های اسفنجی می‌شوند که بسیاری از آن‌ها ممکن است هم‌اکنون آسیب‌پذیر باشند. 

جانوران شگفت‌انگیزی که در یک کوهستان زیردریایی کشف شدند

این تیم امیدوارست یافته‌هایشان به نشان دادن نیاز فوری به حفاظت از محیطهای دریایی در اقیانوس آرام و فراتر از آن کمک کند. 

سلانز زیست‌شناس دریایی می‌گوید: «ما در این سفر با چیزهایی فراتر از انتظاراتمان مواجه شدیم. ما معمولاً در این مناطق دورافتاده که کمتر کاوش شدند، انتظار داریم گونه‌های جدید کشف کنیم، اما میزان چیزهایی که در این سفر کشف کردیم، به‌ویژه گروه‌هایی مانند اسفنج‌ها، شگفت‌انگیز بود.» 

 
جانوران شگفت‌انگیزی که در یک کوهستان زیردریایی کشف شدند
 
یک سرپاور  شلاقی (Mastigoteuthis) که به ندرت دیده شده در عمق 1105 متری ثبت شده است

«این اکوسیستم‌های رو به رشد و سالم نشان می‌دهند پارک‌های دریایی نازکا-دسونتوراداس و خوآن فرناندز به شکل موثری از زیستگاه‌های دریایی ظریف محافظت می‌کنند.» 

این تیم در حال تجزیه و تحلیل دقیق فیزیولوژی و ژنتیک نمونه‌هاست تا تأیید کند آیا این گونه‌ها واقعاً برای علم جدید هستند یا خیر. 

دکتر جیوتیکا ویرمانی، مدیر اجرایی موسسه اقیانوس اشمیت، می‌گوید: «شناسایی کامل گونه‌ها ممکن است چند سال طول بکشد و دکتر سلنز و تیمش باید روی شماری باورنکردنی از نمونه‌های این کانون تنوع زیستی زیبا و کمتر شناخته‌شده کار کنند.» 

 
جانوران شگفت‌انگیزی که در یک کوهستان زیردریایی کشف شدند
 
گونه جدیدی از خارپشت دریایی که در عمق 516 متری ثبت شده است
 
فرادید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار