نظریه‌های توطئه‌ای که عصر جدیدی از خرافات رقم زده است
کد خبر: ۳۰۶۰۹۴
تاریخ انتشار: 2024 February 22    -    ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
درمان‌های معجزه‌آسا؛
بهمن انوری، استاد زیست‌مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا، در مورد ادعاهای تسلا می‌گوید بیوفوتون‌ها واقعیت دارند‌ اما نقش آن‌ها در سلامت مشخص نشده و کاربردشان در درمان پزشکی اثبات نشده است. برای کسانی که منتظرند تا تخت‌های شفا در دسترس همه قرار بگیرند، زیست‌شفابخش‌های تسلا شاید جایگزینی وسوسه‌انگیز باشد.

نظریه‌های توطئه‌ای که عصر جدیدی از خرافات رقم زده است

نمونه‌ای از تخت‌های شفابخش که ادعا می‌شود تلفیق علم پزشکی و فناوری کوانتوم است‌.

 

نظریه‌های توطئه‌ای که عصر جدیدی از خرافات رقم زده استتابناک باتو ــ در سال‌های اخیر، فضای مجازی پر بوده است از ادعاهایی که هیچ مبنا و پایه‌ علمی ندارند، یکی از آن‌ها هتلی است که آنچه وعده می‌دهد فراتر از شبی آرام و خوابی راحت است.

به گزارش اسوشیتدپرس، هتل سلامت تسلا‌ــ که هیچ ارتباطی با خودروسازی تسلا ندارد‌ــ حدود ۴۵ دقیقه با شهر پیتسبرگ ایالت پنسیلوانیا فاصله دارد. بخشی مسافرخانه و بخشی کلینیک است که اتاق‌های مجهز به «زیست‌شفابخش» اجاره می‌دهد‌ــ‌محفظه‌هایی که این شرکت مدعی است «انرژی حیات‌» یا بیوفوتون ساطع می‌کنند. به گفته مراجعان، این وسیله قدرت درمان سرطان، زوال عقل، درد مزمن و فهرستی طولانی از سایر بیماری‌ها را دارد.

این مرکز محفظه‌ها را برای مصرف خانگی هم می‌فروشد که قیمت آن‌ها بین ۵۹۹ تا ۱۱ هزار دلار است و نمونه‌های ارزان‌تر برای حیوانات خانگی و کودکان در دسترس است.

دکتر جیمز لیو، بنیان‌گذار این شرکت که مدرک پزشکی‌اش را از چین گرفته و مدرک دکتری تغذیه از دانشگاه پنسیلوانیا دارد، معتقد است مراجعان تسلا را نباید «بیمار» نامید. او می‌گوید: «ما کلینیک نیستیم، مطب دکتر نیستیم. از نظر من، از نظر شرکت، آن‌ها همیشه مشتری‌اند.»

زیست‌شفابخش تسلا بخشی از یک صنعت در حال رشد است که درمان‌های نامعتبر و اثبات‌نشده را میان نظریه‌پردازان توطئه و سایر افراد بی‌اعتماد به علم و پزشکی بازاریابی می‌کند. کارشناسان می‌گویند با گسترش اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و تردید و بدبینی به روش‌های درمانی مرسوم، این پدیده شدت گرفته است.

این فروشندگان امروزی با ترکیب اصطلاحات علمی غربی و واژگان معنوی طب سنتی و شرقی، ادعا می‌کنند درمان‌های آن‌ها می‌تواند روند پیری را معکوس کند، تیزهوشی ذهن را احیا کند یا بهتر از واکسن جلو ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را بگیرد. آن‌ها وعده سلامت بیشتر می‌دهند، اما آنچه واقعا می‌فروشند تصور اطلاعات محرمانه است، وعده رازی که فقط ثروتمندان و قدرتمندان از آن مطلع‌اند.

نظریه‌های توطئه‌ای که عصر جدیدی از خرافات رقم زده است

یکی از پرزرق‌و‌برق‌ترین و گران‌ترین و البته باورناپذیرترین این گونه درمان‌ها «تخت‌های شفا» است. افراد معتقد به نظریه توطئه کیوانان می‌گویند ارتش این تخت‌ها را ساخته است (در برخی نمونه‌ها، از فناوری بیگانگان فضایی استفاده شده است) و ثروتمندترین و قدرتمندترین خانواده‌های جهان از این تخت‌ها استفاده می‌کنند.

برای کسانی که منتظرند تا تخت‌های شفا در دسترس همه قرار بگیرند، زیست‌شفابخش‌های تسلا شاید جایگزینی وسوسه‌انگیز باشد.

داخل محفظه‌های زیست‌شفابخش تسلا چیست؟ به گفته این شرکت، ترکیبی از «سنگ‌های مرغوب طبیعی فعال و فلز مرغوب فعال‌شده، ملاط، شن و ماسه و پلیمرهای اختصاصی است که با یک فناوری خاص تولید می‌شود».

علاوه بر محفظه‌هایی که بیوفوتون ساطع می‌کنند، این شرکت بطری‌های آبی می‌فروشد که می‌گوید مملو از «انرژی حیات» است و نیروی بدن و قوای جنسی را افزایش می‌دهد، تنفس، گوارش و خواب را بهبود می‌بخشد، درد را تسکین می‌دهد و سبب می‌شود «خواب‌های واضح و روشنی ببینید که نشان‌دهنده بهبود فعالیت مغز است». یک بسته ۲۴ تایی از این بطری‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری آب ۱۵۰ دلار قیمت دارد.

در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ پشت جلد مجلات پر بود از آگهی‌های سفارش پستی قرص‌های لاغری و مکمل‌هایی که وعده‌های بدون پشتوانه می‌دادند. امروز، همان ادعاها در فضای مجازی مطرح می‌شوند، جایی که میان نظریه‌پردازان توطئه و سایر افراد بی‌اعتماد به علم مخاطب دارند.

این مسئله از مدت‌ها پیش رواج داشت، اما با همه‌گیری کرونا اوج گرفت و همه‌جا پر شد از ادعاهای دروغین درباره واکسن، بیماری‌های واگیر و حتی اصول بنیادی علم پزشکی.

در برخی موارد، اعتماد به چنین ادعاهایی نتایج مرگبار داشته است. سال گذشته، یک کشیش اهل فلوریدا و خانواده‌اش به‌دلیل فروش داروی کووید‌ـ‌۱۹ که در واقع ماده سفیدکننده صنعتی سمی بود، مجرم شناخته شدند.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) پایگاه داده‌ای دارد از درمان‌های اثبات‌نشده یا خطرناکی که شناسایی کرده است، از جمله درمان کرونا با مواد شیمیایی مضر، درمان اوتیسم با استفاده از شیر خام شتر و فلزهای سنگین خطرناک، و داروهایی که گفته می‌شود انواع سرطان را درمان می‌کنند.

بهمن انوری، استاد زیست‌مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا، در مورد ادعاهای تسلا می‌گوید بیوفوتون‌ها واقعیت دارند‌ــ نوعی نور که از بافت زنده ساطع می‌شود و با چشم انسان قابل‌مشاهده نیست. اما نقش آن‌ها در سلامت مشخص نشده و کاربردشان در درمان پزشکی اثبات نشده است.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار