در کره شمالی به روی گردشگران باز شد!
کد خبر: ۳۰۶۰۸۱
تاریخ انتشار: 2024 February 21    -    ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
این مسافران اولین گردشگران بین المللی بودند که رژیم "کیم جونگ اون" از زمان پاندمی کووید به این سو اجازه ورود آنان به کره شمالی را داده است. گردشگران روسی که در تاریخ ۹ فوریه(۲۰ بهمن) وارد فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ شدند اولین گروه تور خارجی شناخته شده‌ای بودند که از کره شمالی پس از بسته شدن مرز‌های آن کشور در طول پاندمی کووید بازدید به عمل آورده اند.
این مسافران اولین گردشگران بین المللی بودند که رژیم "کیم جونگ اون" از زمان پاندمی کووید به این سو اجازه ورود آنان به کره شمالی را داده است. گردشگران روسی که در تاریخ ۹ فوریه(۲۰ بهمن) وارد فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ شدند اولین گروه تور خارجی شناخته شده‌ای بودند که از کره شمالی پس از بسته شدن مرز‌های آن کشور در طول پاندمی کووید بازدید به عمل آورده اند.
 
در کره شمالی به روی گردشگران باز شد!
 
به نقل از وال استریت ژورنال، در یک آخر هفته چهار روزه اخیر نزدیک به ۱۰۰ روس به مکانی رفتند که هیچ مسافر خارجی از زمان آغاز پاندمی کووید به آنجا وارد نشده بود: کره شمالی. گردشگران از میدان کیم ایل سونگ پیونگ یانگ که به نام بنیانگذار کره شمالی نامگذاری شده بازدید به عمل آوردند. آنان یکی از اجرا‌های موسیقی جوانان کره‌ای را تماشا کردند که در آن  دختری با لباس سنتی هانبوک آواز خواند. هم چنین، آنان به پیست‌های اسکی برتر کره شمالی رفتند.
 
 مسافران در طول سفر از ۹ فوریه تا ۱۲ فوریه با محدودیت‌های کمتری نسبت به آن چه انتظار می‌رفت مواجه شدند، اما برخی از قوانین غیرقابل مذاکره بودند: آنان هنگام خروج از هتل تحت نظارت بودند و مجبور شدند هزینه همه چیز را به یوان چین یا دلار امریکا و نه به روبل روسیه بپردازند.
 
به گفته رسانه‌های دولتی کره شمالی مقام‌های ارشد مسکو و پیونگ یانگ به طور مرتب با یکدیگر دیدار داشته اند و پوتین قرار است در اولین فرصت ممکن از کره شمالی بازدید به عمل اورد. پوتین هم چنین وعده کمک به تلاش‌های ماهواره‌ای کره شمالی را داده است. با این وجود، سفر اولین گروه گردشگران روس به کره شمالی و وعده پوتین در مورد سفر به کره شمالی در اولین فرصت نشان می‌دهد دو کشور راه‌های زیادی برای کمک به یکدیگر دارند.
 
"ایلیا ووسکرسنسکی" یوتیوبر ۳۳ ساله روس که در سفر اخیر حضور داشت در مصاحبه با "وال استریت ژورنال" گفت که آن گروه گردشگری یک شب را در پیونگ یانگ گذراند. او گفت که دو شب بعدی در پیست اسکی ماسیک ریونگ سپری شد که تجهیزات مرتبط با اسکی سوئدی و سوئیسی در آنجا وجود داشت. این استراحتگاه به دستور کیم جونگ اون تحصیل کرده سوئیس ساخته شد که پیش‌تر گفته بود زمین اسکی باید شرایط "اقامت شاد و بسیار متمدنانه" را برای مردم فراهم کند.
 
آن گروه گردشگری متشکل از نزدیک به ۱۰۰ گردشگر روس برای اقامت چهار روزه در پیونگ یانگ از فرودگاهی در نزدیکی ولادی وستوک حرکت کردند. هزینه تور گروهی حدود ۷۵۰ دلار بوده که هزینه بلیط هواپیما رفت و برگشت، پرواز داخلی به پیست اسکی در ساحل شرقی کره شمالی و وعده‌های غذایی را پوشش می‌دهد.
 
زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را  در خیابان‌ها مشاهده کرد. راهنما‌های محلی گروه تور روسیه را فقط به جا‌هایی بردند که با  مردم عادی کره شمالی تماس نداشتند. ووسکرسنسکی در یک مغازه فروش سوغاتی کارت پستال‌هایی با شعار‌های ضد آمریکایی دید و تصمیم گرفت یک نسخه ساخت کره شمالی از اسباب بازی لگو را برای فرزندان اش خریداری کند. اکثر اسباب بازی‌ها با مضمون نظامی مانند تانک‌های اسباب بازی بودند و ووسکرسنسکی یک موشک اسباب بازی را انتخاب کرد.
 
هنگامی که او اجرای بچه‌های خردسال را در حال نواختن آکاردئون تماشا کرد نمی‌توانست تردیدی نسبت به لبخندشان به خود راه ندهد. او می‌گوید: "این احساس که در آنجا همه چیز غیر واقعی است این که کل آن کشور در نوعی نمایش تئاتری بی پایان به سر می‌برد هرگز ذهن ام را رها نکرد".
 
گردشگری در کره شمالی پیش از پاندمی کووید – ۱۹ یک منبع درآمدزای حیاتی برای رژیم کیم بود، زیرا ارز خارجی را به ارمغان آورد و یکی از معدود منابع کسب درآمد اقتصادی بود که تاز گزند تحریم‌های بین المللی مصون باقی مانده بود. کیم پس از به دست گرفتن قدرت در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی گردشگری را در اولویت قرار داد و پکیج‌های تعطیلات را با هتل‌های لوکس، استراحتگاه‌های ساحلی و ماراتن‌های کره شمالی ارائه کرد.
 
براساس برخی برآورد‌های مستقل حدود ۳۵۰ هزار گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۹ میلادی از آن کشور بازدید بعل آوردند که ۹۰ درصد آنان چینی بودند. صد‌ها آمریکایی تا سال ۲۰۱۷ هر ساله به کره شمالی سفر می‌کردندتا زمانی که وزارت امور خارجه امریکا ورود شهروندان امریکایی به آن کشور را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت در واکنش به مرگ "اتو وارمبیر" دانشجوی آمریکایی که در کره شمالی به اتهام تخریب یک پوستر سیاسی به مدت ۱۷ ماه زندانی شد، وضع گشت. گفته می‌شود که وارمبیر در کره شمالی بیمار شد و پس از بازگشت به ایالات متحده درگذشت.
 
"نیکلاس بونر" یکی از بنیانگذاران "کوریا تورز" که بزرگترین و پرسابقه شرکت برگزار کننده تور‌های گردشگری کره شمالی ثبت شده در بریتانیا است می‌گوید راهنمایان تور کره شمالی معمولا مسافران را به برج جوچه، موزه جنگ کره و به استراحتگاه ماسیک ریونگ در سواحل شرقی آن کشور می‌برند. او می‌گوید: "گرم کردن موزه‌های عظیم کره شمالی در زمستان کار دشواری می‌باشد". مسافران سفر اخیر بونر گفتند که سفرشان برنامه‌ای آزمایشی بود تا به آژانس‌های مسافرتی روس نشان داده شود که در آینده چه نوع پکیج‌هایی را می‌توان به مسافران ارائه داد. بونر می‌گوید: "برای همه افرادی که از کره شمالی بازدید می‌کنند در مقایسه با هر آن چه پیش‌تر دیده اند کره شمالی کشوری غیر عادی محسوب می‌شود حتی برای روس ها".
 
همه بازدیدکنندگان از کره شمالی به طور کلی توسط افراد وابسته به حکومت کره شمالی تحت نظارت و درصد قرار می‌گیرند. وسکرسنسکی می‌گوید از روز نخست سفر در پیونگ تا بقیه زمان سفر در تفرجگاه ماسیک ریونگ آنان گردشگران روس را زیر نظر داشتند. به مسافران یادآوری شد که هیچ عکسی از مجسمه‌های رهبران کیم نباید گرفته شود. آنان هم چنین از فیلمبرداری از خانه‌های معمولی منع شده بودند و نمی‌توانستند به تنهایی قدم بزنند. وسکرسنسکی می‌گوید در پیست اسکی تقریبا خالی متوجه شد که دو اسکی باز کره‌ای هر بار او را در دامنه‌ها دنبال می‌کنند. موسیقی میهنی به عنوان صدای پس زمینه به صدا درآمد.
 
تور گروهی به کره شمالی برای روس‌ها اولین بار در ماه ژانویه آگهی ثبت نام گردشگران را منتشر کرد. دستورالعمل‌های منتشر شده در وب سایت آژانس تور که سفر به کره شمالی را سازماندهی کرده در مورد دسترسی ضعیف به اینترنت وای فای در کره شمالی گفته و هشدار داده که مسافران در آنجا بدون نظارت و به تنهایی جایی نروند. به گردشگران روس هشدار داده شده که هیچ کتابی که در غرب درباره حکومت کیم منتشر شده را با خود به کره شمالی نیاورند.
 
به گفته یک روزنامه نگار روس که در مورد این سفر برای یکی از رسانه‌های مستقر در ولادی وستوک گزارشی تهیه کرده برخی از گردشگران هنگام ورود به پیونگ یانگ با ترس گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و دوربین‌های شان را در دست می‌گرفتند تا عکاسی کنند و ماموران کره شمالی در کمال تعجب مانع عکسبرداری آنان نشده بودند. راهنمایان کره شمالی درخواست کردند که برخی از عکس‌های نامشخص در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته نشوند. این روزنامه نگار نوشته بود: "به اشتراک گذاری عکس‌های گرفته شده از کارگران، کشاورزان یا سربازان در رسانه‌های اجتماعی قدغن بود".
 
همه مردم کره شمالی نشان رهبران خاندان کیم از گذشته و حال را با خود به همراه داشتند. هنگام عکاسی در مقابل بنا‌های تاریخی کره شمالی مانند مجسمه‌های ۲۱ متری کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل رهبران اسبق کره شمالی به گردشگران دستور داده شد که صاف بایستند و دست‌های شان را در کناره‌های بدن شان قرار دهند. به روس‌ها گل داده شد تا جلوی مجسمه‌ها قرار دهند.
 
آن روزنامه نگار نوشت: "هیچ گونه اثری از ناامیدی در چهره مردم وجود نداشت همه آنان صمیمانه از این که گردشگران از کشورشان بازدید به عمل آورده اند خوشحال بودند". به گزارش آژانس وستوک اینتور گروه تور بعدی در ۸ مارس برای یک سفر چهار روزه راهی کره شمالی می‌شود. "آرتیوم لوکین" استاد دانشگاه فدرال خاور دور در ولادی وستوک می‌گوید: "اگر تور‌های ماهانه با حدود ۱۰۰ گردشگر باقی بماند کره شمالی ممکن است سود اقتصادی زیادی کسب نکند، زیرا صد‌ها هزار گردشگر برای کمک رسانی مالی به اقتصاد پیونگ یانگ مورد نیاز است". او می‌افزاید: " گردشگری از نظر نمادین در روابط روسیه و کره شمالی اهمیت دارد".
 
انتظار می‌رود این ارتباطات بیش‌تر گسترش یابد. "الکساندر ماتسگورا" سفیر روسیه در پیونگ یانگ اخیرا گفته بود که دو کشور در حال بررسی اتصال دو پایتخت خود از طریق راه آهن و بازگشایی مسیر کشتی بین ولادی وستوک و شهر بندری راسون در کره شمالی هستند.
 
اگرچه هنوز برخی محدودیت‌های ناشی از پاندمی کووید وجود دارد و پرواز‌های منظم به پیونگ یانگ به طور کامل از سر گرفته نشده ماتسگورا ابراز امیدواری کرد که این مسائل در ماه‌های آینده حل شوند. او گفته است:"شرایط اسکی در آنجا عالی است. من مطمئن هستم که گردشگران ما آن را دوست خواهند داشت".

 

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار