۱۱ ویژگی درونی افرادی که عزت نفس پایینی دارند
کد خبر: ۳۰۵۹۰۷
تاریخ انتشار: 2024 February 20    -    ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
 عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کارهایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.

 عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کارهایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.

اگر ناخودآگاه فکر می‌کنید شایسته نیستید، ممکن است چند کار را انجام دهید که حتی متوجه آنها نمی‌شوید! فهمیدن اینکه چه چیزی می تواند به شما کمک کند قدرت خود را پس بگیرید، مهم است. اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است این خصوصیات را در خود ببینید.

۱) تلاش برای برقراری تماس چشمی

عزت نفس پایین بر نحوه رفتار و تعامل شما با دیگران تأثیر می گذارد. این شامل توانایی شما برای برقراری تماس چشمی در طول مکالمه می شود. ممکن است احساس کنید از کسی که با او صحبت می کنید کمتر هستید، می ترسید که شما را قضاوت کنند، یا فکر می کنید ارزش توجه یا احترام را ندارید.

البته، مشخص کردن اینکه چرا برای برقراری تماس چشمی مشکل دارید، به این سادگی نیست. ممکن است ناخودآگاه این چیزها را احساس کنید. اما افراد با اعتماد به نفس در گفتگو احساس برابری می کنند. بنابراین، اگر این کار را نکنید، آسیب‌پذیری مورد نیاز برای حفظ تماس چشمی می‌تواند بسیار ترسناک باشد.

اجتناب از تماس چشمی نیز می تواند یک مکانیسم محافظتی باشد. ممکن است تلاشی ناخودآگاه برای محافظت از خود در برابر ارزیابی منفی یا طرد شدن باشد. اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است فکر کنید که برقراری ارتباط چشمی منجر به ایجاد ارتباط می شود و به طرف مقابل اجازه می دهد تا عیب های شما را ببیند.

۲) نسبت به نظرات دیگران در مورد خود بیش از حد حساس باشید

شما نمی‌خواهید که دیگران عیب‌های شما را ببینند، زیرا وزن زیادی روی آنچه دیگران در مورد شما فکر می‌کنند، می‌گذارید و احتمالاً فکر می کنید که به محض دیدن یک نقص، کمتر به شما فکر می کنند. همه اینها از این باور اصلی ناشی می شود که شما شایسته نیستید. و اینکه ارزش شما توسط افراد دیگر تعیین می شود.

عزت نفس پایین باعث می شود خود را از دریچه بسیار انتقادی ببینید. بنابراین، شما فرض می کنید که دیگران نیز چنین می کنند. ترس شما از قضاوت شدن یا برآورده نشدن انتظارات دیگران می تواند به نگرانی بزرگی تبدیل شود که در نهایت کارهای زیر را انجام دهید…

۳) از تجربیات جدید اجتناب کنید

این اجتناب معمولاً ناشی از ترس از شکست و این باور است که شما موفق نخواهید شد. عزت نفس پایین شما می تواند در توانایی ها و مهارت های شما تردید ایجاد کند. ممکن است فکر کنید برای انجام کارهای جدید به اندازه کافی خوب نیستید.

ناخودآگاه، شما همچنین فکر می کنید که اشتباهات بازتابی از ارزش شما هستند. به همین دلیل است که در منطقه راحتی خود می مانید و از هر چیزی که می تواند تصویر شما را به خطر بیندازد اجتناب کنید. اما چیزی که متوجه نمی شوید این است که تجربیات و فرصت های رشد خود را محدود می کنید.

۴) بیش از حد به آنچه در مکالمات گفتید فکر کنید

اگر همیشه به تعاملات خود، به ویژه آنچه در گفتگوها گفته اید، بیش از حد فکر می کنید، اعتماد به نفس پایینی دارید. این معمولاً به دلیل ترس ناخودآگاه از قضاوت منفی توسط دیگران اتفاق می افتد.

ممکن است دائماً ارزش خود را زیر سوال ببرید و نگران باشید که به اندازه کافی جالب، باهوش یا دوست داشتنی نیستید. شما همچنین ممکن است هر کلمه و حرکتی را بررسی کنید و نگران باشید که چیزی اشتباه یا شرم آور گفته باشید.

۵) همیشه در مورد جنبه‌های منفی خودتان فکر و صحبت کنید

خودگویی منفی تجلی باورهای درونی شده در مورد بی ارزشی یا ارزش شماست. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند این کار را همیشه انجام می دهند. شما خود را از طریق یک لنز تحریف شده می بینید و بر آنچه به عنوان نقص و اشتباه می بینید تمرکز می کنید. انگار که قبل از هر کس دیگری باورهای منفی خود را تأیید می کنید.

این عادت منفی اندیشی و صحبت کردن در مورد خود می تواند شما را از داشتن تجربیات و روابط خوب باز دارد. وقتی دائماً دستاوردهای خود را کم می‌فروشید یا فکر می‌کنید که فقط یک بار خوش شانس بودید.

۶) به افرادی که با شما بدرفتاری می‌کنند بچسبید

پایین آوردن ارزش خود همراه با عدم اعتماد به نفس، ایجاد روابط سالم را برای شما دشوار می کند. حتی می‌توانید باور کنید که قدرت تغییر یا اصلاح طرف مقابل را دارید، بنابراین به این امید ادامه می‌دهید که اگر به اندازه کافی تلاش کنید، وضعیت بهتر خواهد شد.

۷) حتی زمانی که کار اشتباهی انجام نداده‌اید، بسیار متاسف باشید

عزت نفس پایین اغلب میل به دوست داشتن و پذیرش توسط دیگران را ایجاد می کند. و برای رسیدن به این هدف، از درگیری و اختلاف نظر با مردم اجتناب می‌کنید و بیش از حد متاسف می‌شوید، حتی زمانی که اشتباه نمی‌کنید.

عزت نفس پایین باعث می شود حتی کوچکترین تغییر در لحن یا رفتار را به عنوان نشانه ای از عدم تایید ببینید که باید فوراً با عذرخواهی آن را اصلاح کنید و در حالی که هدف پشت این رفتار اغلب اجتناب از ناراحت کردن کسی است، ناخودآگاه می تواند این باور را ایجاد کند که شما مشکل دارید.

۸) صحبت کردن از جانب خودتان برایتان سخت است

اگر برای خود ارزش قائل نیستید، احتمالاً برای نظرات خود نیز ارزش قائل نیستید. همچنین ممکن است فکر کنید که افکار، نیازها و احساسات شما نسبت به دیگران اهمیت یا اعتبار کمتری دارند. این می تواند صحبت کردن را برای شما بسیار سخت کند.

احتمالاً فکر می‌کنید که مردم شما را قضاوت می‌کنند، شما را رد می‌کنند، یا به آنچه می‌گویید اهمیتی نمی‌دهند. عزت نفس پایین شما باعث می شود که یک نتیجه منفی را پیش بینی کنید و اساسا شما را ساکت می کند.

ترس دیگری که ممکن است داشته باشید ترس از درگیری است. صحبت از طرف خودتان می تواند باعث ناراحتی افرادی شود که در کنار شما هستند و ناراحت کردن کسی کاری است که شما نمی خواهید انجام دهید.

۹) نه گفتن به مردم سخت است

نه گفتن به مردم این احتمال را ایجاد می کند که شما را دوست نداشته باشند. با این حال، عزت نفس پایین شما دقیقاً همان چیزی است که این افراد به دنبال آن هستند.

از آنجایی که از طرد شدن می ترسید و می خواهید مورد پسند و تایید قرار بگیرید، از هر چیزی که می تواند باعث شود مردم نسبت به شما احساس منفی داشته باشند اجتناب می کنید. شما نمی خواهید به شما برچسب نامهربان یا خودخواه بزنند. اما مسئله این است که تعیین حد و مرز و نه گفتن، هیچ کدام از اینها را برای شما ایجاد نمی کند.

۱۰) تصمیم‌گیری سخت است

یکی دیگر از کارهای دشوار وقتی عزت نفس پایینی دارید، انتخاب های ساده است. عزت نفس پایین باعث می شود به قضاوت و توانایی های خود شک کنید. بنابراین، احتمالاً معتقدید که نمی توانید تصمیمات خوبی بگیرید و حتی انتخاب های جزئی نیز می تواند باعث اضطراب و استرس شود.

ترس از انتخاب اشتباه می تواند فلج کننده باشد. این امر منجر به تعویق و در بدترین موارد، اجتناب از تصمیم گیری به طور کلی می شود. شما احتمالاً زمان زیادی را صرف جستجوی اطمینان از سایر افراد می کنید.

۱۱) خود را با دیگران مقایسه کنید

مقایسه مداوم خود با دیگران نشانه شماره یک این است که ما احساس ناامنی می‌کنیم. اشکالی ندارد که به شخص دیگری نگاه کنید و آرزو کنید آن چیز را داشته باشید یا سعی کنید ظاهر خود را بعد از استایل او تغییر دهید. الهام گرفتن از افراد دیگر به عنوان انگیزه برای درخشش می تواند عالی باشد!

اگر مدام به زندگی دیگران نگاه می کنید، اعتماد به نفس پایینی دارید. با این حال، چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که مردم تمایل دارند بهترین های خود را به ما نشان دهند، خواه در مورد دستاوردها، ظاهر یا شرایط زندگی باشد.

وقتی به گذشته نگاه کنید، خواهید دید که همه چیزهایی دارند که با آنها مبارزه می کنند یا آرزو می کنند کامل تر باشند.

شما باید صاحب آنچه هستید باشید و فقط بهترین زندگی را داشته باشید که می توانید. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث شده کمتر به خودتان فکر کنید، می تواند به شما کمک کند که این روحیه منفی را رها کنید.

اکثر افرادی که اعتماد به نفس دارند، یا این آسیب را تجربه نکرده اند یا بر آن غلبه کرده اند. پس شما هم می توانید

همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار