قطعاتی از برج ایفل در ساخت مدال‌های المپیک
کد خبر: ۳۰۵۶۹۸
تاریخ انتشار: 2024 February 18    -    ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
این تکه‌های هجده گرمی شش‌ضلعی به شکل تقریبی نقشه فرانسه، از آهنی ساخته‌ شده‌اند که در تعمیرات قبلی از برج ایفل جدا شده بود و سال‌ها در انبار نگهداری می‌شد.

جواهرساز مشهور در ساخت مدال‌های المپیک پاریس از قطعاتی از برج ایفل استفاده کرد

جواهرساز مشهور در ساخت مدال‌های المپیک پاریس از قطعاتی از برج ایفل استفاده کردتابناک باتو ــ مدال‌های المپیک و پارالمپیک پاریس حاوی تکه‌هایی از برج ایفل خواهد بود.

برگزارکنندگان المپیک پاریس روز پنجشنبه ضمن رونمایی از مدال‌های این رویداد، که مزین به قطعاتی شش‌ضلعی از ضایعات فلزی برج ایفل‌اند، اعلام کردند که به ورزشکاران المپیک تابستانی پاریس یک قطعه از این بنای یادبود اهدا خواهد شد.

تی‌یری ربول، مدیر خلاقیت‌های پاریس ۲۰۲۴، به خبرنگاران گفت: «ایده این بود که بازی‌ها را با نمادهای فرانسه مرتبط کنیم. نماد مطلق پاریس و فرانسه برج ایفل است. این فرصتی است برای ورزشکاران که قطعه‌ای از پاریس را با خود به خانه ببرند.»

این تکه‌های هجده گرمی شش‌ضلعی به شکل تقریبی نقشه فرانسه، که جواهرسازی شومه (Chaumet) طراحی کرده است، از آهنی ساخته‌ شده‌اند که در تعمیرات قبلی از برج ایفل جدا شده بود و سال‌ها در انبار نگهداری می‌شد. این تکه‌آهن‌ تاریخی در وسط مدال‌های طلا و نقره و برنز جای داده شده است و با شیارهایی به شکل پرتوهای نوری که به بیرون می‌تابد، برگرفته از طرح تاج شومه، احاطه‌ شده‌ است.

جواهرساز مشهور در ساخت مدال‌های المپیک پاریس از قطعاتی از برج ایفل استفاده کرد

در پشت مدال‌ها نایکی، الهه یونانی پیروزی، در حال حمله به‌جلو است و آکروپولیس در یک‌ طرف و برج ایفل در سمت دیگرش قرار دارد.

جواهرساز مشهور در ساخت مدال‌های المپیک پاریس از قطعاتی از برج ایفل استفاده کرد

در پشت مدال‌های پارالمپیک نمای برج ایفل از زیر دیده می‌شود- ادای احترامی به خالق فرانسوی آن- و در اطراف آن با خط بریل عبارت «پاریس ۲۰۲۴» حک‌ شده است. ضرابخانه فرانسه ۵۰۸۴ مدال برای المپیک امسال آماده کرده است.

سابقه ساخت و اهدای مدال‌های المپیک به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. مدال‌های طلا، نقره، و برنزی که در بازی‌های المپیک و پارالمپیک به شرکت‌کنندگان داده می‌شود نشان‌دهنده رسیدن به بالاترین سطح دستاوردهای ورزشی در این بازی‌ها است. طراحی مدال‌ها بر عهده کمیته سازمان‌دهی شهر میزبان است و در هر دوره از بازی‌ها متفاوت است.

اولین مدال‌ها در سال ۱۸۹۶ به ورزشکارهای برتر در آتن اهدا شد. تصویر این مدال‌ را می‌توان در وب‌سایت کمیته ملی المپیک دید. در یک طرف این مدال چشم‌انداز تاریخی آتن و در سوی دیگر آن صورت زئوس نقش شده است که کره‌ای با الهه پیروزی بالدار روی آن دیده می‌شود. روی این مدال‌ها عبارت «بازی بین‌المللی المپیک در آتن» و «المپیا» به یونانی نوشته شده است. طراح مدال‌های المپیک آتن ۱۸۹۶ ژولیوس چپلین، مجسمه‌ساز فرانسوی بوده است.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار