بزرگ‌ترین نمونه سیارکی جمع‌آوری شده در فضا
کد خبر: ۳۰۵۶۷۷
تاریخ انتشار: 2024 February 19    -    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
OSIRIS-REx یک مأموریت مطالعه سیارکی و بازگشت نمونه ناسا بود که از ۱۰۱۹۵۵ Bennu، یک سیارک کربن‌دار نزدیک به زمین بازدید کرد و نمونه‌هایی از آن را جمع آوری کرد. هدف این بود که درباره شکل گیری و تکامل منظومه شمسی، مراحل اولیه تشکیل زمین و منبع ترکیبات آلی که منجر به شکل گیری حیات در زمین شد، اطلاعات بیشتری کسب شود.

ناسا رکورد بزرگترین نمونه سیارکی جمع‌آوری شده در فضا را شکست: ۱۲۰ گرم! (یک پزشک)

ناسا رکورد بزرگترین نمونه سیارکی جمع‌آوری شده در فضا را شکست: ۱۲۰ گرم! (یک پزشک)«تابناک با تو» - OSIRIS-REx یک مأموریت مطالعه سیارکی و بازگشت نمونه ناسا بود که از ۱۰۱۹۵۵ Bennu، یک سیارک کربن‌دار نزدیک به زمین بازدید کرد و نمونه‌هایی از آن را جمع آوری کرد. هدف این بود که درباره شکل گیری و تکامل منظومه شمسی، مراحل اولیه تشکیل زمین و منبع ترکیبات آلی که منجر به شکل گیری حیات در زمین شد، اطلاعات بیشتری کسب شود.

زمانی که ماموریت OSIRIS-REx برنامه‌ریزی شد، هدف جمع‌آوری حداقل ۶۰ گرم مواد بود. این شرط لازم برای یک ماموریت موفق بود. اما OSIRIS-REx را توانست ۱۲۱.۶ گرم مواد فرازمینی از آن سوی ماه به خانه بازگرداند.

این فضاپیما به مرکز فضایی جانسون ناسا منتقل شد. آنجا، در یک اتاق تمیز مخصوص، شروع به باز کردن آن کردند. هدف دور نگه داشتن آن از هرگونه آلودگی احتمالی زمینی بود.

در ماه اکتبر، مشخص شد که دو اتصال‌دهنده محفظه نمونه تکان نمی‌خوردند و باز نمی‌شوند. بنابراین، تیم مجبور شد روشی مبتکرانه برای طراحی، توسعه و آزمایش ابزار‌های جدید بدون وارد کردن آلاینده‌ها ارائه دهد. آن‌ها در ماه گذشته موفق شدند و در نهایت، نمونه کامل در دسترس قرار گرفت.

ناسا رکورد بزرگترین نمونه سیارکی جمع‌آوری شده در فضا را شکست: ۱۲۰ گرم! (یک پزشک)

مواد به دست آمده برای برای مطالعه محققان توزیع می‌شود. مؤسساتی از سراسر جهان به موادی که توسط این مأموریت فوق‌العاده بازگردانده شده دسترسی خواهند داشت و بسیاری از محققان قبلاً برنامه‌های خود را برای محموله گرانبها انجام داده‌اند.

این نمونه‌ها، با شهاب سنگ‌ها و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماموریت‌های ژاپنی Hayabusa و Hayabusa-۲ که به ترتیب نمونه‌هایی از سیارک‌های Itokawa و Ryugu جمع‌آوری شده‌اند مقایسه می‌شوند و تحلیل می‌شوند.

حتی تکه‌های کوچک پودری این نمونه‌ها سی تی اسکن می‌شوند تا ساختار دقیق آن‌ها مشخص شود، سپس در یک میکروسکوپ الکترونی قرار داده خواهند شد تا عناصر و مواد معندنی آن مشخص شوند.

پراش اشعه ایکس برای نگاه به ساختار کریستالی هم انجام خواهد شد.

۷۰ درصد از نمونه برای تجزیه و تحلیل آینده نگهداری خواهد شد. مشابه ۶۰ درصدی است که از Hayabusa-۲ در هنگام بازگشت با نمونه‌های سیارک ریوگو در سال ۲۰۲۰ ذخیره شده بود.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: ناسا ، رکورد ، سیارک ، فضا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار