ده تمرین کارساز برای بهبود روابط زناشویی
کد خبر: ۳۰۵۵۳۹
تاریخ انتشار: 2024 February 17    -    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
اگر از زوج‌هایی هستید که مدام جر و بحث می‌کنند و سر هر چیز کوچک و ناچیزی به هم گیر می‌دهند و حال یکدیگر را می‌گیرند؛ اگر گاهی محیط خانه برای تان غیر قابل تحمل می‌شود، و ترجیح می‌دهید فرار کنید تا بمانید. اگر احساس می‌کنید به رغم اینکه همسرتان را دوست دارید، به بن بست رسیده اید و نمی‌دانید چگونه رفتار کنید تا اوضاع را کمی بهتر کنید؛ چند دقیقه‌ای با ما همراه شوید.

زوج درمانی: ده تمرین کارساز برای بهبود روابط زناشویی (سواد زندگی)

زوج درمانی: ده تمرین کارساز برای بهبود روابط زناشویی (سواد زندگی)«تابناک با تو» - اگر از زوج‌هایی هستید که مدام جر و بحث می‌کنند و سر هر چیز کوچک و ناچیزی به هم گیر می‌دهند و حال یکدیگر را می‌گیرند؛ اگر گاهی محیط خانه برای تان غیر قابل تحمل می‌شود، و ترجیح می‌دهید فرار کنید تا بمانید. اگر احساس می‌کنید به رغم اینکه همسرتان را دوست دارید، به بن بست رسیده اید و نمی‌دانید چگونه رفتار کنید تا اوضاع را کمی بهتر کنید؛ چند دقیقه‌ای با ما همراه شوید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زندگی زناشویی تان برایتان اهمیت دارد، همسر و خانواده تان را دوست دارید، اما به دلیل وجود فراز و نشیب‌ها به مشکلاتی برخورد کرده اید و گرفتار بحران شده اید. اگر می‌کوشید تمام تلاش تان را بکنید تا این رابطه را حفظ کنید. راهبرد "زوج درمانی" را جدی بگیرید.

همچنان که هر فردی در زندگی مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد، یک زوج هم در طول زندگی از مراحل خاصی عبور می‌کنند و فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر می‌گذارند. بسیاری از زوج‌ها در شرایط و موقعیت‌های خاصی با بحران مواجه می‌شوند.

یکی از بهترین گزینه‌ها در چنین شرایطی زوج درمانی است. زوج درمانی به شما کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های شناخته شده و تجربه شده، روابط زناشویی تان را بهیود ببخشید. در جهت رفع موانع عاطفی موجود در رابطه با همسرتان عمل کنید؛ و سطح سلامت خانواده را ارتقا دهید.

اختلافات بسیاری در زوج درمانی حل و فصل می‌شوند. در این جا ما با دو گروه از زوجین در ارتباطیم:

گروه اول زوج‌هایی هستند که از هم جدا زندگی می‌کنند. آن‌ها رسما جدا نشده اند، فقط با هم زندگی نمی‌کنند. این زوجین زمان زیادی را با هم نمی‌گذرانند. صمیمیت اندکی بین شان وجود دارد. دیگر علاقه‌ای به بحث‌های طولانی ندارند. اما دغدغه آن‌ها برقراری یا عدم برقراری ارتباط مجدد است.

از سوی دیگر با زوج‌هایی روبه رو می‌شویم که با هم زندگی می‌کنند، اما بسیار درگیر مشاجره و تعارض با یکدیگر هستند. فضای زندگی شان متشنج است. سر هر چیز کوچک و بزرگی بحث و دعوا راه می‌اندازند. این زوج‌ها همواره در حالت تدافعی اند. یکدیگر را نقد و به یکدیگر حمله می‌کنند.

بسته به اینکه زوج مورد نظر در کدام دسته قرار دارند، در چه موقعیتی هستند و با چه بحران‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند. رویکرد زوج درمانی متفاوت خواهد بود.

تمرینات کاربردی و عملیِ زوج درمانی

در اینجا به ذکر تکنیک‌ها و تمریناتی می‌پردازیم که به زوج‌هایی که در شرایط بحرانی قرار دارند، کمک می‌کند تا رابطه خود را بهبود بخشند و بر بسیاری از موانع غالب آیند.

۱. رادار مثبت

تمرین اول مبتنی بر شناخت و درک دو نوع رادار در افراد است. رادار مثبت و رادار منفی. بسیار اهمیت دارد که شما رادار مثبت خودتان را فعال و حساس کنید. منظور از رادار مثبت شناسایی موقعیت‌های خوشحال کننده و خوشایند در طرف مقابل تان است. مثلا اگر همسر شما موهایش را اصلاح کرده است. فورا رادار فعالتان را روشن کنید؛ و به او بگویید: " چقدر این مدل مو بهت می‌آد".

این تمرینی بسیار مثبت است که تاثیری دو سویه هم بر خود شما و هم بر طرف مقابل تان دارد. وقتی که به همسرتان می‌گویید که زیباتر شده استف نگاه خود شما هم به نحوی دستخوش تغییری مثبت می‌شود. شما به چیزی توجه کرده اید که خوشایند خودتان هم هست؛ و ناخودآگاه حس مثبت و خوبی نسبت به همسر خود پیدا می‌کنید.

۲- پانزده دقیقه اول‌

می‌توان این تمرین را به تمرین بالا پیوند زد. مثلا وقتی به خانه برمی گردید و با همسرتان روبه رو می‌شوید، جدا تمرین کنید که در پانزده دقیقه اول فقط بر نکات و جنبه‌های مثبت تمرکز و توجه کنید.
در برابر جمله مثبتی که می‌شنوید، بی اعتنایی نکنید، قدردان و حق شناس باشید؛ و پاسخ مثبت و درخوری به این سخن یا رفتار مثبت نشان دهید. بکوشید دست کم پانزده دقیقه در همین حال و هوای مثبت بمانید؛ در مورد آن حرف بزنید؛ و رابطه را دو سویه کنید.

۳. مرور لحظات خوشی که با هم گذرانده اید؛ دیدن آلبوم‌های عکس

این تکنیک به ویژه اگر مدت زیادی را با هم گذرانده اید، بسیار موثر است. آلبوم عکسی از لحطه‌های خوب با هم لودن گذشته تان تهیه کنید. یک نوشیدنی آماده کنید. همسرتان را ترغیب کنید کنار هم بنشینید، دو پیاله چای بریزید و با هم عکس‌ها را تماشاکنید. اگر حین دیدن خاطره خنده دار یا شادی در مورد آن روز‌ها به ذهن تان رسید، تعریف اش کنید؛ و با هم بخندید.

برای ارتقای این تجربه ف عبارتی یا کلمه‌ای را کنار عکس بنویسید، یک عبارت برانگیزاننده و یادآوری کننده، که به هر دوی شما حس مثبتی را انتقال دهد و تداعی کننده‌ی لحظات خوشی در گذشته باشد.

زوج درمانی: ده تمرین کارساز برای بهبود روابط زناشویی (سواد زندگی)

۴. غافلگیری

هر چند وقت یک بار همسرتان را سورپرایز کنید. بکوشید این سورپرایز جوری باشد که همسرتان را شاد کند. او را واقعا شگفت زده کند و از آن لذت ببرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس بدهد.
چنانچه روزمرگی و کسالت روتین زندگی تان شده باشد، این شیوه با کمی خلاقیت روند زندگی را دستخوش تغییر مثبت می‌کند و احساس همدلی را تقویت می‌کند.

۵. برای هم پیام بگذارید

گاهی با یک نوشته کوتاه روی تکه‌ای کاغذ، برای همسرتان یک پیام مثبت بگذارید. روی کاغذ حس دوست داشتنشف یا تشکر و قدرانی از او را بنویسید و ان را در جایی بگذارید که ببیندش. مثلا روی متکایشف کنار ریش تراشش، در کشوی دراور، یا هر جای دیگری که به نظرتان می‌رسدف ان را زود پیدا می‌کند.

یکی دو بار در هفته این کار را انجام دهید کافی است. در این کار زیاده روی نکنید. بکوشید جمله‌های شما مثبت، اما واقع بینانه و صادقانه باشند.

۶. با هم قرار بگذارید که یک روز در هفته را روز عشق و محبت اعلام کنید.

در این روز بحث و مشاجره تعطیل. به علایق هم احترام بگذارید. از هم قدردانی کنید. اگر خشونت و خطایی در روز‌های گذشته داشته اید، عذرخواهی کنید و به پاس عشق یکدیگر را ببخشید.

دقت کنید که اگر رابطه شما طوری نیست که به هم ابراز عشق و محبت کنید. در این روز فقط با هم مهربان باشید. با هم توافق کنید که بحث و مشاجره نکنید.. به اصطلاح اصلا به هم گیر ندهید.

۷. در ازای هر نقد، دو تعریف

بسیار تمرین کنید که به ازای هر نقد و خرده گیری از همسرتانف بلافاصله دو نکته مثبت یعنی دو حُسن او را هم یادآور شوید. در برابر دو نقد، چهار حسن او را برشمارید. این تمین را جدی بگیرید و سبک نشماریدش.

این تکنیک به ویژه بای زوج‌هایی موثر است که زیاد از هم انتقاد و عیب جویی می‌کنند. این تمرین کوششی است برای توقف انتقاد، و تمرکز بر جنبه‌های مثبت یکدیگر.

۸. در هر بحثی یک درصد، دست کم یک درصد به طرف مقابل خود حق بدهید

هر با که با چیزی مخالف هستید. پیش خود بگویید ممکن است که یک درصد حق با او باشد. وقتی حتی یک درصد به همسرتان به رغم مخالفت شدید با او حق بدهید. رویکرد شما در آن بحث به کل تغییر می‌کند؛ و آن حالت حق به جانب ِ خشن را ناگهان تغییر می‌دهید.

این تمرین به هر دوی شما کمک می‌کند تا دیدگاه تان را نسبت به هم تلطیف کنید؛ و احساس همدلی و همراهی بیشتری به همدیگر نشان دهید.

۹. تایم اوت؛ مهلت خواستن و وقت استراحت در زوج درمانی

اگر از آن دسته از زوج‌هایی هستید که زیاد با هم مشاجره می‌کنید. وقتی بحث شما به درازا می‌کشد، صحبت را قطع کنید، با دستان تان یک علامت تی انگلیسی نشان دهید؛ و محل بحث را ترک کنید.
وقتی متوجه شدید که شما یا همسرتان آرام‌تر شده اید. دوباره برگردید و با آرامش و منطق بیشتری گفتگو کنید. رعایت حال یکدیگر را بکنید؛ و به حق هم احترام بگذارید.

۱۰. جشن پیشرفت و بهبود رابطه

هرگاه متوجه شدید که با استفاده از هر کدام از روش‌هایی که در بالا به آن پرداختیمف یا با هر تکنیک دیگری که مشاور در اختیار شما گذاشته است. رابطه شما اندکی بهبود پیدا کرده است. ان را مهم و محترم بشمارید. به خاطرش جشن بگیرید. مثلا شب با هم شام بروید بیرون یا به اولین محلی که در ابتدای آشنایی تان با هم قرار گذاشته بودید بروید؛ و حال و هوایی عوض کنید.

اگر بعد از پشت سرگذاشتن شرایطی بد اکنون به آرامشی نسبی دست یافته ایدف می‌توانید در این جشن کوچک از کسانی که شما را در این راه همراهی کرده اند هم به رسم سپاس، دعوت کنید. یک مهمانی کوچک خانوادگی یا دوستانه بگیرید و دیگران را هم پذیرا باشید.

زوج درمانی: ده تمرین کارساز برای بهبود روابط زناشویی (سواد زندگی)

تعهد و پشتکار

همان طور که در بالا اشاره کردیم، این تمرینات راه حل‌های نهایی زوج درمانی نیستند. اما بسیار می‌توانند کمک کننده و موثر باشند. به خاطر داشته باشید که با استمرار و پشتکار می‌توانید نتیجه دلخواه را عاید کنید.

قدم اول این است که حفظ و تداوم رابطه برای شما مهم باشد و بخواهید که آن را حفظ کنید. در این راه دلسرد نشوید و تلاش تان را بکنید.

نکته مهم این است که تمرینات را جدی بگیرید. از تجارب زوج‌های دیگر استفاده کنید و در این راه از جان و دل مایه بگذارید.

رابطه زناشویی ارزشش را دارد که حفظ شود؛ به ویژه وقتی در این رابطه بچه‌ها هم حضور دارند.

از هیچ کوششی برای محافظت از خانواده تان دریغ نکنید.

اگر به هر دلیلی این موارد به شما کمک نکردند، از متخصصین زوج درمانی معتمد، کمک و مشاوره بگیرید.

شاید ابتدا برایتان سخت باشد و هیچ تمایلی به اینکه در مورد مشکلات تان با کسی گفتگو کنید نداشته باشید. اما اولین قدم را که بدارید. با نتایج مثبتی روبه رو می‌شوید که درمی یابید ارزشش را دارد، آن را جدی بگیرید و برای آن وقت بگذارید.

منبع: سواد زندگی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار