تغذیه چگونه بر شوره سر اثر می‌گذارد؟
کد خبر: ۳۰۵۴۲۲
تاریخ انتشار: 2024 February 15    -    ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
 شوره سر عارضه‌ای شایع است که باعث خارش و پوسته‌های چشمگیری در پوست سر می‌شود. شوره سر معمولاً ناشی از قارچ‌های مخمری به نام مالاسزیا می‌باشد. اما آیا می‌دانستید که رژیم غذایی شما هم در کنترل شوره سرتان نقش دارد؟ 

 شوره سر عارضه‌ای شایع است که باعث خارش و پوسته‌های چشمگیری در پوست سر می‌شود. شوره سر معمولاً ناشی از قارچ‌های مخمری به نام مالاسزیا می‌باشد. اما آیا می‌دانستید که رژیم غذایی شما هم در کنترل شوره سرتان نقش دارد؟ 

تغذیه چگونه بر شوره سر اثر می‌گذارد؟
 

همه ما شوره سر را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم این پوسته‌ها چقدر آزاردهنده و خجالت‌آورند. شوره سر می‌تواند ناشی از عوارض گوناگونی باشد. شاید متوجه شوید در زمستان که پوست و پوست سرتان خشک‌تر شده، پوسته‌های سرتان نیز بدتر شده است.

شوره سرتان ممکن است به این دلیل که موهایتان را خوب و به طور کامل نشسته‌اید ایجاد شود. زیرا چربی‌ها روی پوست سر تجمع کرده و باعث پوسته‌شدن می‌شوند. بعضی از افراد اگر درماتیت سبوره‌ای داشته باشند دچار شوره سر می‌شوند و عده‌ای نیز اگر قارچ مالاسزیا روی پوست سرشان زیاد رشد کند دچار این عارضه خواهند شد.

هرچند رطوبت‌رسانی به پوست سر، شستن موها با شامپوهای ضدشوره، محدودکردن استفاده از محصولات آرایشی مو و کنترل استرس می‌تواند به درمان و کنترل شوره کمک کند. همچنین لازم است رژیم غذایی خود را دقیق‌تر بررسی کنید. غذاهایی که اسیدهای چرب امگا ۳ دارند به سلامت پوست کمک می‌کنند. بیوتین و زینک هم می‌توانند برای موهایتان خوب باشند. شیرینی و دیگر غذاهای فراوری شده می‌توانند بدنتان را وادار به تولید چربی بیشتر کرده و رشد قارچ‌های مخمر را افزایش بدهند.

ارتباط تغذیه با شوره سر

هر چند رژیم غذایی خاصی برای شوره سر وجود ندارد؛ اما یک سری از غذاها می‌توانند بر سلامت پوست سر اثر بگذارند. رژیم غذایی شما قطعاً در سلامتی شما نقش دارد، از جمله سیستم ایمنی که بر شدت شوره سر مؤثر می‌باشد.

غذاهایی که برای کنترل شوره سر مفیدند

 اسیدهای چرب امگا ۳: این چربی‌های سالم که در ماهی‌هایی مثل سالمون و ماکرل، بذر کتان و گردو وجود دارند به دلیل خواص ضدالتهابی معروف‌اند و می‌توانند به کنترل علائم شوره سر کمک کنند.

.ویتامین B۶ و B۱۲: گوشت کم‌چرب، تخم‌مرغ و غلات غنی شده می‌توانند این ویتامین‌های مهم را برای بدنتان تأمین کرده و به پیشگیری از شوره سر کمک کنند.

زینک (روی) و سلنیوم: این دو ماده مغذی در غلات سبوس‌دار، بعضی از غذاهای دریایی و مغزها وجود دارند. دو ماده معدنی زینک و سلنیوم می‌توانند پوسته و التهاب را کاهش دهند.

پروبیوتیک‌ها: غذاهایی مانند ماست، کفیر و دیگر غذاهای تخمیری می‌توانند سلامت روده‌ها و سیستم ایمنی را قوی‌تر کرده و در نتیجه به کنترل شوره سر کمک کنند.

غذاهایی که می‌توانند شوره سر را بدتر کنند

غذاهای قندی: رژیم غذایی پُر از قند و شکر می‌تواند باعث افزایش رشد قارچ مخمر از جمله مالاسازیا شوند و شوره را تشدید کند. اگر قند و شکر زیاد بخورید، قارچ مالاسزیا، دیگر قارچ‌ها و مخمرها می‌توانند بی‌رویه رشد کنند. شیرینی و نوشیدنی‌های قندی زیاد در سیستم شما می‌تواند قند خون و انسولین را فوراً بالا ببرد. در نتیجه، بدن شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که تولید چربی را افزایش می‌دهند. قارچ‌های مالاسزیا، از چربی‌های طبیعی بدن تغذیه می‌کنند و اولئیک اسید روی پوست سر باقی می‌گذارند. این اولئیک اسید می‌تواند باعث خارش پوست سر و پوسته شود.

الکل: مصرف الکل می‌تواند با دهیدارته کردن پوست، خشکی و شوره پوست سر را تشدید کند.

غذاهای فراوری شده: این غذاها اغلب از جهت مواد مغذی چندان قابل‌توجه نیستند و می‌توانند با نمک زیادی که دارند، باعث خشکی پوست شوند.

محصولات لبنی: در برخی از افراد، لبنیات می‌تواند عاملی برای درماتیت سبوره‌ای بشود که یکی از علت‌های اصلی شوره سر است.

ارتباط تغذیه و شوره سر از نظر آیورودا

از نظر طب آیورودا، رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ تعادل سه طبع پیتا، واتا و کافا دارد. ازآنجایی‌که شوره سر به عدم تعادل بین واتا و کافا مربوط می‌شود، غذاهایی که این دو طبع را تعدیل می‌کنند می‌توانند برای کنترل شوره سر مفید باشند. غذاهای گرم و پخته، بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها و برخی از ادویه‌ها می‌توانند به ایجاد این تعادل کمک کنند. از آن سو، غذاهای سرد و خشک، آب زیاد و یا غذاهای پرنمک این تعادل را به هم می‌زنند.

نکته‌ای در مورد هیدراسیون

هیدراته نگه‌داشتن بدن برای سلامت پوست از جمله پوست سر خیلی مهم است. نوشیدن آب کافی می‌توانند رطوبت پوست سر را حفظ کرده و خشکی و پوسته را کاهش دهد.

در نهایت این که هرچند رژیم غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند شوره سر را درمان کند، اما داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم و مراقبت از سلامت پوست سر می‌توانند کمک زیادی به کنترل شوره سر بکند.

 مطالعه‌ای به این بررسی پرداخت که رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر افرادی که درماتیت سبوره‌ای دارند اثر بگذارد. محققان رژیم‌های غذایی بیش از ۴۰۰۰ نفر را که ۱۴ و نیم درصدشان درماتیت سبوره‌ای داشتند مورد بررسی قرار دادند. افرادی که میوه بیشتر می‌خوردند، کمتر احتمال داشت به عارضه پوستی مبتلا شوند. آنهایی که الکل، سیب‌زمینی و گوشت‌های فراوری شده و غیر فراوری شده مصرف می‌کردند، بیشتر احتمال داشت درماتیت سبوره‌ای داشته باشند. این نتایج خصوصاً در زنان بیشتر دیده شد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار