یک کشف حیرت‌انگیز در اعماق دریای بالتیک
کد خبر: ۳۰۵۳۶۶
تاریخ انتشار: 2024 February 14    -    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
به گفته محققان، این دیوار عصر سنگ که زیر امواج دریای بالتیک در نزدیکی سواحل آلمان کشف شده، شاید قدیمی‌ترین ابرسازه شناخته شده باشد که توسط انسان در اروپا ساخته شده است. 
به گفته محققان، این دیوار عصر سنگ که زیر امواج دریای بالتیک در نزدیکی سواحل آلمان کشف شده، شاید قدیمی‌ترین ابرسازه شناخته شده باشد که توسط انسان در اروپا ساخته شده است. 
 
این دیوار که نزدیک به یک کیلومتر در امتداد بستر دریا در خلیج مِکلِنبورگ امتداد دارد، زمانی که دانشمندان یک سیستم سونار چند پرتویی از یک کشتی تحقیقاتی را در یک سفر دانشجویی، ۱۰ کیلومتر دور از ساحل به کار گرفتند، به طور تصادفی شناسایی شد. 
 
بررسی دقیق این سازه که بلینکروال (Blinkerwall) نام گرفته، حدود ۱۴۰۰ سنگ کوچکتر را آشکار کرد که به نظر می‌رسد برای اتصال نزدیک به ۳۰۰ تخته‌سنگ بزرگتر کنار هم قرار گرفته‌اند که جابجایی بسیاری از آن‌ها بسیار سخت بوده است. این دیوار غرق‌شده که «کشفی هیجان‌انگیز» توصیف شده در عمق ۲۱ متری آب پوشانده شده، اما محققان معتقدند بیش از ۱۰۰۰۰ سال پیش شکارچی-گردآورندگان در خشکی کنار دریاچه یا مرداب آن را ساخته‌اند. 
 
اثبات هدف ساخت این دیوار دشوار است، اما دانشمندان گمان می‌کنند این دیوار در مسیر حرکت شکارچیانی ساخته شده که در تعقیب گله‌های گوزن شمالی بودند. ژاکوب گیرسن از موسسه تحقیقات دریای بالتیک لایب‌نیتس گفته است: «وقتی حیوانات را تعقیب می‌کنید، آن‌ها چنین ساختارهایی را دنبال می‌کنند و سعی نمی‌کنند از روی آن‌ها بپرند. ایده سازندگان، ایجاد یک گلوگاه مصنوعی با دیوار دوم یا با ساحل دریاچه بوده است.» 
 
یک کشف حیرت‌انگیز در اعماق دریای بالتیک
 
تصویر بازسازی شده از وضعیت احتمالی دیوار در 10 هزار سال قبل
 
دیوار دوم که کنار بلینکروال بوده، احتمالاً در رسوبات کف دریا مدفون شده است. از طرف دیگر، ممکن است دیوار حیوانات را وادار به ورود به دریاچه مجاور کرده تا سرعت آن‌ها را کند کند و شکار آن‌ها را برای انسان‌هایی که در قایق‌های مسلح به نیزه یا تیر و کمان در کمین نشسته‌اند، آسان کند. 
 
بر اساس اندازه و شکل دیوار ۹۷۱ متری، گیرسن و همکارانش بعید می‌دانند این دیوار از طریق فرآیندهای طبیعی شکل گرفته باشد، مثلاً اینکه سونامی عظیمی که سنگ‌ها را در جای خود قرار داده یا یک یخچال متحرک که این سنگ‌ها را از خود بجای گذاشته باشد. زاویه دیوار که در بیشتر جاها کمتر از ۱ متر ارتفاع دارد وقتی به تخته‌سنگ‌های بزرگ‌تر می‌رسد، تغییر جهت می‌دهد، یعنی انبوه سنگ‌های کوچک‌تر عمداً برای اتصال آن‌ها قرار گرفته‌اند. در مجموع، تصور می‌شود سنگ‌های دیوار بیش از ۱۴۲ تن وزن داشته باشند. 
 
اگر این دیوار یک مسیر شکار باستانی بوده، احتمالاً بیش از ۱۰۰۰۰ سال پیش ساخته شده و حدود ۸۵۰۰ سال پیش با بالا آمدن سطح دریا به زیر آب رفته است. محققان می‌گویند: «این تخمین، بلینکروال را در محدوده قدیمی‌ترین نمونه‌های شناخته‌شده سازه‌های شکار در جهان قرار می‌دهد و به طور بالقوه آن را به قدیمی‌ترین ابرسازه ساخت بشر در اروپا تبدیل می‌کند». 
 

گیرسن اکنون مشتاق است دوباره از این مکان بازدید کند تا بتواند مناظر باستانی آن دوران را بازسازی کند و به دنبال استخوان‌های حیوانات و مصنوعات انسانی بگردد، مثلاً پرتابه‌ها که شاید در رسوبات اطراف دیوار مدفون شده باشند.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار