تاریخ انتشار: 2024 February 08    -    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
گونۀ جدیدی از گربه ببری دم‌دراز اخیرا در آمریکای جنوبی کشف شده است. این جانور درست به اندازۀ گربه‌های معمولی است با این تفاوت که دمی دراز و رنگی شبیه به خویشاوندان درنده‌اش دارد.

سال‌ها، یک موجود گربه‌سان گریزپا در جنگل‌های استوایی آمریکای جنوبی کمین کرده بود و حیوانات کوچک را می‌بلعید، در حالی که به عنوان یک گونۀ منحصر به فرد شناسایی نشده بود.

بر اساس مطالعه‌ای که ۲۹ ژانویه در مجله «گزارشات علمی» منتشر شد، این شکارچی با دم بلند و پوست خال‌دار اخیراً توسط محققان با استفاده از دوربین‌های مخفی تله‌ای کشف شده است.

شناسایی گونه جدید و مرموز «گربه» در آمازون

محققان می‌گویند این حیوان متعلق به گروهی از گربه‌سانان معروف به گربه ببری است که جزو جذاب‌ترین و مرموزترین گروه گربه‌سانان است. این گربه pardinoides نام دارد و دم بلند ویژگی متمایز آن است.

پیش از این، تنها دو گونه از حیوانات پلنگ‌مانند وجود داشتند که نقاط کانونی تنوع زیستی را در سرتاسر آمریکای جنوبی، از جمله در کوه‌های آند و جنگل‌های اقیانوس اطلس در شرق برزیل را اشغال می‌کردند.

جمعیت آن‌ها در معرض تهدید است، واقعیتی که سبب شد محققان به طور جامع درباره آن‌ها تحقیق کنند، تحقیقی که منجر به کشف گونه‌ی جدیدی شد.

گونه‌های تازه کشف‌شده

محققان با بررسی دقیق فیلم‌های دوربین حساس به حرکت، حیوانات کشته‌شده در جاده و نمونه‌های موزه‌ای، توانستند گونه‌های جدید «مرموز» را شناسایی کنند که آن‌ها را pardinoides نامیدند.

در نگاه نخست، آن‌ها تفاوت چندانی با دو گونه دیگر گربه ببری (guttulus و tigrinus) نداشتند، اما اختلافات ظریفی وجود داشت. طول پاردینوئیدس حدود ۱۹ اینچ است و اندازه آن درست به اندازه یک گربه خانگی است.

شناسایی گونه جدید و مرموز «گربه» در آمازون

به گفته محققان، این گونه می‌تواند در بخش‌های ناهموار و ناشناخته کوه‌های آند زندگی کند

اما دم تقریباً یک فوتی آن به طور قابل‌توجهی بزرگتر از گربه ببری جنوبی و کمی بلندتر از تیگرینوس است. گوش‌های این گربه هم نسبتاً کوچکتر از گوش‌های تیگرینوس است. دندان‌های این گربه نشان می‌دهد حیواناتی از جمله جوندگان کوچک، پرندگان، مارمولک‌ها و کیسه‌داران را شکار می‌کند. هر سه گونه عمدتاً شبگرد هستند، هرچه در طول روز هم مقداری فعالیت می‌کنند.

محققان می‌گویند: «ممکن است گربه ببری در این منطقه ناهموار و ناشناخته، علاوه بر کوه‌های آند، پیدا شود». نکته مهم این است که به نظر می‌رسد محدوده زیست هر سه گونه گربه ببری کاهش شدیدی داشته که تقریباً معادل اندازه هند است و به همین دلیل در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. همه این عوامل نشان‌دهنده نیاز مبرم به اقدامات سیاست حفاظتی، به ویژه برای برزیل و کلمبیا است، جایی که اکثر گربه‌های ببر شناخته‌شده در آن زندگی می‌کنند.

فرادید