اعدام با نیتروژن در آمریکا چیست و درباره آن چه می‎دانیم؟
کد خبر: ۳۰۳۷۶۱
تاریخ انتشار: 2024 January 27    -    ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
نخستین حکم اعدام با هیپوکسی نیتروژن در آمریکا با واکنش‎های زیادی روبرو شده است.

کنت یوجین اسمیت، به‎تازگی در ایالت آلاباما آمریکا با روش هیپوکسی نیتروژن اعدام شد؛ این نخستین مورد استفاده از این روش برای اجرای احکام اعدام در آمریکاست که واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

هیپوکسی نیتروژن چیست؟

هیپوکسی نیتروژن پیش از این در اروپا برای آنچه مرگ‌های خودخواسته و کمکی خوانده شده، مورد استفاده قرار گرفته است.

هیپوکسی نیتروژن فرآیندی است که هدف آن ایجاد خفگی از طریق وادار کردن فرد به استنشاق نیتروژن خالص با غلظت کشنده از طریق ماسک گاز است.

در این روش، فرد محکوم به اعدام از طریق ماسک صورت، جریانی از گاز نیتروژن را استنشاق می‌کند تا محرومیت از اکسیژن به مرگش منجر شد.

ایالت آلاباما آمریکا در کنار اوکلاهما و می‌سی‌سی‌پی یکی از سه ایالت این کشور است که از نظر فنی هیپوکسی نیتروژن را جایگزین دیگر روش‌های اجرای حکم اعدام کرده‌اند.

مقام‌های ایالت آلاباما آمریکا ادعا کردند که این روش بدون درد است و بی‎هوشی در عرض چند ثانیه رخ می‌دهد؛ ایست قلبی نیز اتفاق دیگری است که بلافاصله برای فرد تحت تنفس نیتروژن رخ خواهد داد.

این در حالی است که گذشته از انتقادها و نظرهای کارشناسی مخالف با ادعای مذکور، براساس گزارش‌ها، دام‎پزشکان آمریکایی از استفاده از این روش برای معدوم کردن حیوانات نیز به دلیل درد و رنج وارد شده، اجتناب کرده‌اند.

از نخستین حکم اعدام با هیپوکسی نیتروژن چه می‌دانیم؟

ایالت آلاباما آمریکا پس از ناکامی در تامین داروهای مورد نیاز برای اجرای اعدام با تزریق کشنده مانند دیگر ایالت‌های این کشور به دنبال روش‌های جایگزین بود؛ این ایالت از میان روش‌های اعدام با صندلی برقی، جوخه تیربار و خفگی با نیتروژن، آخرین گزینه را انتخاب کرد.

این ایالت آمریکا در نهایت پنجشنبه گذشته، کنت یوجین اسمیت را با روش آزمایش‎نشده خفگی با گاز نیتروژن اعدام کرد.

اسمیت در سال ۱۹۹۶ به حبس ابد محکوم شده بود، اما قاضی پرونده با رد تصمیم هیئت منصفه، وی را به اعدام محکوم کرد.

تلاش ایالت آلاباما برای اعدام اسمیت در نوامبر ۲۰۲۲ به دلیل ناموفق ماندن تلاش‌ها برای یافتن رگ نزدیک به قلب جهت تزریق داروی کشنده ناکام ماند.

در نهایت، مرگ اسمیت ۵۸ ساله در ساعت ۸:۲۵ دقیقه عصر پنجشنبه به وقت محلی اعلام شد؛ فرآیند اعدام وی در ساعت ۷:۵۳ عصر همان روز آغاز شده بود.

 

واکنش‌ها به نخستین حکم اعدام با نیتروژن در آمریکا؛ از مرگ اسمیت چه می‌دانیم؟

 

چرا آلاباما از هیپوکسی نیتروژن برای اعدام استفاده کرد؟

رایج‌ترین روش برای اجرای حکم اعدام در آمریکا، اعدام با تزریق کشنده است؛ تگزاس نخستین ایالتی در آمریکا بود که در سال ۱۹۸۲ یک زندانی را با تزریق کشنده اعدام کرد.

سال گذشته، ۲۴ نفر در آمریکا با تزریق کشنده اعدام شدند.

انتقادها به دلیل تزریق داروهای کشنده سبب شد تا شرکت‌های داروسازی از فروش داروهای مورد نیاز برای اجرای این امر خودداری کنند و همین موضوع ایالت‌های مختلف آمریکا را با چالش جدی تامین دارو مواجه کرد.

ایالت‌های آمریکا در مواجهه با این مشکل به سمت تصویب روش‌های دیگر اعدام رفتند و تاکنون برخی از این ایالت‌ها روش‌هایی مانند صندلی برقی، جوخه اعدام و هیپوکسی نیتروژن را تایید کردند.

هشت ایالت آمریکا استفاده از صندلی الکتریکی را در اعدام‌ها مجاز می‌دانند.

 

واکنش‌ها به نخستین حکم اعدام با نیتروژن در آمریکا؛ از مرگ اسمیت چه می‌دانیم؟

موضع دیوان عالی آمریکا درباره اعدام اسمیت

دیوان عالی آمریکا مانند دیگر دادگاه‌های این کشور در سطوح مختلف، درخواست توقف اجرای حکم اعدام اسمیت را رد کرد.

با وجود این، یک قاضی دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که آلاباما برای اجرای نخستین تلاش خود برای اعدام از طریق خفگی با نیتروژن، از اسمیت به‌عنوان «خوکچه آزمایشگاهی» استفاده کرد تا روشی را که قبلا امتحان نشده بود، بیازماید.

تبدیل شدن هیپوکسی نیتروژن به روشی معمول برای اعدام در آمریکا

دادستان کل کشور آمریکا پس از اجرای حکم اعدام اسمیت با هیپوکسی نیتروژن، گفت: اعدام اسمیت منطبق با برنامه‌ریزی پیش رفت؛ گمان می‌کنم اکنون ایالت‌های دیگر این روش را دنبال می‌کنند، زیرا هیپوکسی نیتروژن دیگر یک روش آزمایش نشده نیست.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳ زندانی در انتظار اعدام دیگر در آلاباما هیپوکسی نیتروژن را به‌عنوان روش اعدام خود انتخاب کرده‌اند.

اکنون منتقدان روش اعدام با هیپوکسی نیتروژن می‎گویند که نگران استفاده دیگر ایالت‌های آمریکا از این روش برای اجرای احکام اعدام در میانه دسترسی نداشتن آن‌ها به داروهای مورد نیاز برای اعدام از طریق کشنده هستند.

 

اعدام با نیتروژن در آمریکا چیست و درباره آن چه می‎دانیم

واکنش‌ها به اجرای نخستین حکم اعدام با هیپوکسی نیتروژن در آمریکا

اعدام اسمیت از طریق خفگی با نیتروژن علاوه بر اینکه با چالش‌های حقوقی متعددی مواجه شد.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از اجرای روش جدید و آزمایش نشده انتقاد کرد.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره اعدام اسمیت از طریق خفگی با نیتروژن، تصریح کرد: کارشناسان برجسته این روش را بسیار غیرعادی می‌دانند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن اشاره به رنج آشکار اسمیت، خواستار توقف این روند شد.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار