این کشور پیشرفته به کارگران ویزا می‌دهد
کد خبر: ۳۰۳۴۲۹
تاریخ انتشار: 2024 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
 هفته نامۀ اکونومیست مهم ترین اخبار جهان را از این قرار فهرست کرده و درباره هر یک اندکی توضیح آورده است:

 هفته نامۀ اکونومیست مهم ترین اخبار جهان را از این قرار فهرست کرده و درباره هر یک اندکی توضیح آورده است:

این کشور پیشرفته به کارگران ویزا می‌دهد

۱- جدال بر سر آزادیِ اسیران جنگی

حدود 20 نفر از بستگان اسرائیلی‌هایی که گروگانِ حماس بودند، به جلسۀ کمیتۀ پارلمانی در [بیت المقدس]  یورش بردند. مخالفت‌های داخلی در حال افزایش است. اعضای خانوادۀ گروگان‌ها بارها در مقابلِ خانۀ بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) تجمع کرده‌اند. نتانیاهو روز یکشنبه، پیشنهاد حماس برای آزادی گروگان‌ها در ازای خروج کاملِ کشورش از غزه را رد کرد. حدود 130 اسرائیلی در غزه اسیر هستند. 

۲- کاهشِ صادرات آلمان  

صادرات آلمان به کشورهای خارج از اتحادیۀ اروپا، از جمله آمریکا و چین، در ماه دسامبر 1.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته رسید. ارسال محموله‌های تجاری به چین (دومین شریک تجاری این کشور)، 12.7 درصد کاهش یافته است. تحلیل‌گران انتظار دارند اقتصاد آلمان پس از انقباض و رکودِ اقتصادیِ سال 2023، در سال جاری رشد ضعیفی داشته باشد. 

۳- اولین برنامۀ جهانیِ تزریقِ "واکسنِ مالاریای کودکان" 

"دیویدکامرون"(وزیر خارجه بریتانیا)، اولین برنامۀ جهانیِ تزریقِ واکسنِ مالاریای کودکان را آغاز کرد. این واکسن ساختۀ "جی‌اس‌کی" (شرکت داروسازیِ بریتانیایی) است. دولت کامرون در نظر دارد در سال‌های 2024 و 2025 این واکسن را به 250 هزار کودک تزریق کند. مالاریا هر سال حدود نیم میلیون کودکِ زیر پنج سال را در آفریقا به کام مرگ می‌کشد. این قاره 95 درصد از مرگ و میرهای مالاریا در جهان را تشکیل می‌دهد. 

۴- کاهش نرخ بهره در چین 

بر اساس داده‌هایی که روز دوشنبه، "بانک خلق چین" منتشر کرد، بانک‌های تجاریِ چین، نرخ‌های وام خود را تغییر نداده‌اند. هفتۀ گذشته بانک مرکزی نیز با وجودِ پیش‌بینیِ کاهش نرخ بهره، این رقم را ثابت نگه داشت؛ بااین‌حال، تحلیل‌گران بر این باورند که کاهشِ نرخ بهره در ماه‌های آینده محتمل است؛ زیرا کشور با کاهش تورم، رکودِ بخش املاک و بحران سرمایه‌گذاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. 

۵- توقفِ طرحِ "ویزای طلایی" در استرالیا 

استرالیا طرح «ویزای طلایی» را که به سرمایه‌گذارانِ ثروتمند حق اقامت می‌داد، متوقف کرد. از سال 2012، هزاران ویزا اعطا شده و 85 درصد از متقاضیانِ موفق از چین به این کشور وارد شده‌اند. دولت اعلام کرده این طرح "نتایج اقتصادی ضعیفی به بار می‌آورد" و با ویزایِ کارگران ماهر، جایگزین خواهد شد. 

۶- سقوط قابل‌توجهِ قیمتِ "بیت‌کوین" 

قیمت "بیت کوین" به پایین‌ترین سطح در ماه‌های گذشته رسید. علت آن است که هیجاناتِ مربوط به صندوقِ معاملۀ بیت‌کوین در آمریکا کم‌رنگ شده است. قیمت "اتریوم"، یکی دیگر از ارزهای دیجیتال نیز کاهش یافته است. از زمان تصویبِ صندوق معامله در ماه ژانویه، حدود 3 میلیارد دلار به صندوق‌های ای‌اف‌تیِ بیت‌کوین سرازیر شده است؛ بااین‌حال، سایر دارایی‌ها مانند سهام و قراردادهایِ آتی افزایش یافته‌اند؛ زیرا سرمایه‌گذاران به رونقِ اقتصادِ آمریکا خوش‌بین هستند. 

۷- سفر آنتونی‌بلینکن به آفریقا 

این هفته "آنتونی بلینکن" (وزیر امور خارجه و دیپلمات ارشد آمریکا)، به کیپ‌ورد، ساحل عاج، نیجریه و آنگولا سفر می‌کند. تاکنون تمرکز آمریکا بر اوکراین و خاورمیانه بود. "جو بایدن"(رئیس‌جمهور آمریکا) نیز سال گذشته وعدۀ خود را برای دیدار از این قاره عملی نکرد. یکی از اهدافِ این سفر این است که به آفریقایی‌ها نشان دهد، فراموش نشده‌اند.

بلینکن حاملِ خبرهای خوب است. "کیپ‌ورد" یکی از دموکراسی‌های قدرتمند است که به تازگی مالاریا را از بین برده. اقتصادِ "ساحل عاج" نیز در حال شکوفایی است، او احتمالاً در مسابقۀ فوتبالِ جام ملت‌های آفریقا شرکت خواهد کرد تا نشان دهد آمریکا با آفریقای کنونی هماهنگ است. 

 بااین‌حال به‌نظر می‌رسد بحران امنیتیِ این قاره مغفول خواهد ماند. ساحل عاج در حال دفعِ جهادی‌ها در مرز شمالی است. "نیجریه" درگیر بحران آدم‌ربایی است و فروش تسلیحات آمریکایی به این کشور، کمک چندانی به حل این معضل نکرده. افسوس که سفر بلینکن به آفریقا (اولین سفر او از ماه مارس)، بار دیگر ناگوارترین بحرانِ این قاره را نادیده می‌گیرد. "جنگِ فاجعه‌بارِ سودان" به شدت نیازمندِ توجه دیپلماتیک است. 

۸- یادبود مودی برای جاه‌طلبیِ سیاسی

روز دوشنبه "نارندرا مودی" (نخست‌وزیر هند)، مراسم تقدیسِ معبدی 220 میلیون دلاری در شهر شمالیِ آیودیا را برعهده داشت. با وجود 200 میلیون مسلمان و بسیاری از هندی‌های سکولار، این مراسمِ باشکوه، نقطۀ اوج پروژۀ ملی‌گرای هندو-ناسیونالیستیِ "حزب بهاراتیا جاناتا" محسوب می‌شود. این معبد در محلی ساخته شده که در سال 1992 گروهی از مردم، مسجدی 450 ساله را ویران کردند.

با‌ این‌ حال چنین رخدادی برای بسیاری از هندوها، مناسبتی فرح‌بخش است، زیرا خطایی باستانی را اصلاح می‌کند. همچنین این مکان، زادگاه اسطوره‌ایِ خدای هندو، "رام" است. میلیون‌ها بینندۀ تلویزیونی به تماشای این مراسم می‌نشینند. دفاتر، بازارهای سهام و کازینوها در پی برگزاریِ این رخداد تعطیل خواهند شد.  

این مراسم، افتتاحیۀ غیررسمیِ کمپین نارندرا مودی برای سومین دوره از انتخاباتی است که در ماه‌های آوریل و می برگزار خواهد شد. دادگاه عالی هند حکم داده، «دین و سیاست» نباید با هم ترکیب شوند. اما همین ترکیبِ جنجالی احتمالاً او را دوباره به قدرت سوق خواهد داد. 

۹- "مجمع مالیِ آسیایی" آغاز به کار کرد 

بیش از 2500 نهاد بزرگ سیاسی و تجاری این هفته برای شرکت در "مجمع مالیِ سالیانۀ آسیایی" به هنگ‌کنگ می‌آیند و به نظر می‌رسد همگی چشم‌اندازی خوش‌بینانه داشته باشند. "صندوق بین‌المللیِ پول" انتظار دارد اقتصاد آسیا در سال 2024 به میزان 4.2 درصد رشد کند. نرخ جهانی، 2.9 درصد است. 

اما جو حاکم بر شهرِ میزبان، آن‌قدرها خوشایند نیست. دولت هنگ‌کنگ در ماه نوامبر، پیش‌بینیِ رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای سال 2023 به 3.2 درصد کاهش داد. این رقم، کمتر از سال 2018 است.

شاخص اصلی بازار سهام در سال گذشته بیش از یک‌چهارم کاهش یافته است. قیمت املاک از زمان اوج خود تقریباً یک‌پنجم کاهش یافته و اطلاعاتی که روز دوشنبه در مورد نرخ اصلی وام چین (که برای بازار مسکن اهمیت دارد)، منتشر می شود، ممکن است چندان دلگرم‌کننده نباشد؛ بااین‌حال جان‌لی (مدیر اجرایی شهر)، ادعا می‌کند این رویداد، حاکی از "آزادی، سرزندگی و تنوع" در هنگ‌کنگ است و مشارکت خارجی نیز نشان می‌دهد چنین رخدادی برای سرمایه‌گذارانِ خارجی جاذبه دارد.   

۱۰- مذاکراتِ مکرون و شولتس دربارۀ "کمک به اوکراین"  

فرانسه و آلمان، روز دوشنبه "نمایشِ نمادین دوستی" در برلین برگزار می‌کنند. بوندستاگ در حال برگزاری مراسم یادبودِ "ولفگانگ شویبله" (وزیر دارایی سابق آلمان) است که ماه دسامبر درگذشت. مهمانِ افتخاری، امانوئل‌مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) خواهد بود و بخش‌هایی از مراسم یادبود را به زبان آلمانی برگزار خواهد کرد. شویبله زمانی رئیس‌جمهورِ فرانسه را "فرصتی برای اروپا" قلمداد کرده بود. 

مکرون در برلین با "اولاف ‌شولتس" (صدراعظم آلمان) دیدار خواهد کرد. این دو رهبر تلاش‌هایی برای غلبه بر اختلافاتِ کشورهایشان، به‌ویژه درخصوصِ سیاستِ انرژی و قوانینِ مالیِ منطقۀ یورو، انجام داده‌اند. 

 یکی از موضوعات مهم، کمک نظامیِ اروپا به اوکراین است. به‌طورکلی، آلمان بسیار بیشتر از فرانسه هزینه کرده است؛ با‌این‌حال فرانسه اکنون دومین دسته از موشک‌های کروزِ دوربرد را ارسال می‌کند؛ این‌در‌حالی‌است‌که پارلمانِ آلمان اجازۀ ارسال موشک به این کشور را نداده است. امانوئل‌مکرون هفتۀ گذشته این لفاظی‌ها را افزایش داد و اعلام کرد: "پیروزی روسیه، پایان امنیتِ اروپا خواهد بود". 

۱۱-  رنگ سال ۲۰۲۴  

حال و هوای جهان، تاریک و خاکستری است؛ با‌این‌حال، در صنعت "مد و طراحی"، پوشش‌های بازتابندۀ رنگ‌های روشن در کانون توجهند. "پینترست" (شبکۀ اجتماعیِ اشتراک‌گذاریِ تصاویر) در گزارشِ روندِ سالانۀ خود به اشتهای عمومی برای "طیف‌های نقره‌ای و هلوییِ پررنگ" اشاره کرده است.  

اولین باری که هلویی مُد شد، یک قرنِ پیش بود، این رنگ بازتابی از اقتصادِ پررونقِ آمریکا و خوش‌بینی به آینده بود. می‌توان نمایی پرزرق‌و‌برق و درخشان را تصور کرد با جلایی صنعتی که به افزایش ماشین‌ها اشاره دارد. 

 در زمانه‌ای که نشانی از امید نیست و نگرانی‌ها دربارۀ جنگ‌، آب‌و‌هوا، سیاست و تورم روزافزون است، اقبال به روشنایی، تنوع و زیبایی می‌تواند الهام‌بخش باشد. این رنگ، نور زیادی را بازتاب می‌دهد که برای فضاهای کوچکِ امروزی سودمند است. ممکن است حسی توأم با نوستالژی و گریز را تداعی کند؛ زیرا کسانی که در طلب آنند، فردای روشن‌تری را در سر می‌پرورانند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار