چند حقیقت غیرمنتظره درباره دنیا که شگفت زده‌تان خواهند کرد
کد خبر: ۳۰۳۳۶۷
تاریخ انتشار: 2024 January 23    -    ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
 معلوم شده تنها انسان ها نیستند که در اوایل رابطه عاشقانه شان به یکدیگر هدیه می دهند. دلفین های نر هم برای جفت خود اسفنج دریایی هدیه می برند.​
 معلوم شده تنها انسان ها نیستند که در اوایل رابطه عاشقانه شان به یکدیگر هدیه می دهند. دلفین های نر هم برای جفت خود اسفنج دریایی هدیه می برند.​
 
گرچه در دسترسی به اطلاعات در عصر مدرن ساده شده است، اما سخت می شود همه چیز را به خاطر سپرد. هر روز در سرتاسر دنیا کشف های جدیدی می شود، نتایج تحقیقات و آزمایشات منتشر می شدود و حقایق غیر منتظره ای فاش می شود.
 
درست است که هییچ کس قادر به پردازش این حجم عظیم از اطلاعات نیست، اما ما چند تا از جالب ترین آن ها را برایتان آماده کرده ایم.
 
چند حقیقت غیرمنتظره درباره دنیا که شگفت زده‌تان خواهند کرد
 
۱- معلوم شده تنها انسان ها نیستند که در اوایل رابطه عاشقانه شان به یکدیگر هدیه می دهند. دلفین های نر هم برای جفت خود اسفنج دریایی هدیه می برند.
 
۲- جورج دانتزیگ، ریاضیدان آمریکایی، زمانی که هنوز در دانشگاه مشغول تحصیل بود، یک روز سر کلاس ریاضی خود دیر رسید. او روی تخته ای یک مسأله ی ریاضی دید و با تصور اینکه یک تکلیف درسی است، آن را حل کرد.
 
اما معلوم شد آن مسأله ی ریاضی در حقیقت مشهورترین مسأله ی حل نشده در ریاضی است. این ماجرا با اندکی تغییر در فیلم مشهور «ویل هانتینگ خوب» (Good Will Hunting) روایت شد، فیلمی به نویسندگی بن افلک و مت دیمون که نقش اصلی آن را مت دیمون ایفا کرد. این فیلم برنده ی ۲ جایزه ی اسکار شد.
 
۳- در شیرها، هورمون تستوسترون باعث رشد یال می شود، به همین دلیل است که شیرهای ماده و شیرهای نر اخته یال ندارند. با این حال، موارد استثنایی هم وجود دارد. مثلاً چند سال قبل ۵ شیر ماده ی یال دار در پارک ملی کشور آفریقایی بتسوانا دیده شدند. با این حال، یال آن ها به اندازه ی یال شیرهای نر نبود.
 
۴- طولانی ترین کلمه ی انگلیسی از ۱۸۹،۸۱۹ حرف تشکیل شده که نام شیمیایی نوعی پروتئین به نام «تیتین» است. گفتن این کلمه ۳ ساعت به طول می انجامد.
 
۵- بر اساس تحقیقات، بعد از ورود غذاهای نرم تر به رژیم غذایی انسان، نحوه ی صحبت کردن او تغییر کرد. این امر باعث شد ساختار دندان ها و فک ما تغییر کند و به دلیل همین تغییر بود که تلفظ صداهای «ف» و «و» برای انسان های اولیه ساده تر شد.
 
 
۶- پلاتیپوس موجود بسیار عجیبی است. این حیوان تخم گذار است اما فرزندانش از شیر مادرشان تغذیه می کنند. یک ویژگی عجیب دیگر پلاتیپوس ها این است که معده ندارند. تحقیقات نشان داده این حیوان در روند تکامل بیشتر ژن های مسئول تشکیل این اندام را از دست داده است.
 
۷- صدای خرخر گربه های خانگی همیشه یکسان نیست. دانشمندان بعد از زیر نظر گرفتن گربه ها پی بردند که این حیوانات زمانی که از صاحب خود غذا می خواهند، صدایی به خرخر خود اضافه می کنند که آن را شبیه به میو میو بچه گربه ها یا گریه ی نوزاد انسان می کند.
 
۸- در حقیقت هیچ کس نیست که بداند نحوه ی صحیح تلفظ نام ویلیام شکسپیر چیست. حتی خود این نمایشنامه نویس مشهور هم آن را نمی دانست. در منابع متعلق به دوران زندگی شکسپیر، نام او به بیش از ۸۰ شکل مختلف تلفظ شده است، از «شپیر» گرفته تا «شکسبرد». در امضاهای به جا مانده از شکسپیر، او هرگز نام خود را ویلیام شکسپیر عنوان نکرده و از اسامی مختلفی مانند «ویلم شکسپیر» استفاده کرده بود.
 
۹- وقتی فیلم ترسناکی تماشا می کنیم، سطح پروتئین مسئول انعقاد خون در بدن مان بالا می رود. بنابراین اصطلاح «منجمد شدن خون در رگ» چندان هم بیراه نیست.
 
۱۰- هنگام بشکن زدن، صدایی که تولید می شود نه از برخورد نوک انگشتان وسط و شست، بلکه از برخورد نوک انگشت وسط با کف دست به وجود می آید.
 
۱۱- مذهبی به نام «دودیسم» وجود دارد که بر پایه ی فلسفه ی زندگی «دود»، شخصیت اصلی فیلم مشهور «لبوفسکی بزرگ» (The Big Lebowski) ساخته ی برادران کوئن شکل گرفته است. پیروان این مذهب که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در دنیا هستند، معتقدند همیشه باید خود را به جریان زندگی سپرد و شادی را در چیزهای ساده پیدا کرد، مانند بازی بولینگ. به عبارت دیگر، باید دنباله روی سبک زندگی شخصیتی باشید که جف بریجز نقش آن را بازی کرده بود.
 
۱۲- دیوار بزرگ چین از بلوک های سنگی ای ساخته شده که به کمک یک ملات مخصوص ساخته شده از آهک و برنج چسبنده به یکدیگر متصل مانده اند. از این ملات در بناهای دیگر ساخته شده در دوران سلسله ی مینگ هم استفاده شده بود، امری که کمک کرد این بناها از حوادث مختلف جان به در ببرند.
 
۱۳- فرزندان دوقلوهای یکسان، خواهر و برادر ناتنی محسوب می شوند، البته از نظر ژنتیکی، چون ۲۵ درصد دی‌اِن‌اِی آن ها یکسان است، نه ۱۲/۵ درصدی که میزان معمول است.
 
۱۴- در سال ۲۰۱۹، یک زن ۲۰ ساله ی بنگلادشی به نام عارفه سلطانه صاحب یک پسر شد. یک ماه بعد او به دنبال احساس دردی شدید به بیمارستان منتقل شد و در آنجا بود که معلوم شد او هنوز باردار است. این زن بنگلادشی تحت عمل سزارین قرار گرفت و این بار صاحب ۲ فرزند دوقلو شد. عارفه در حقیقت به یک وضعیت نادر پزشکی به نام «دیدلفیس» یا دو رحمی دچار بود، به این معنی که او با ۲ رحم متولد شده بود. این شرایط معمولاً مشکلاتی برای بارداری ایجاد می کند اما در مورد عارفه اینگونه نبود.
 
۱۵- قلب ما در طول زندگی مان نزدیک به ۲/۵ میلیارد بار می تپد و روزانه حدود ۲ هزار گالن خون پمپاژ می کند.
 
۱۶- در میان مواد غذایی عسل بالاترین مدت ماندگاری را دارد. عسل هرگز فاسد نمی شود. نکته اینجا است که عسل در حقیقت همان قند است. هیچ باکتری ای نمی تواند در محیطی با چنین رطوبت اندکی دوام آورد، به همین دلیل عسل تا حتی ۳ هزار سال بعد هم قابل خوردن است.
 
۱۷- سیاره کوتوله ی «پلوتون» در سال ۱۹۳۰ کشف شد. پلوتون که در ابتدا به عنوان یک سیاره شناخته می شد، در سال ۲۰۰۶ از این دسته بندی خارج شد و حالا یک سیاره کوتوله دانسته می شود. با این حال، بر روی خود پلوتون فاصله ی این دو اتفاق، یعنی از کشف آن تا خروج از دسته بندی سیارات مدتی کمتر از یک سال فاصله بوده است.
 
در حقیقت، به اندازه ی ۲۴۸ سال زمین طول می کشد تا پلوتون یک بار به دور خورشید بچرخد، به این معنی که از زمان کشف پلوتون چرخش خود به دور خورشید از سال ۱۹۳۰ را در سال ۲،۱۷۸ کامل خواهد کرد.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار