میانگین معدل دانش‌آموزان در استان‌های مختلف
کد خبر: ۳۰۳۲۹۸
تاریخ انتشار: 2024 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
گزارش وزارت آموزش و پرورش درخصوص میانگین معدل دروس آزمون‌های نهایی نه تنها از نابرابری‌های سنواتی و رشته‌ای و مواد درسی بلکه از نابرابری‌های آموزشی استان‌ها در مناطق کشور حکایت می‌کند.
گزارش وزارت آموزش و پرورش درخصوص میانگین معدل دروس آزمون‌های نهایی نه تنها از نابرابری‌های سنواتی و رشته‌ای و مواد درسی بلکه از نابرابری‌های آموزشی استان‌ها در مناطق کشور حکایت می‌کند. در بررسی وضعیت استان‌های کشور پایین‌ترین حد میانگین نمرات به استان سیستان و بلوچستان با معدل ۸‌/۷ است.
 
میانگین معدل دانش‌آموزان در استان‌های مختلف
 
گزارش وزارت آموزش و پرورش درخصوص میانگین معدل دروس آزمون‌های نهایی نه تنها از نابرابری‌های سنواتی و رشته‌ای و مواد درسی بلکه از نابرابری‌های آموزشی استان‌ها در مناطق کشور حکایت می‌کند. در بررسی وضعیت استان‌های کشور پایین‌ترین حد میانگین نمرات به استان سیستان و بلوچستان با معدل ۸‌/۷ و به ترتیب استان‌های هرمزگان، خوزستان کهگیلویه‌وبویراحمد، آذربایجان‌غربی با معدل۹/‌۸ و استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، خراسان‌شمالی و گلستان با معدل ۹.۱۰ و استان‌های تهران، مازندران، البرز، قزوین، همدان، زنجان و آذربایجان‌شرقی با معدل ۱۰.۱۱ و درنهایت استان‌های خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، سمنان، قم، مرکزی، اصفهان و یزد با معدل ۱۱.۱۳ قرار گرفته‌اند.
 
بررسی پهنه معدل استان‌ها، اول از نابرابری آموزشی معدل از ۸/۷ تا ۱۳ یعنی تفاوت ۴/۳ نمره حکایت می‌کند و ثانیا بین جغرافیای فقر و توسعه یافتگی و جغرافیای آموزشی همبستگی کاملا روشنی مشاهده می‌شود. این نکته مهم نه تنها در مقایسه بین استان‌های کشور بلکه در مقایسه وضعیت مناطق و نواحی هر استان با یکدیگر نیز صادق است. در استان کرمان بیشترین میزان نابرابری و در استان سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، لرستان و زنجان وضعیت نابرابری درون استانی در وضعیت تقریبا نامناسب قرار دارد.
 
 
روزنامه اعتماد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار