فاجعه کرمان؛ سربازی سَرِ سربازی را در سربازی...فکری کنید
کد خبر: ۳۰۳۲۷۷
تاریخ انتشار: 2024 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
گاهی وقت‌ها انتشار خبر خودکشی و یا تیراندازی یک سرباز جوان تیتر یک اخبار می‌شود و دل بسیاری از شهروندان ایرانی را به درد می‌آورد و در جدیدترین تراژدی، این خبر دیشب تیتر یک رسانه‌ها شد: «تیراندازی یک سرباز در آمادگاه ارتش کرمان و کشته شدن ۵ نفر».

گاهی وقت‌ها انتشار خبر خودکشی و یا تیراندازی یک سرباز جوان تیتر یک اخبار می‌شود و دل بسیاری از شهروندان ایرانی را به درد می‌آورد و در جدیدترین تراژدی، این خبر دیشب تیتر یک رسانه‌ها شد: «تیراندازی یک سرباز در آمادگاه ارتش کرمان و کشته شدن ۵ نفر».

 
فاجعه کرمان؛ سربازی سَرِ سربازی را در سربازی...فکری کنید
 

شب گذشته فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش اعلام کرد: یکی از سربازان ما که در یکی از موقعیت‌های نظامی ارتش مشغول پاسداری از یگان بوده وارد آسایشگاه سربازان می‌شود و با انگیزه‌ای که هنوز نامعلوم است اقدام به تیراندازی به سمت همرزمان خود می‌کند. متاسفانه در اثر این تیراندازی تعداد پنج نفر از همرزمان این سرباز جان خود را از دست می‌دهند. این فرد با ۱۸۰ تیر جنگی بازداشت شده است.

به همین بهانه برخی حوادث تلخی که طی چند سال گذشته در همین خصوص رخ داده است را مرور می‌کنیم:

فاجعه ای که در کهریزک رخ داد

15 مرداد سال 1396 یک سرباز در یک پادگان نظامی واقع در ۶۰متری «شورآباد» تهران با اسلحه به سوی هم خدمتی های خود حمله ور شد و یک سرگرد و  ۲ سرباز  را با ضرب گلوله از پای درآورده و ۱۲ تن دیگر را نیز زخمی کرد. پس از این حادثه طی یک درگیری سرباز مسلح جان باخت.

حادثه تیراندازی یک سرباز در آبیک

در تیرماه سال 1396تیراندازی سرباز وظیفه به سوی هم‌خدمتی‌های خود در پادگان آبیک قزوین، ۳ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت. ضارب پس از تیراندازی اقدام به خودکشی کرد که از مرگ نجات یافت. سرباز ضارب در حین امر نگهبانی اقدام به تیراندازی کرده بود که مسئولان مربوطه شایعه هرگونه مشکل در طول مدت خدمت سربازی با سربازان و فرماندهان را تکذیب کرده بودند.

ماجرای تیراندازی در پادگان بوشه

چهار سرباز هرگز فکرش را هم نمی‌کردند قربانی گلوله‌های خشم هم‌خدمتی خود شوند. ساعت 2 بامداد اول فروردین ماه بود. تنها 7 ساعت از سال تحویل 1401 گذشته بود. سربازان پادگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بوشهر در خوابگاه خواب بودند که هم‌خدمتی‌شان کلاشینکف به دست بالای سرشان حاضر می‌شود. می‌گویند اختلاف داشته، خصومت انگیزه‌اش بوده است. اما هر چه بود چهار هم‌خدمتی‌اش را تیرباران می‌کند و می‌گریزد. بردار یکی از جانباختگان گفته بود: متوجه شدم قاتل ۱۸ فروردین سربازی‌اش تمام می‌شد، پس نیازی به مرخصی نداشته. سربازی که ۱۸ روز دیگر خدمتش تمام می‌شود، چرا باید دست به اسلحه شود هنوز هیچ کس نمی‌داند انگیزه قاتل چه بوده؟ اختلاف شخصی، خصومت، کینه؟

در ادامه واکنش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در این رابطه را بخوانید:

رائفی پور، چهره جنجالی فضای مجازی هم گفته است: افزایش حقوق سربازان ارزشمند بود اما… خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر طرح ایوان است؟ خبر شوکه کننده دیروز : پنج سرباز در کرمان در اثر شلیک یکی از همرزمان خود، جانشان را از دست دادند! یکی از کارویژه های مجلس پیش رو باید پیگیری مجدانه سربازی حرفه‌ای باشد. دغدغه ها و ملاحظاتی هست که قابل رفع است. جریان ما از کاندیداهایی حمایت خواهد کرد که بدنبال حل ریشه ای سربازی باشند.

صدرا می‌گوید: سربازی اجباری آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار گیرد، از سمت فعالان اجتماعی و رسانه‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سربازان وظیفه صدا ندارند و توجه به آنان «جریان سیاسی» نمی‌سازد.

وحید اشتری، فعال سیاسی اصولگرا توئیت زد: چند بار نوشتیم بعد از خودکشی کم کم نوبت موج اخبار دیگر کشی در پادگان‌ها می‌شود؟ چندبار نوشتیم بلکه عقلای قوم بیدار شوند؟ چند بار نوشتیم این رنج تحمیلی بر جوانان کشور را پایان دهید؟

شروین هم نظر داده است: فاجعه قتل پنج سرباز جوان و داغی که خانواده ها را ویران می کند، چه کسی جوابگوی این کشتار هولناک است، سربازی را حذف کنید ، چرا که دوره جنگ‌های کلاسیک گذشته است و تداوم این وضعیت شرایط را به مخاطره می اندازد.

محمد نیز نوشته است: آقایون؛ چندتا حادثه تلخ دیگه باید اتفاق بیوفته تا قوانین سربازی اجباری رو اصلاح کنید؟! والله با دهه هشتاد مثل قوانین خشک دهه چهل و شصت نمیشه برخورد کرد. تهش هم این میشه که یه سرباز رو همخدمتی هاش اسلحه میکشه و پنج نفر رو پر پر میکنه؛ بیچاره خانواده ها، بیچاره ما جوان ها…

پویا هم در واکنش به این حادثه نوشت: یک فریم از سربازی: اون وقت میگن سربازی استرس نداره برو مرد بشو برگرد راحته. خودم هنوز بعد اینکه یه ساله میگذره ولی هنوز نتونستم به حالت عادی و روحی روانی قبل خدمت برگردم تا اون استرس‌هایی که بهم وارد می‌شد فراموش کنم.

بهرام هم گلایه کرد:  چهار روز صحبت اون ۵ تا بدبخت رو میکنین و دوباره یه خبر میدن بیرون که سربازی ۱۲ ماه شد همه یادتون میره بعد از اون به بعد از هر سربازی میپرسین مگه ۱۲ ماه نشده بود؟ مگه نمیتونی بخری؟

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار