سرعت گلوله چقدر است؟
کد خبر: ۳۰۳۲۱۱
تاریخ انتشار: 2024 January 21    -    ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
آیا برای شما هم سوال شده که سرعت شلیک گلوله چقدر است و چه عواملی روی کاهش سرعت آن تاثیر می‌گذارند؟ پاسخ این سوال اینجاست.

 آیا برای شما هم سوال شده که سرعت شلیک گلوله چقدر است و چه عواملی روی کاهش سرعت آن تاثیر می‌گذارند؟ پاسخ این سوال اینجاست.

سوپرمن با سرعتی (بیشتر از سرعت حرکت یک گلوله) پرواز می‌کند، قطارهای سریع‌السیر هم با سرعتی شگفت‌انگیز بین شهرها حرکت می‌کنند. این مقایسه‌ها در رابطه با سرعت در همه جا شنیده می‌شود، اما مقدار دقیق آن‌ها همه جا درست ذکر نشده است. پس ممکن است بخواهید بدانید که سرعت گلوله چقدر است؟

 

وقتی که گلوله از تفنگ شلیک می‌شود، عواملی بر سرعت آن تاثیر می‌گذارد. این عوامل به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. عوامل داخلی شامل نوع محرک، وزن گلوله و شکل و طول لوله تفنگ هستند. عوامل خارجی شامل نیروی باد، گرانش و مسیر حرکت گلوله در هوا هستند. هر دو دسته به دسته سومی به نام بالیستیک پایانی منجر می‌شوند که رفتار گلوله را هنگام برخورد با هدف توصیف می‌کند.

 

گلوله چیست و از چه ساخته شده است؟

سرعت گلوله چقدر است؟

مایکل هاگ، دانشمند و بنیانگذار مشاوران علمی جرم شناسی، به Live Science گفت: «اصطلاح گلوله در واقع به بخش کوچکی از یک کارتریج بزرگتر اشاره دارد. مهمات از یک پرایمر تشکیل شده است و هنگامی که توسط پین شلیک تفنگ ضربه می‌خورد، یک پراپلنت را روشن می‌کند و این روشن شدن باعث ایجاد فشاری می‌شود که یک پروژکتایل را به جلو می‌اندازد.

بیشتر گلوله‌ها از فلزات سنگین مانند سرب ساخته شده‌اند که با برنج یا مس پوشش داده شده‌اند، زیرا جرم بالا به آن‌ها کمک می‌کند تا برد بیشتری داشته باشند. برای شفاف سازی این نکته، مایکل هاگ می‌گوید که تصور کنید یک توپ پینگ پنگ و یک توپ گلف را پرتاب می‌کنید، هر دو با سرعت یکسان از دست شما خارج می‌شوند، اما جرم توپ گلف باعث می‌شود که بیشتر حرکت کند.

به محض آنکه باروت مشتغل می‌شود، خیلی سریع می‌سوزد و گازهایی را تولید می‌کند که گلوله را به پایین لوله تفنگ فشار می‌دهد. هاگ در این باره می‌گوید: واقعاً این یک شگفتی مهندسی شیمی است!

سرعت گلوله چقدر است؟

هنگامی که گلوله به سمت هدف حرکت می‌کند، از دیواره‌های لوله تفنگ پایین می‌رود که این باعث ایجاد مقاومتی می‌شود. تفنگ‌هایی که لوله‌های بلندتر دارند، سرعت بیشتری دارند. استفانی والکوت، دانشمند دانشگاه ویرجینیا کامنولث می‌گوید: «لوله واقعاً بزرگ‌ترین محدود کننده سرعت است. هر چه لوله بلندتر باشد، مسافت بیشتری برای ایجاد سرعت گاز وجود دارد و گلوله با سرعت بیشتری از لوله خارج می‌شود.»

بنابراین، تفنگ‌های تیراندازی بیشترین سرعت را تولید می‌کنند. تفنگ‌های تیراندازی برای استفاده در فواصل بلند طراحی شده‌اند و گلوله در آن‌ها می‌تواند تا ۳٫۲ کیلومتر حرکت کند. برای تیراندازی با سرعت بالا، گلوله‌های تفنگ‌های تیراندازی به صورت هواپیما طراحی شده‌اند که آن‌ها را بلندتر، باریک‌تر و سنگین‌تر از گلوله‌های تفنگ‌های کوچک‌تر می‌کند. تولیدکنندگان تفنگ گاهی اوقات شیارهای هلیکال را به داخل لوله اضافه می‌کنند که باعث چرخش گلوله می‌شود.

سرعت گلوله

گلوله‌های تفنگ‌های تیراندازی مانند گلوله رمینگتون ۲۲۳، با سرعتی تا ۴٬۳۹۰ کیلومتر در ساعت از لوله خارج می‌شوند. سرعت آن‌ها به اندازه‌ای است که در ۱ ثانیه مسافت ۱۱ زمین فوتبال را پوشش دهند. در مقایسه با آن، گلوله تفنگ لوگر ۹ میلی‌متری، نصف آن مسافت را با سرعتی به اندازه ۲٬۲۰۰ کیلومتر در ساعت پوشش می‌دهد. چیزی شبیه به AK47، که در میان رایج‌ترین سلاح‌های گرم جهان است، گلوله‌ها را با سرعتی نسبتاً کمتر از بسیاری از تفنگ‌های دیگر شلیک می‌‌کند، یعنی با سرعتی حدود ۲٬۵۸۰ کیلومتر در ساعت. اما به دلیل اینکه یک اسلحه خودکار است، تا زمانی که کلید شلیک رها نشده باشد، پی‌در‌پی شلیک می‌کند و می‌تواند تا ۶۰۰ گلوله در دقیقه پرتاب کند.

سرعت گلوله چقدر است؟

به محض خروج گلوله از لوله تفنگ، سرعت آن کاهش پیدا می‌کند. زیرا طبق قانون اول نیوتن، یک جسم در حال حرکت، تا زمانی که تحت تأثیر یک نیروی خارجی قرار نگیرد، به حرکت خود ادامه می‌دهد. نیروهایی مثل مقاومت هوا، گرانش و حرکت ژیروسکوپی بعد از شلیک بر روی گلوله اثر می‌گذارند. با گذر زمان، دو عامل اول، تمایل ذاتی گلوله به حفظ یک حلزون همگن را شکست می‌دهند و گلوله شروع به چرخش می‌کند.

همه گلوله‌ها دارای ضریب بالستیکی هستند که توانایی آن‌ها در غلبه بر مقاومت هوا و پرواز به جلو را تعیین می‌کند. معادله شامل جرم، مساحت، ضریب مقاومت (یک اندازه‌گیری از کارایی شکل گلوله در کاهش مقاومت هوا)، چگالی و طول گلوله است. هرچه ضریب بالستیکی بیشتر باشد، گلوله بهتر از میان هوا عبور می‌کند. اما مدت زیادی نمی‌گذرد که گرانش و مقاومت هوا واقعاً شروع به کاهش سرعت گلوله می‌کنند. والکوت می‌گوید: «گلوله برای مدتی به مسیر راست و مستقیم خود ادامه خواهد داد و سپس شروع به کاهش سرعت و حساس شدن به محیط اطراف خود خواهد کرد».

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار