انواع رنگ خون پریودی نشانه چیست و کدام یک خطرناک است؟
کد خبر: ۳۰۳۱۲۶
تاریخ انتشار: 2024 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
خانم‌ها در طول چرخه قاعدگی خود رنگ خون پریودی متفاوتی را از قرمز روشن و صورتی گرفته تا قهوه‌ای و سیاه تجربه می‌کنند. تغییر رنگ خون در دوران پریود معمولا جای نگرانی ندارد، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه یک عارضه جدی مانند سقط جنین خاموش یا عفونت باشد.

انواع رنگ خون پریودی نشانه چیست و کدام یک خطرناک است؟ (یک پزشک)

انواع رنگ خون پریودی نشانه چیست و کدام یک خطرناک است؟ (یک پزشک)«تابناک با تو» - تغییر رنگ خون پریودی، اغلب طبیعی است و به صورت قرمز روشن، صورتی، قهوه‌ای و حتی سیاه مشاهده می‌شود؛ اما کدام رنگ خون پریود خطرناک است؟

خانم‌ها در طول چرخه قاعدگی خود رنگ خون پریودی متفاوتی را از قرمز روشن و صورتی گرفته تا قهوه‌ای و سیاه تجربه می‌کنند. تغییر رنگ خون در دوران پریود معمولا جای نگرانی ندارد، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه یک عارضه جدی مانند سقط جنین خاموش یا عفونت باشد.

بنابراین، درک معنای هر رنگ می‌تواند به شما در شناسایی مشکلات یا تغییرات احتمالی بدنتان کمک کند. اگر متوجه تغییرات غیرعادی در رنگ یا بافت خون پریود خود شدید، حتما برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.

رنگ خون پریودی قهوه‌ای

رنگ خون پریودی قهوه‌ای، هنگامی ایجاد می‌شود که خون برای مدت طولانی‌تری در رحم بوده و زمان بیشتری برای اکسید شدن داشته است. برخی از دلایل مرتبط با این نوع رنگ خون به شرح زیر است:

- شروع یا پایان پریود

مشاهده رنگ خون پریودی قهوه‌ای در شروع یا پایان قاعدگی بسیار رایج است؛ چرا که جریان خونریزی معمولا در این زمان‌ها، کندتر است و زمان بیشتری برای اکسید شدن خون وجود دارد. گاهی نیز ممکن است، از پریود قبلی، خون قهوه‌ای در رحم باقی بماند.

- لوچیا

لوچیا به خون ریزی پس از زایمان گفته می‌شود و در ۴ تا ۶ هفته اول پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد. لوچیا مشابه خونریزی پریود، ابتدا شدید‌تر است و به رنگ قرمز روشن دیده می‌شود؛ سپس با کمتر شدن جریان خونریزی، رنگ آن تیره‌تر می‌گردد.

- بارداری

گاهی رنگ خون پریودی قهوه‌ای، نشانه اولیه بارداری محسوب می‌شود. در واقع این نوع لکه بینی ناشی از لانه گزینی جنین در دیواره رحم است که پس از ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح ایجاد می‌شود.

- سقط جنین خاموش

در برخی موارد، رنگ خون قهوه‌ای ممکن است نشانه سقط جنین خاموش باشد. سقط جنین اغلب همراه با خونریزی به رنگ روشن همراه است؛ اما گاهی ممکن است، سقط جنین خاموش اتفاق افتد. در این حالت رشد جنین متوقف می‌شود، اما حداقل تا ۴ هفته داخل رحم باقی می‌ماند.

بنابراین، سقط جنین خاموش، خونریزی شدیدی ندارد و بیشتر به صورت لکه بینی قهوه‌ای مشاهده می‌شود. در واقع، این خونریزی بیانگر این است که بدن به طور کامل بافت جنین را دفع نکرده است. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هرگونه خونریزی در بارداری، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

- قبل از منوپوز

یکی دیگر از علل ایجاد رنگ خون پریودی قهوه‌ای، نزدیک شدن به دوران یائسگی یا منوپوز است. در این دوران، نوسانات هورمون استروژن باعث تغییراتی در بافت و رنگ خون پریودی می‌شود. همچنین، ممکن است در بین دوره‌های پریود، دچار لکه بینی نیز شوید. از دیگر علائم یائسگی می‌توان به گرگرفتگی، اختلالات خواب و خشکی واژن اشاره کرد.

- سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، نوعی اختلال هورمونی محسوب می‌شود که از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند. در این شرایط، دیواره رحم ضخیم می‌شود، اما به درستی فرو نمی‌ریزد؛ بنابراین فرد ممکن است برای چندین دوره پریود نشود یا دچار پریود نامنظم، رنگ خون پریودی قهوه‌ای و لکه بینی گردد. حتی گاهی PCOS می‌تواند منجر به خونریزی شدید قاعدگی شود.

انواع رنگ خون پریودی نشانه چیست و کدام یک خطرناک است؟ (یک پزشک)

رنگ خون پریودی قرمز تیره

رنگ خون پریودی قرمز تیره معمولاً در اواخر دوره قاعدگی رخ می‌دهد؛ زیرا خون زمان بیشتری برای اکسید شدن داشته است، اما نه به اندازه‌ای که به رنگ قهوه‌ای تبدیل شود.

همچنین، خونریزی پس از زایمان یا لوچیا اغلب در چند روز اول شدید و به رنگ قرمز تیره است و به تدریج با گذشت زمان تیره‌تر می‌شود.

رنگ خون پریودی قرمز روشن

خونریزی پریود معمولا در ابتدا به رنگ قرمز روشن است و در برخی خانم‌ها با گذشت زمان تیره‌تر می‌شود. همچنین رنگ خون روشن پریود ممکن است نشانه موارد زیر نیز باشد:

- عفونت

اگر دربین دوره‌های پریود، خونریزی به رنگ قرمز روشن دارید، ممکن است به عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک مبتلا باشید. سایر علائم عفونت‌های مقاربتی شامل ترشحات بدبو، درد هنگام رابطه جنسی و سوزش ادراری است. لازم به ذکر است که عفونت‌های باکتریایی و مخمری نیز می‌توانند با تحریک واژن باعث این نوع خونریزی شوند.

- سقط جنین

همانطور که بررسی کردیم سقط جنین اغلب با خونریزی به رنگ قرمز روشن و لخته همراه است. همچنین، علاوه بر خونریزی ممکن است درد و گرفتگی عضلات شکم و سرگیجه نیز داشته باشید.

- پولیپ و فیبروم رحم

پولیپ یا فیبروم، رشد غیر سرطانی توده در رحم، است که می‌تواند باعث رنگ خون روشن پریود و تشدید خونریزی شود. همچنین، در فواصل بین پریود نیز ممکن است خونریزی با رنگ روشن همراه با درد و فشار در لگن داشته باشید.

- آدنومیوز

آدنومیوز، به شرایطی گفته می‌شود که پوشش داخلی رحم در دیواره عضلانی رحم رشد کند. علائم آدنومیوز به شرح زیر است:

* رنگ خون روشن پریود
* پریود‌های سنگین و دردناک
* درد مداوم لگن
* درد در حین رابطه جنسی

انواع رنگ خون پریودی نشانه چیست و کدام یک خطرناک است؟ (یک پزشک)

رنگ خون پریودی صورتی

در شرایطی که خون توسط ترشحات دهانه رحم رقیق شود، ممکن است به رنگ صورتی دیده شود. این نوع رنگ خون روشن پریود، اغلب به صورت لکه بینی در آغاز یا پایان قاعدگی ایجاد می‌شود. همچنین موارد زیر ممکن است منجر به رنگ خون صورتی شود:

* سطح استروژن پایین
* لوچیا یا خونریزی پس از زایمان
* سقط جنین
* لکه بینی تخمک گذاری

رنگ خون پریودی سیاه

رنگ خون پریودی سیاه، ممکن است نگران کننده به نظر است، اما اغلب به دلیل باقی ماند خون در رحم برای مدت طولانی و اکسید شدن ایجاد می‌شود. این نوع رنگ خون تیره در روز‌های ابتدایی یا انتهای قاعدگی که خونریزی شما کمتر است، مشاهده می‌گردد.

همچنین، اگر یک جسم خارجی مانند تامپون، کاپ قاعدگی یا کاندوم برای مدتی در واژن گیر کند، می‌تواند باعث خونریزی یا لکه بینی سیاه رنگ شود. در این صورت همراه با ترشحات سیاه، ممکن است بوی بد و خارش را تجربه کنید. موارد زیر نیز می‌تواند منجر به رنگ خون پریودی سیاه شود:

* عفونت
* لوچیا یا خونریزی پس از زایمان
* عفونت
* سقط جنین خاموش

انواع رنگ خون پریودی نشانه چیست و کدام یک خطرناک است؟ (یک پزشک)

رنگ خون پریودی نارنجی

رنگ خون پریودی نارنجی مانند ترشحات صورتی در نتیجه رقیق شدن خون با ترشحات واژن ایجاد می‌شود. این رنگ خون ممکن است به دلیل لانه‌گزینی جنین در رحم به صورت لکه بینی مشاهده گردد. لکه بینی لانه‌گزینی معمولا پس از گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز از لقاح تخمک و اسپرم رخ می‌دهد.

با این حال، اگر خون نارنجی همراه با علائم دیگر مانند بوی بد و درد هنگام ادرار یا حین رابطه جنسی رخ دهد، می‌تواند نشان دهنده عفونت باکتریایی یا STI باشد.

رنگ خون پریودی خاکستری

ترشحات خاکستری اغلب غیر طبیعی است و باید برای بررسی بیشتر به متخصص مراجعه کنید. این نوع رنگ می‌تواند نشانه عفونت یا در برخی موارد سقط جنین محسوب شود.

در صورتی که فکر می‌کنید رنگ خون پریودی شما غیر عادی است یا سایر علائم ذکر شده را تجربه می‌کنید، برای تشخیص علت حتما به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید تمامی سوالات خود را به صورت آنلاین از پزشکان ایمپو بپرسید و درسریع‌ترین زمان ممکن نگرانی خود را رفع کنید.

همچنین، ایمپو داری یک تقویم قاعدگی است که در آن تاریخ پریود، PMS و تخمک گذاری نمایش داده می‌شود. در بخش گزارش گیری نیز شما به اطلاعات سیکل‌های قاعدگی پیشین خود دسترسی دارید و می‌توانید با مقایسه آن‌ها متوجه هرگونه بی نظمی در پریود شوید.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: رنگ ، رنگ خون ، پریود ، خطرناک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار