کشف نمونه‌ای تازه از «مرموزترین» اشیاء باستانی جهان
کد خبر: ۳۰۳۰۶۲
تاریخ انتشار: 2024 January 20    -    ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
دوازده وجهی‌های رومی شاید مرموزترین آثار باستانی باشند که تا کنون در جهان یافت شده‌اند؛ حالا یک نمونه‌ی تازه از این اشیاء با اندازه‌ای بزرگ و نسبتا غیرعادی در حفاری‌های نورتون دیزنی در لینکلن شایر کشف شده است.

تنها حدود ۱۳۰ نمونه از این اشیاء توخالی ۱۲ وجهی از جنس آلیاژ مس در استان‌های شمالی و غربی امپراتوری روم یافت شده و این سی و سومین نمونه‌ای است که در انگلستان یافت شده است. بعد از گذشت نزدیک به دویست سال از کشف نخستین دوازده‌وجهی رومی، هنوز هیچ کس به درستی نمی‌داند که این اشیاء چه کاربردی در زمان باستان داشته‌اند.

هیچ یک از این اشیاء در خود رم یافت نشده‌اند و در منابع باستانی، کتیبه‌ها، نقاشی‌های دیواری، موزاییک‌ها یا هر وسیله دیگری، هیچ اشاره‌ای به هدف یا کارکرد آن‌ها نشده است. 

کشف نمونه‌ای تازه از «مرموزترین» اشیاء باستانی جهان
 

پروفسور آلیس رابرتز و دوازده‌وجهیِ تازه کشف شده

این دوازده وجهی، تابستان گذشته در حفاری تپه پاِتر کشف شد. این شئ در گودالی پر از قطعات سفال رومی و قلوه‌سنگ بود. وزن آن ۲۵۰ گرم، عرض آن ۸ سانتی‌متر، به طور قابل‌توجهی بزرگتر از حد متوسط و ۱۰۰٪ کامل است. عجیب‌تر از خود این اشیاء، کشف آن‌ها در جای اولیه و اصلی‌شان است. بیشتر آن‌ها در مجموعه‌ها و موزه‌های خصوصی هستند و تمام اطلاعات مربوط به معنا و مفهوم اصلی آن‌ها از بین رفته است. 

سال ۱۹۳۳، یک ویلای رومی در کمتر از نیم‌مایل دورتر از تپه پاتر کشف شد. این ویلا نزدیک Fosse Way بود، یک جاده اصلی رومی که اِکستِر را به لینکلن متصل می‌کرد. بقایای ویلا که امروزه کاملاً زیر زمین است، در فهرست میراث ملی انگلستان است. این ویلا در دفتر ثبت «میراث تاریخی در معرض خطر» انگلستان نیز وجود دارد، نه به دلیل دخالت‌های انسان، بلکه به دلیل وجود گورکن‌ها که خودشان محافظت‌شده‌اند و میان خرابه‌ها لانه زیرزمینی حفر کردند. ممکن است گودالی که دوازده‌وجهی در آن پیدا شد با ویلا یا ساختمان دیگری ارتباط داشته باشد. 

تئوری‌های زیادی در مورد کاربرد دوازده‌وجهی گالو-رومی وجود دارد: نگهدارنده شمع، ابزار نقشه‌برداری، صنایع دستی پشمی، اما هیچ نشانی روی این شئ، چنین کاربردهای عملی را تایید نکرده است. تجزیه و تحلیل فلورسنس اشعه ایکسِ دوازده‌وجهی نورتون دیزنی نشان داد این شئ، ۶۷٪ مس، ۷٪ قلع و ۲۶٪ سرب است که این نسبت بالایی از سرب است، فلز نرم و چکش‌خوری که بسیار مستعد له‌شدگی به عنوان ابزار است. اندازه این دوازده‌وجهی‌ها مختلف است، از اندازه توپ گلف گرفته تا بیسبال و سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف در هر یک از ۱۲ ضلع شش‌ضلعی وجود دارد. با این حال، طراحی کلی آن با وجود گل‌میخ‌های توپی در هر گوشه از طرفین یکدست است. در پایان، به نظر می‌رسد محتمل‌ترین کاربرد این شیء، کاربرد مناسکی و آیینی باشد.

این دوازده‌وجهی روز ۳ ژانویه در «مرکز ملی جنگ داخلی» به نمایش گذاشته شد و در حال جذب جمعیت بازدیدکننگان است. 

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار