ادویه‌های مخصوص هر غذا + ۸ ادویه پرکاربرد غذا‌های ایرانی
کد خبر: ۳۰۲۸۶۹
تاریخ انتشار: 2024 January 17    -    ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

عطر و طعم غذاهای ایرانی همیشه برای همه ما فوق‌العاده بوده است. برخی از گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از غذاها را به خاطر بوی خوب آن انتخاب می‌کنند. اما ادویه‌ها تنها برای بهبود بوی غذا مورد اتسفاده قرار نمی‌گیرند. برخی علاوه برا بوی خوب، طعم غذا را بهبود می‌دهند و بعضا خواص دارویی دارند که به سلامت بدن هم کمک می‌کنند. با این حال کمتر مقاله ای را در سطح اینترنت می‌تواند پیدا کرد که به ادویه‌های مخصوص هر غذا اشاره کرده باشد. خب، این دلیلی شد تا این مطلب را برای شما ار سراسر وب جمع آوری کنیم. با ما همراه باشید.

ادویه چیست و چرا به غذا اضافه می‌کنیم؟

ادویه‌ها به عنوان پایه بسیاری از غذاهای ایرانی (Persian Food) شناخته می‌شوند و وجود و عدم وجود آن‌ها طعم و مزه غذاها را بسیار تغییر می‌دهد. ادویه مواد گیاهی استفاده شده به منظور عطر و طعم دهی به مواد غذایی هستند و از برخی از آن‌ها برای مقاصد خوراکی یا دارویی نیز استفاده می‌شود.

یک ادویه می‌تواند دانه خشک شده، میوه، ریشه، پوست یا مواد مغذی گیاهی در مقادیر ناچیز به عنوان افزودنی مواد غذایی برای عطر و طعم و رنگ باشد. ممکن به منظور عطر و طعم‌دهی به غذا یا برای پنهان کردن طعم‌های دیگر استفاده شود. در آشپزخانه، ادویه جات از سبزیجات که برگ دار، قسمت‌های گیاه سبز مورد استفاده برای طعم دهی یا به عنوان چاشنی هستند، متمایز هستند.

ادویه‌های مخصوص هر غذا؛ 8 ادویه پرکاربرد غذاهای ایرانی

ادویه‌های مخصوص هرغذای ایرانی را بشناسید

  • زرشک پلو
  • لوبیا پلو
  • عدس پلو
  • آبگوشت
  • قورمه سبزی
  • قیمه سیب زمینی
  • کباب کوبیده
  • ماکارونی

ادویه زرشک پلو: ادویه‌های مورد استفاده برای این غذای ایرانی مجلسی بسیار زیاد هستند. سعی می‌کنم خیلی ساده و سریع شما را با این موارد آشنا کنم. زرشک و زعفران برای رنگ و بو دادن به برنج و مرغ، پودر سیر، فلفل سیاه و قرمز برای مزه دار کردن مرغ و بعضا از گلاب برای بهبود بوی زرشک و سرکش برنج که در مهمانی‌ها بعضا استفاده می‌شود.

ادویه لوبیا پلو: دو ادویه در تهیه این پلو مخلوط مورد اتسفاده قرار می‌گیرد. اول زردچوبه که در هنگام تفت دادن گوشت و پیاز داغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای روی پلوی مخلوط می‌توانید از دارچین استفاده کنید. دارچین بوی خیلی خوبی به غذایتان می‌دهد و بعلاوه باعث بهبود طعم غذا خواهد شد. حتما امتحان کنید.

آبگوشت: آبگوشت که به عنوان یکی از امضاهای غذای ایرانی شناخته می‌شود دارای ادویه خاص خود است. پودر لیمو عمانی برای کمی ترش کردن آبگوشت و زردچوبه و انواع فلفل برای تند کردن غذا بسیار کاربردی و مهم است. برای ترکیب کردن انواع ادویه آبگوشت هم می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت آن را پیدا کنید. اما مواردی که در اینجا به شما معرفی کردیم بخش مهم و اساسی آن را تشکیل می‌دهد.

قورمه سبزی: ما به جز سبزی قورمه ادویه خاص دیگری به این خورشت محبوب اضافه نمی‌کنیم. البته فلفل را فراموش کردم به شما اعلام کنم. در مجموع انواع فلفل و زردچوبه برای تفت دادن گوشت دو ادویه مهم این غذا هستد. برای برنج و تزئین آن نیز از زعفران می‌توانیم استفاده کنیم.

قیمه سیب زمینی: قیمه هم مثل قورمه سبزی از محبوبیت زیادی میان ایرانیان برخوردار است. ادویه اصلی این خورشت نیز دارچین و زعفران است که معمولا در انتهای پخت به غذا اضافه می‌شود. البته در این خورشت هم از زردچوبه برای تفت دادن گوشت استفاده می‌شود. با این حال ادویه‌هایی که در این غذا استفاده می‌کنید بسیار زیاد نیستند.

کباب کوبیده: هرچند که کم پیش می‌آید که ما در ایرانیان در خانه اقدام به پخت کباب کوبیده در خانه بکنیم با این حال بد نیست که ادویه‌هایی که در هنگام کباب کردن باید اضافه کنید را به شما معرفی کنیم. (فلفل، زردچوبه و زنجبیل)  البته این مورد جدا از سماق است که هنگام سرو غذا از آن استفاده می‌کنید.

ماکارونی: برای مایه ماکارونی باید از زردچوبه، انواع فلفل و دارچین برای تفت دادن گوشت چرخ کرده استفاده کنید. اما در انتها پخت می‌توانید از آویشن هم برای رفع بوی گوشت چرخ کرده استفاده کنید. من همیشه از این فرمول برای گرفتن بوی بد گوشت استفاده کردم و نتیحه آن هم فوق‌العاده بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار