چگونه میزان «هورمون شادی» را در بدن خود بالا ببریم؟
کد خبر: ۳۰۲۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 January 20    -    ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
«هورمون شادی» معروف است و با احساس غم، ناراحتی و به طور کلی روحیه و خلقیات ارتباط مستقیمی دارد و به تثبیت خلق‌وخوی شما کمک می‌کند، اما چگونه میزان این هورمون را در بدن خود بالا ببریم؟ بدون شک، برای همه ما پیش آمده که برخی روز‌ها از لحاظ روحی و جسمی در شرایط نامساعدی قرار داشته باشیم ...

چگونه میزان «هورمون شادی» را در بدن خود بالا ببریم؟ (صبح من)

چگونه میزان «هورمون شادی» را در بدن خود بالا ببریم؟ (صبح من)«تابناک با تو» - «هورمون شادی» معروف است و با احساس غم، ناراحتی و به طور کلی روحیه و خلقیات ارتباط مستقیمی دارد و به تثبیت خلق‌وخوی شما کمک می‌کند، اما چگونه میزان این هورمون را در بدن خود بالا ببریم؟

بدون شک، برای همه ما پیش آمده که برخی روز‌ها از لحاظ روحی و جسمی در شرایط نامساعدی قرار داشته باشیم و دلمان نخواهد با کسی صحبت کنیم. جالب این‎جاست که در این شرایط دقیقا نمی‌دانیم چرا حالمان خوب نیست و مودمان پایین است.

در بین هورمون‌ها، هورمون سروتونین یکی از هورمون‌های حیاتی در بدن است که در عملکرد سلول‌های مغزی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این هورمون که به «هورمون شادی» معروف است و با احساس غم، ناراحتی و به طور کلی روحیه و خلقیات ارتباط مستقیمی دارد و به تثبیت خلق‌وخوی شما کمک می‌کند. البته کارکرد این هورمون فراتر از این‌هاست و در کاهش وزن، التیام زخم‌های عمیق و بریدگی‌ها، کمک به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش، افزایش کیفیت خواب و بیداری، بالا بردن استحکام و سلامت استخوان‌ها و کمک به سلامت قلب و عروق هم موثر است. با این حساب اطلاع از خوراکی‌هایی که این هورمون را در بدن ما تامین می‌کند، ضروری است.

چگونه میزان «هورمون شادی» را در بدن خود بالا ببریم؟ (صبح من)

سروتونین در غذا‌ها نیست اما…

سروتونین قادر نیست از سد خونی مغزی عبور کند و در غذا‌ها یافت نمی‌شود. اما ماده تشکیل‌دهنده آن یعنی تریپتوفان در غذا‌ها وجود دارد. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که در تولید سروتونین نقش مهمی دارد. جالب است بدانید که تریپتوفان در غذا‌های غنی از پروتئین وجود دارد که عبارت‎اند از: مواد غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده مانند برنج، ماکارونی، حبوبات، سیب زمینی و… تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها، بوقلمون، مرغ (به‌خصوص سینه مرغ)، غاز، ماهی سالمون، سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، دانه سویا و شیر سویا، آناناس و از همه مهم‌تر موز، اسفناج، گردو و چای سبز.

چگونه میزان «هورمون شادی» را در بدن خود بالا ببریم؟ (صبح من)

چطور میزان سروتونین را افزایش دهیم؟

تمایل عموم مردم این است که به جای استفاده از قرص‌ها که عوارض زیادی برای بدن دارند، به طور طبیعی میزان سروتونین بدن خود را بالا ببرند. در کنار مصرف غذا‌هایی که پیشتر اشاره شد، روش‌هایی وجود دارد که سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد:

* ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
* خودتان را بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهید (به خصوص اگر به افسردگی مبتلا هستید).
* از مکمل‌های ویتامین دی، ب۱۲ و منیزیم استفاده کنید.

منبع: صبح من

برچسب ها: هرمون ، شادی ، بدن ، انسان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهلول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
0
1
بامهاجرت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار