عجیب‌ترین خودروی تویوتا که روانه بازار شد
کد خبر: ۳۰۲۲۳۳
تاریخ انتشار: 2024 January 11    -    ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
 تویوتا اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی متفاوت را تحت برندی جدید در ژاپن عرضه کرد؛ عجیب ترین خودرو این شرکت که تصورات شما از آن را به هم می‌ریزد!

 تویوتا اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی متفاوت را تحت برندی جدید در ژاپن عرضه کرد؛ عجیب ترین خودرو این شرکت که تصورات شما از آن را به هم می‌ریزد!

عجیب‌ترین خودروی تویوتا که روانه بازار شد
 

شنیدن نام تویوتا احتمالاً خودروهایی مثل شاسی بلند پرابهت لندکروزر یا سدان جذاب کمری را در ذهنتان تداعی می‌کند. با وجود این، تویوتا سال ۱۹۹۹ با مشارکت گروهی از شرکت‌ها اقدام به تاسیس برندی با نام «ویل» (WiLL) کرد و اولین خودرو آن تحت این برند، خودرویی متفاوت از بقیه ساخته‌هایش بود که شاید حتی بتوان آن را عجیب ترین خودرو این شرکت دانست.

 

WiLL Vi، خودرویی عجیب و متفاوت از تویوتا

 

ویل برندی بود که تویوتا به‌همراه شرکت‌هایی نظیر پاناسونیک با تمرکز روی قشر جوان تاسیس کرد. همان‌طور که حدس زده‌اید، فعالیت این برند صرفاً به خودرو محدود نمی‌شد و در طول عمر کوتاه این برند محصولاتی از جمله لوازم خانگی و وسایل الکترونیکی هم تحت آن به عرضه رسیدند. اینجا موضوع صحبت WiLL Vi، یکی از چند خودرو این برند است که تصور شما از تویوتا را تغییر می‌دهد.

ویژگی WiLL Vi که بیشتر از همه به چشم می‌آید، فرم بدنه آن است. با کمی دقت به بدنه این خودرو متوجه می‌شوید که به یک لاک‌پشت بزرگ فلزی شباهت دارد. شیب زیاد ناحیه کاپوت، خطوط نمای کناری، قطع شدن بدنه در ستون آخر و قوس صندوق عقب المان‌هایی‌اند که طراحی این ماشین را متفاوت از یک خودرو کوچک شهری عادی کرده‌اند و حتی به‌خاطر این طراحی، شاید عجیب ترین خودرو تویوتا عنوان مناسبی برای آن باشد. کابین این ماشین هم با تمرکز روی راحتی طراحی شده بود و المان‌هایی مثل صندلی یکپارچه نیمکتی، کنترل پنل و صفحه کیلومتر در مرکز و نمایشگر داخل آن به چشم می‌خوردند.

عجیب‌ترین خودروی تویوتا که روانه بازار شد

تویوتا WiLL Vi را بر اساس هاچ بک ویتز خود ساخته و در آن یک موتور 1.3 لیتری 2NZ-FE با خروجی حدود 88 اسب بخار به‌همراه گیربکس اتوماتیک 4 سرعته پیاده‌سازی کرده بود. این خودرو با اتکا به موتور مذکور در آن زمان مصرف سوخت بهینه‌ای داشت که می‌توانست یکی از عوامل جذب مشتریان به سمت آن باشد؛ خصوصاً آن‌هایی که روزانه به‌صورت مداوم در شهر رفت و آمد می‌کردند.

عجیب‌ترین خودروی تویوتا که روانه بازار شد

تویوتا در تولید این خودرو سازگاری با محیط زیست را در نظر گرفته بود. ویل وی در این راستا نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شد، بلکه سپرها و اجزای داخلی آن هم با سوپر اولفین پلیمر اختصاصی تویوتا ساخته شده بودند که به راحتی بازیافت می‌شدند. حتی مواد عایق صوتی داخلی این ماشین از خودروهایی گرفته شده بود که به پایان عمر خود رسیده بودند و در هر صورت اوراق می‌شدند. تویوتا همچنین سرب را از فرایند تولید اجزایی مثل رادیاتور، هسته بخاری و سیم‌ها حذف کرده بود.

به نظر می‌رسد تویوتا دغدغه‌هایش در ساخت WiLL Vi را در پروژه‌های اصلی خود هم دنبال کرده است و تویوتا پریوس را می‌توان نمونه بارز این موضوع دانست. این خودروساژ ژاپنی سال 1997 پریوس را به‌عنوان اولین خودرو هیبرید تولید انبوه دنیا به بازار معرفی کرد و از قضا قرارگیری صفحه کیلومتر در مرکز که در WiLL Vi مشهود بود، حداقل در چند مدل از پریوس به کار گرفته شد.

عجیب‌ترین خودروی تویوتا که روانه بازار شد

هرچند WiLL Vi شاید عجیب ترین و متفاوت ترین خودرو تویوتا باشد، در حد و اندازه خود پتانسیل دستیابی به موفقیت را داشت. با این حال، نتوانست آنچنان موفق ظاهر شود و شاید طراحی و فرم غیرمعمول بدنه، بازاریابی نادرست یا هر عامل دیگری مانع آن شدند. این خودرو از سال 2000 تا 2001 که در خط تولید قرار داشت، حدود 16 هزار دستگاه در ژاپن فروخت و پس از آن WiLL VS و WiLL Cypha از این برند به عرضه رسیدند. البته خود برند WiLL در سال 2004 منحل شد و کل مجموعه نتوانست به فعالیت خود ادامه بدهد.

البته هنوز افرادی پیدا می‌شوند که به خودرویی مثل WiLL Vi علاقه داشته باشند. نسخه‌های کارکرده این ماشین عجیب و غریب هر از گاهی با قیمت حدود 3 هزار تا 4 هزار دلار در مزایده‌ها به فروش می‌رسند و در برخی موارد 7 تا 9 هزار دلار هم قیمت‌گذاری شده‌اند. احتمالاً هنوز در ژاپن کسانی باشند که کماکان از این محصول تویوتا برای رفت و آمد روزانه خود استفاده کنند یا آن را در پارکینگ خانه‌شان پارک کرده باشند.

گجت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار